Un produs al grupului Volkswagen n-a arătat niciodată așa de bine, exceptând zona de premium și lux a spectrului ocupat de germani. Unde mai pui că Formentor VZ merge la fel de bine precum arată?…
Îmi plac mașinile care au substanță. Adică, să spunem că prefer o caroserie mai modestă, mai tăcută, dacă știu că în interior mă așteaptă un tratament special sau că pot să primesc ceva asemănător pe șosea, la nivel de emoții și performanțe.
Pe scurt, îi pot ierta multe stângăcii unui automobil care merge bine, are personalitate dinamică sau cel puțin te învelește frumos în varii materiale, la interior. „Problema” lui Formentor VZ (apropo, VZ vine de la „veloz”, adjectiv care înseamnă „rapid” în spaniolă) este că bifează mult mai multe căsuțe decât acest strict necesar la care fac eu referire…
Ce-i în nume nu-i minciună
N-am cum să-mi încep pledoaria despre ce știe și ce nu știe să facă un Cupra Formentor VZ – în cazul de față, blagoslovit cu un motor de doi litri, turbo, băutor de benzină, care-ți dă în schimbul cifrei octanice nici mai mult nici mai puțin de 310 CP și 400 Nm, preluați pe piept și culcați pe asfalt de un DSG cu 7 trepte și un sistem de tracțiune integrală (4Drive, pe numele lui). Și-o să mă certe Radu c-am început prea din scurt cu datele tehnice, dar în cazul de față, chiar mi se pare relevant să setez contextul de la bun început.
Cupra Formentor poate fi configurat și cu un motor diesel sub capotă (2.0 TDI). Sau cu un sistem plug-in hybrid (1.4 TSI + un motor electric).
Bun, numele. Dacă numele brandului, Cupra, vine de la denumirea latinească pentru „cupru”, numele modelului, Formentor, a fost preluat de la Cap de Formentor, un promontoriu, cel mai nordic punct al insulei Mallorca.
În cel mai înalt punct al acestuia există un far, iar drumul până acolo, asfaltat și marcat ca la carte, produce câteva serpentine. Întâmplător? Deloc. Pentru că, practic, numele Formentor este și carte de vizită pentru ce poate face din punct de vedere dinamic acest automobil.
Din moment ce m-am mai întâlnit cu Formentor până acum, dar într-o declinare mult mai cuminte (1.5 TSI cu 150 CP, roți motrice față), îmi permit să spun că primului model gândit de la cap la coadă în stil Cupra îi stă cel mai bine cu mulți mușchi sub capotă. Cam așa, de la 310 CP în sus. Nici nu vreau să mă gândesc ce poate VZ5, cel cu motor de 2,5 litri cu 5 cilindri, 390 CP.
Odată invocați cu talpa dreaptă, cei 400 Nm „trag” bine cam din orice poziție a turometrului mai sus de 2.000-2.500 rot/min.
Cu excepția unui scurt turbolag (corectabil parțial dacă treci în modul Sport), motorul răspunde impecabil la orice apăsare de accelerație. Există și un plan sonor, întregit frumos de bolboroselile sistemului de evacuare și de șuieratul turbinei, există o direcție moale dar precisă și o suspensie foarte competentă, pe care jantele mari, de 19 inch, n-o scot din apele ei nici pe denivelări mai extrovertite. Iar spatele, la figurat, îți e asigurat de frâne Brembo cu etriere roșii. Dotare opțională, de aproape 2.500 de euro. Liniștea sufletească, totuși, e neprețuită.
Am și o nemulțumire, normal: deși pe accelerare transmisia dă senzația că știe ce face cu resursele motorului, unele momente în care retrogradează sunt dominate de câte o smucire care te aruncă ușor spre volan. Se poate ca acest comportament să fie voit, n-o neg, dar mie personal mi-ar fi plăcut o ideea mai multă delicatețe.
Despre interior
Am vorbit de spate la figurat, acum e momentul să vorbesc și la propriu. Mai exact de cât de bine îl susțin scaunele sport tip scoică, îmbrăcate în piele (dotare opțională, un pic peste 1.500 de euro). Clar unul dintre punctele tari ale interiorului, la pachet cu volanul și unele materiale.
Spun unele pentru că în multe locuri vei mai da de plastice tari, iar dacă stai să te uiți atent prin habitaclu, o să ai uneori impresia că te afli într-un Volkswagen (marca, nu grupul), pentru că abordările de design se mai suprapun pe ici, pe colo. Cumva de înțeles, dar în detrimentul personalității generale afișate de Formentor.
Sistemul audio (dezvoltat de Beats Audio, 340 W putere și 10 incinte acustice) se aude ex-ce-lent!
Se putea mai bine și la nivel de asamblare, de închegare a diferitelor elemente între ele. Deși nu e neapărat o prioritate într-un astfel de model, mă așteptam la ceva mai mult rafinament din partea sistemului multimedia. Deși seamănă destul de bine cu ecosistemul Apple (mai ales când vine vorba de pictograme și de unele butoane digitale), grafica și promptitudinea în timpul interacțiunii lasă uneori de dorit. Cu spațiile în care îți poți depozita mizilicuri n-am avut probleme, iar portbagajul cu volum de 450 de litri te va servi acceptabil și în timpul vacanțelor mai lungi.
Drept încheiere, vă las cu o întâmplare. În timp ce fotografiam exemplarul din imagini, am fost abordat de un cuplu de vârsta a doua, practicant de jogging. Domnul, foarte curios și intrigat, pentru că nu recunoștea marca și modelul, m-a abordat direct: „Ce marcă e?”. Nu i-am răspuns direct, l-am provocat să ghicească, moment în care doamna, fără să știe detalii din fișa tehnică, a răspuns scurt: „E Porsche?”. Am râs, după care le-am explicat unde e Cupra acum și ce planuri are.
Recunosc, replica doamnei m-a pus pe gânduri câteva minute mai târziu. Adică, dacă mă întrebați pe mine, designul unui Formentor echipat binișor ar putea juca și-n liga lui Urus. Și nu face decât să contribuie la misticismul din spatele emblemei care parcă vrea să te muște. Cum adică, există un produs al grupului Volkswagen care îți stimultează retina la greu, merge bine, se aude bine și nu se cheamă Porsche, Audi sau Lamborghini? Da. Există.
Date tehnice Cupra Formentor VZ
1.984 cmc, benzină, 4×4, automată 7, 310 CP
8,6 l/100 km, 195 g CO2/km
0-100 km/h în 4,9 s, 250 km/h
de la 52.565 euro, cu TVA