Îmi plac provocările. Cele constructive, desigur. De aceea am fost numai ochi și urechi atunci când partenerii noștri de la Engie ne-au aruncat mănușa și ne-au propus să profităm de stațiile de încărcare din portofoliul lor pentru a pune la cale o excursie de o zi. Practic, am primit energie electrică pentru a acumula energie pentru emoții.
Vacanțele îți pun mintea la contribuție. E o plăcere să faci planuri, să găsești destinații, să cercetezi unde sunt atracțiile despre care vei povesti cu zâmbetul pe buze, pe care le vei fotografia în sute de cadre pe care le vei uita în telefon, odată ce îl schimbi, dar cu ale căror bucurie rămâi pe retină, de multe ori pe viață. Ce să mai? Vacanțele-s minunate! Engie România ne-a invitat într-o escapadă, iar răspunsul afirmativ s-a dat instant. Doar că aveam să aflăm și condițiile…
O zi! 24 de ore. Atât! În timpul acesta trebuia să vizităm o destinație interesantă din România – cu plecare din București – să ne bucurăm de atracții aflate în împrejurimi, să descoperim un restaurant despre care să nu fi știut înainte și – cel mai important – să încărcăm cu energie. Căci toată escapada avea să se petreacă la bordul unui automobil electric. Brusc, limitarea de o zi parcă făcea ca timpul să se contracte.
Noutățile propuse de Engie România
Acesta a fost punctul de plecare în proiectul nostru, noile stații de încărcare pe care Engie le oferă spre comercializare în România, atât pentru persoane fizice cât și pentru persoane juridice și companii cu flote auto în exploatare. Conceptul se numește Engie e-EXPLORE (pentru persoane fizice) și Engie e-EXPLORE Business (pentru persoane juridice).
Particularitatea noilor servicii oferite de Engie constă în faptul că nu se comercializează doar stațiile de încărcare și atât, ci se oferă pachete complete, care înglobează și servicii. Concret, atât pentru persoane fizice cât și pentru cele juridice, specialiștii Engie oferă consultanță pentru achiziție, întocmesc proiectul de racordare la rețeaua electrică (pentru stațiile de încărcare este nevoie de curent trifazat, 380 V), se ocupă de montaj și de mentenanță și pot asigura și monitorizarea permanentă a stației (prin intermediul unei aplicații online).
Inițiativa este cât se poate de bine venită în actualul context al lumii auto, în care automobilele electrice câștigă teren serios în fața sistemelor clasice de propulsie. Există trei scenarii mari pe care Engie e-EXPLORE le propune și prin intermediul cărora se poate acoperi cam toată „gama de nevoi” pentru utilizatorii de „electrice”.
Cazul 1 – scenariul casnic – este reprezentat de posibilitatea montării unei stații de încărcare la domiciliu; fie că este vorba despre o casă, fie că discutăm despre o parcare special amenajată. Soluție este reprezentată de stația „Elvi”, produsă de către unul dintre cei mai buni producători (EVBox). Elvi se va monta relativ simplu, este discretă și oferă o putere maximă de încărcare de până la 22 kW.
După încheierea unui contract cu Engie, primele 3 luni oferă o reducere de 50% la costul energiei consumate, iar primii 3.000 de kilometri parcurși pot fi alimentați gratuit și din rețeaua națională Renovatio. Pe lângă asistență specializată de la Engie și monitorizarea stației timp de 24 de luni, pe aceeași perioadă este garantată utilizarea, printr-un algoritm de calcul, doar a energiei care provine din surse regenerabile.
Cazul 2 – scenariul unei flote de companie – este acoperit de stația Engie Business Line, produsă tot de către EVBox, compatibilă cu orice automobil electric de pe piață, care livrează o putere maximă de 22 kW și poate încărca două vehicule simultan. Este de opt ori mai rapidă decât o priză normală, oferă conexiune 4G și WiFi pentru monitorizare de la distanță și, foarte important, se poate configura un hub de stații interconectate, care poate fi optimizat pentru încărcarea eficientă în paralel a mai multor vehicule (aici tot Engie oferă consultanță pentru automatizarea procesului).
