Automobil de familie, dinamic, resurse generoase (286 CP), interior foarte atractiv și un facelift care-l face să fie cel mai sexi Seria 3 din istorie. Cel puțin după gusturile mele. Ce să nu-ți placă la BMW 330d Touring?
Hai, că parcă iar am început direct cu o concluzie finală, nu? Ei bine, am mai spus-o în edițiile anterioare ori de câte ori am avut ocazia să conduc un Seria 3 Touring: sunt un fan declarat al acestui model, îl văd ca pe un automobil absolut complet, de cele mai multe ori mult mai bun decât un SUV care oferă dimensiuni interioare similare; sigur, pentru cocoțat pe teren accidentat nu e tocmai pretabil, dar aș putea să negociez cumva acele momente, mai rare, numai pentru a conviețui pe termen lung în armonie.
S-a operat un facelift unuia dintre modelele esențiale din gama BMW, Seria 3. O foarte bine venită intervenție de reîmprospătare la aproximativ mijlocul vieții acestei generații. Iar în cazul de față, spre deosebire de alte facelift-uri (LCI, cum le spune BMW) rezultatele sunt mai mult decât vizibile.
Practic, deși îmi plăcea foarte mult Seria 3 ca aspect, tușele noi pe care le observi imediat la exterior – farurile redesenate, spoilerele mult mai agresive, culori suplimentare, modele de jante, ornamentele sistemului de evacuare – fac modelul să pară mult mai matur acum, mai elegant în sportivitatea sa. Practic, prima iterație a actualei generații nu mai este la fel de atractivă, cinstit vorbind…
Bine, pachetul optic M este acum mai agresiv decât eram obișnuiți, iar dacă vrei chiar mai multă personalitate de la Seria 3, din momentul LCI este disponibil și un extra pachet botezat „M Sport Pro”, o garanție în plus că-i poți conferi automobilului tău o doză serioasă de personalitate evidentă (foarte faine etrierele roșii, apropos, greu de trecut cu vederea când mașina staționează).
Altă atmosferă interioară
Iar pași importanți s-au făcut la interior, unde adaptarea unui ecran foarte mare (de fapt, sunt două ecrane de 12,3 inch, în spatele volanului, plus unul de 14,9 inch care guvernează bordul) face ca noua Seria 3 să pară o generație de sine stătătoare comparativ cu perioada non-LCI. Sistemul de operare pentru sistemul multimedia, botezat BMW 8, este foarte complex și pare copiat după cele care operează PC-uri și laptopuri. Pentru fanii tehnologiei va fi o plăcere să-i deslușească tainele, meniurile și submeniurile.
Tot la interior s-a adoptat o nouă formulă pentru selectorul transmisiei (care, apropos, vine acum ca dotare standard pentru toată gama; transmisia automată, adică). Dar, nu pot să spun că m-a cucerit, chiar deloc! În cazul unui model cu pedigree sportiv, așa cum este Seria 3, aș fi preferat în continuare un selector mare, evident, care să te ducă cu gândul, măcar nostalgic, la „schimbătorul de viteze”. Totuși, e clar o chestiune de gust.
Superbă configurarea exemplarului de față, numai că doar pachetul de dotări care-l scot în evidență costă 28.020 euro. Așa se joacă în liga premium.
Scaunele în varianta sport sunt pur și simplu fabuloase și te „îmbracă” excelent înainte să pui la treabă un Seria 3 acolo unde se simte cel mai bine – pe un drum care-l solicită dinamic. Spațiul disponibil pe banchetă nu este extrem de generos, dar cei care au interacționat cu modelul știu exact cum este gândit.
Mi-a plăcut foarte mult opțiunea cârligului de remorcare, despre care voi face un comentariu din care veți înțelege mai multe. Seria 3 Touring știe să rămână un model foarte practic, iar asta se observă și din una dintre cele mai faine dotări la un model break: posibilitatea de deschidere a lunetei separat de hayon, pentru acces rapid la portbagaj (bine, cinstit vorbind, sunt îndrăgostit de această dotare standard pentru simplu motiv că ne poate facilita foarte mult ședințele foto în momentele în care fotograful se plasează în portbagaj).
650 Nm
Ce m-a surprins cel mai tare la configurarea acestui exemplar a fost lipsa sistemului de tracțiune integrală xDrive. Un touring cu motor mare, diesel, doar cu punte motoare spate. Ăsta-i chiar pentru un pasionat, cinstit vorbind! Cine a gândit-o pe asta sigur a luat în calcul că odată decuplată electronica mașinii (măcar parțial, atât cât se permite), cei 650 Nm disponibili încă de la 1.500 rot/min (și până la 2.500 rot/min) pot transforma Seria 3 într-un spectacol total.
Mașina „împinge”, după cum se spune printre pasionați. Împinge bine, căci lejeritatea unui motor de 3 litri nu poate fi înlocuită de niciun fel de intervenție la o unitate de 2 litri; cred eu. Și chiar dacă impresionează ca resurse de putere și moment motor, mai mult o face prin valorile de consum pe care le cere drept tribut, căci nu e nimic anormal în a reuși un consum mediu de sub 9 l/100 km, chiar și atunci când nu o menajezi deloc pe Seria 3. Sigur, toată distracția vine la pachet cu taxe, impozite și valori amplificate pentru polițele de asigurare, doar că, uneori, factorul „fun” poate câștiga în fața raționamentului metronomic.
Un touring diesel care accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 5,5 secunde. Nebunie!
Transmisia opțională (tot automată, dar mai atent optimizată spre sportivitate) Steptronic Sport cred că n-ar trebui să lipsească de pe niciun BMW Seria 3. Pur și simplu! Este ca Yin pentru Yang, nu pot emite mai mult. Bineînțeles, nu e tocmai o supriză pentru mine, mi-a plăcut foarte mult setarea sistemului de direcție. Are BMW un har pe care nu îl găsești decât la producători de automobile mult mai scumpe și evident mai sportive. Și la Porsche, normal. Parcă totul, cumva, conlucrează ca tu să te simți foarte-foarte bine la volan. Pur și simplu!
Este un 330d Touring perfect? Nu, dar nici nu este departe. Problema e că dacă tot ai merge pe un 3 litri, ai putea să optezi pentru benzină. Iar dacă nu ar fi o chestiune de cost de achiziție și resursele adiacente ar fi cu marjă mare, ei bine, acolo începe altă discuție: acolo apare BMW M3 Touring, probabil cel mai util supercar. Știu, aici nu o să fie mulți de acord cu mine, dar îmi rezerv dreptul de a fi subiectiv.
Date tehnice BMW 330d Touring
2.993 cmc, motorină, 286 CP, 4×2, automată 8
6 l/100 km, 156 g CO2/km
0-100 km/h în 5,5 s, 250 km/h
de la 53.371 euro, cu TVA