Nu sunt nici pe departe cel mai mare fan al modelului, însă dacă judeci strict experiența de la volan, dacă treci peste orice altceva, versiunea M40i a lui BMW X4 nu are cum să nu te cucerească. Pentru că este fix tot ceea ce-ar trebui să fie un SUV al mărcii.
Nu o să discut despre design în cazul da față. Din simplul motiv că este o situație de „ori îți place mult ori deloc”. Mie nu-mi place și am decența să recunosc fără să o împachetez frumos, dar sunt conștient că sunt mult mai mulți cei care se dau în vând după X4 și, în general, după SUV-urile coupe. Există, totuși, o pretenție pe care o am de la acest gen de automobil, de la acest tip de caroserie. Dacă tot se duce discuția către coupe, adică fix către zona de sportivitate a unui vehicul de pasageri, atunci trebuie să se facă dreptate și dinamic. Ori, cel puțin în cazul de față, avem o poveste perfectă sub capotă – o motorizare serioasă!
Acesta este un LCI – Life Cycle Impulse – adică modul BMW de a spune mult mai elegant că avem parte de un facelift. În speță, cea de-a doua parte a vieții unui model, care pe lângă restilizări de ordin vizual vine și cu unele îmbunătățiri tehnologice, nu toate de foarte mare efect, însă tentante din perspectiva fiabilității. Asta în general vorbind.
Dacă, totuși, M40i pare prea puțin, X4 M Competition are 510 CP. Ca idee…
În cazul de față, cel mai ușor recunoști această „fază II” după grila frontală ceva mai bine evidențiată și după noul spoiler. De asemenea, se poate observa că modelul a primit pe grilă un logo „M”, dar nu trebuie să confundăm situația cu vârful de gamă, X4M, de la care a împrumutat și oglinzile, de exemplu. De acum, această motorizare de 3 litri, benzină, va purta indicativul M40i.
Deși fac parte dintre cei care l-ar prefera pe fratele X3, atât din rațiuni de aspect, cât și pentru faptul că este o idee mai practic, nu te poți plânge de spațiul nici aici, căci X4 propune un loc decent pe banchetă pentru doi adulți, mulțumitor chiar și la cap, dar și o capacitate pentru portbagaj de 525 l (1.430 litri atunci când se pliază bancheta). Așa că poate fi oricând și un foarte bun automobil de familie, fără discuție, mai ales pentru capii care-și doresc și ceva nerv de la mașina la volanul căreia pleacă în vacanță.
Despre „nerv”
În mod normal, la cum evoluează industria, rațională ar fi alegerea unei motorizări de 2 litri pentru tipul și dimensiunea acestui model. Numai că unele case, onor BMW, lasă loc și pentru nostalgici. Iar eu îi apreciez pe cei care înțeleg că performanțele pure s-au obținut de-a lungul vremii din „puțină mașină și mult motor”. 360 CP sunt la dispoziție pentru a-l muta mai mult decât dinamic pe M40i din loc în loc. Păstrând, totuși, pentru cei care-și doresc asta, o doză decentă de discreție.
M-am bucurat de felul în care X4 știe să păcălească înălțimea unui SUV, de-ți lasă impresia că este mult mai cu picioarele pe pământ pe virajele ceva mai rapide, dar și de modul enervant de eficient în care puterea este pusă jos de roțile motrice; Care-s patru, numai că greul ecuației de tracțiune este dus, atunci când nu sunt condiții deosebite de aderență, de către puntea spate, adică fix cât de sportiv se poate.
Oficial ar fi 8,8 l/100 km, consum mediu, însă practica te poate pune în fața faptului de a spori cu vreo 50% teoria.
În completarea baletului de pe drumurile desenate frumos, am bătut și vreo câteva sute de kilometri de autostradă, acolo unde am profitat mai cu seamă de latura liniștită, așezată, a lui X4. Un „all-rounder” cum ar spune câte unii. E drept că, cinstit vorbind, pentru deplasări corecte pe autostradă nu ai nevoie de 500 Nm ori 360 CP, doar că am pretenția de la cei care bifează această motorizare că știu să-și planifice deplasările și altfel decât pe patru benzi cu scuar pe mijloc, nu?…
Pentru a nu știu câta oară voi aminti că există scaune sport M absolut superbe pentru cei care apreciază atunci când sunt „îmbrăcați” la volanul unui automobil de o așa putere. Clar nu sunt fotolii în care să te afunzi la drum lung, numai că îți condimentează suplimentar experiență unei aventuri cu un trei litri, linie, benzină. Pe lângă ele, e frumos să amintesc și de atmosfera interioară foarte plăcută, rezultat al folosirii unor materiale de foarte bună calitate, asamblate cu atenție, pentru a oferi senzația de premium care chiar este premium și nu doar o declarație de PR.
Simplu: de la 74.792 euro, preț de bază, dar 93.888 euro, TVA inclus, în echiparea prezentă aici.
Cu toate cele enumerate până acum, cred că se poate înțelege de ce îl văd pe acesta ca fiind cel mai bun X4. Are un soi de echilibru întru toate, care-l poate transforma într-o rețetă fără prea mare cusur. Mai ales în ochii celor care-l găsesc și sexi.
Nu cred ca cineva să fi ajuns până aici cu lecturarea acestui text, să cunoască binișor gama bavarezilor și să nu fi spus că sunt ignorant; că există și o versiune M (Competition) pentru X4 și că aia ar fi „cea mai cea”. Just! Dacă o privești strict la nivel de performanță pură, este total corect. Numai că acel M mi se pare nișat către cei care doresc doar latura aia extremă și care nu au o problemă să epateze. Acest M40i poate fi mult mai discret, mai business și mai pe sufletul cuiva care își dorește și liniște în deplasări, nu doar tunet de motor gata-gata de atac.
Date tehnice BMW X4 M40i
2.998 cmc, benzină, 360 CP, 4×4, automată 8
8,8 l/100 km, 199 g CO2/km
0-100 km/h în 4,9 s, 250 km/h
de la 74.792 euro, cu TVA