Cazul 3 – scenariul stației de putere – ca și în cazul precedent, discutăm despre o soluție B2B (Business to Business). Stația QC Tronic este modulară și poate livra puteri de 43 kW (curent alternativ) și între 50 kW și 350 kW (curent continuu). Este important de menționat că și dacă se optează, în primă fază, pentru o putere maximă mai mică (50 kW), în timp se poate face un upgrade relativ simplu și aceasta poate spori. Engie QC Troniq poate încărca simultan până la 3 automobile și este de 20 de ori mai rapidă decât o priză casnică.
Mercedes EQA
După lămuririle legate de noile pachete oferite de Engie e-EXPLORE este cazul să revenim la excursia noastră, pe care am ales să o facem la volanul unui Mercedes EQA. Din motive simplue: în primul rând pentru că este un model nou, atractiv, care oferă o autonomie reală de peste 350 kilometri și în al doilea rând pentru că, în urma unui parteneriat strategic, pentru orice automobil Mercedes-Benz din gama EQ (electrică) achiziționat, Engie oferă gratuit o stație de încărcare Elvi și serviciul de montaj. Sună cam bine, nu?
Ca să fie mai simplu de înțeles pentru cei care nu s-au familiarizat foarte bine cu noua gamă EQ, EQA 250 este un frate bun pentru Mercedes-Benz GLA. Doar ca a renunțat la motorul termic în favoarea unuia electric, de 140 kW, care însuflețește în versiunea de față doar puntea față.
Interiorul modelului păstrează multe elemente familiare Mercedes-Benz, deci adaptarea unui utilizator la „noua generație de vehicule” se va face foarte ușor. De departe, cel mai spectaculos este ecranul sistemului multimedia MBUX.
În rest, organizare bună, tipică mărcii și spațiu din belșug pentru o familie modernă. Mercedes EQA este, în ciuda prețului care bate la poarta pragului de 50.000 euro, unul dintre cele mai accesibile automobile electrice construite de o marcă premium, iar acesta este un detaliu care contează pentru o anumită tipologie de utilizator. Mai mult, sistemul de propulsie complet electric îl recomandă pentru a fi eligibil pentru programul Rabla Plus, iar pentru anumite niveluri ale mediului de afaceri poate fi și un excelent vehicul de companie.
Engie e-EXPLORE EV Trip
Primul popas după vizitarea sediului Engie, acolo unde, pentru orice fel de serviciu al companiei pentru care ești client, poți accesa stația de putere de 50 kW gratuit, a fost tot la… Engie, doar că de data aceasta la sediul din Pitești, acolo unde este montată o stație Engie Business Line. Ne-am permis luxul ca pe autostradă să nu ne temem de autonomie și să rulăm la viteza maximă legală, așa că am hotărât să mai încărcăm bateria la Pitești, prilej să luăm și prânzul.
Fără o destinație aleasă din timp, am luat-o la pas așa cum îi șade bine unui turist și am sfârșit prin a miza pe restaurantul „Sultana”, unul cu specific turcesc. Și chiar dacă, cinstit vorbind, aspectul său nu te îmbie să-i devii fan, mâncarea servită o poate face. Și cred că, împreună cu Dragoș, suntem deja doi care vom reveni acolo, când vom mai trece prin Pitești.
În două ore, cât am făcut popasul, am acumulat suficientă energie electrică pentru a continua spre barajul Vidraru, punctul cheie al deplasării. Și bine am gândit-o, pentru că după drumul pe autostradă, unul foarte confortabil, ne-am putut bucura frumos, dinamic, și de primii kilometri ai celebrului Transfăgărășan, o plăcere amplificată de poziționarea relativ joasă a centrului de greutate a lui EQA 250, chiar dacă discutăm despre un SUV.
Le plănuiești meticulos pe unele, altele vin de la sine, surprize. Am plănuit plimbarea până la baraj, dar nu luasem în calcul întâlnirea cu ursul. Un puișor momit de inconștiența turiștilor, care nu înțeleg că făcându-i un bine aparent, adică oferindu-i mâncare, pe termen lung se crează o dereglare în comportamentul său de animal sălbatic și o diminuare a instinctului de supraviețuire. Păcat!
Și, de parcă nu era suficient un bonus, l-am primit și pe-al doilea în timpul ședinței foto de la poalele impunătoarei statui a lui Prometeu, cea care păzește una dintre marile realizări inginerești ale înaintașilor noștri.
Sunt dintre cei care și atunci când privesc în „hău”, chiar de la adăpostul oferit de balustrada solidă, simt un gol în stomac atunci când realizează înălțimea peretelui barajului. E clar că nu sunt bun de temerar. Precum a fost domnul cu rucsac, foarte concentrat, care în momentul în care și-a pus o cască de protecție pe cap ne-a atras atenția că urmează ceva special.
A fost o fracțiune, atât, în care Dragoș nici măcar nu a apucat să schimbe lentila aparatului pentru un cadru de ansamblu. Atât i-a luat îndrăznețului nostru să se urce pe balustradă și să efectueze saltul – base jump. Simplu!
O pocnitură în momentul deschiderii, amplificată de efectul de ecou, și o aripă colorată care s-a desfășurat pentru a-i oferi tânărului din Franța câteva secunde de zbor sublim în buza barajului. Sigur nu la fel de intens, însă la rându-mi m-am bucurat. A fost o surpriză pe cinste, una pe care dacă nu îndrăzneam să fac acest „city break” de o zi, împins de la spate de Engie, aș fi ratat-o. Și ar fi fost păcat.
Coborârea e cu atenție!
Nu aveam nici timp, și nici nu era vremea care să ne îmbie să mergem mai departe, deși mai exista energie cât să care EQA-ul până la tunelul de dinainte de Cabana Bâlea (închis la momentul acestui „reportaj”). Așa că am luat-o agale spre Pitești, unde aveam să încărcăm încă o dată la sediul Engie.
Am spus că e cu atenție coborârea nu pentru că ar fi complicată, ci pentru că e un prilej minunat să recuperezi energie cinetică, automat să mai dospești niște energie în bateria de acumulatori. Din padelele din spatele volanului, cele folosite, de obicei, la selectarea manuală a treptelor de viteză la mai toate automobilele cu transmisie automată, poți accesa mai multe niveluri de recuperare a energiei.
EQA 250 mi-a intrat pe sub piele cu feedback-ul oferit. Direcția este mai precisă decât mă așteptam, iar imperfecțiunile drumului – din belșug întâlnite pe latura argeșeană a Transfăgărășanului – au fost filtrate eficient și destul de silențios. A fost încă o dovadă că am ales inspirat partenerul de escapadă.
Cât despre excursie, nu puteam rata, pe parcurs, o destinație uneori ocolită din neatenție ori din graba de a ajunge pe Transfăgărășan: Curtea de Argeș. Așezarea iubită de Casa Regală a Românie păstrează, din loc în loc, un aer boem. Gara Regală, departe de a fi în starea în care ar merita să se găsească, e un loc pe care e musai să-l bifezi ca popas, măcar pentru strălucirea de care se bucura odinioară.
Iar despre Mănăstirea Curtea de Argeș, nici nu trebuie să mă chinui să evidențiez simbolistica pe care o are în istoria relativ recentă a României mari. Acolo, în parcul ce o înconjoară, chiar și fără să fii din cale afară de evlavios poți găsi tihna; liniștea de care să te bucuri după o zi agitată sau după o perioadă petrecută în ritmul lumii moderne. Proiectul inițiat împreună cu Engie s-a desfășurat într-unul alert chiar și atunci când am efectuat pauzele necesare pentru încărcarea bateriei de acumulatori. Pauza de la Curtea de Argeș a contrabalansat perfect o zi trăită intens, energic.