Acasă EcoWheels Test cu SsangYong Tivoli: Tot mai sus

Test cu SsangYong Tivoli: Tot mai sus

0 comentarii

SsangYong Tivoli ar trebui să fie pe radarul oricărui potențial client care își dorește o mașină nouă în 2020, dar nu este dispus sau nu are posibilitatea să-i aloce un buget generos. Vă explic de ce spun asta în rândurile care urmează.

Întrebați-mă care este cea mai bună mașină din lume și o să vă răspund, fără a menționa vreo marcă sau vreun model, că cea mai bună mașină din lume este cea pe care ți-o permiți — și aici nu mă refer doar la preț de achiziție — și care îți simplifică viața în loc să o complice.

Pe principiul nu toți super-eroii poartă mantie, mască și colanți — adică fără garderobe pretențioase și nas pe sus în baza sportivității sau a unui sistem multimedia de ultimă generație afișat pe cel mai mare ecran din clasă — SsangYong Tivoli a venit în Europa în 2015 și a reușit de unul singur să readucă pe profit producătorul sud-coreean, deținut acum de gigantul indian Mahindra & Mahindra.

Pe partea de aspect, indiferent cine ești și de unde îl privești, Tivoli e la ani-lumină de designul lui Actyon sau Rodius.

Așa ajungem în 2020, când Tivoli primește un facelift binevenit ca o vriză rece în miezul verii. Dar mai important decât aspectul petic al acestei reîmprospătări rămâne partea pragmatică. Apropos, nu voi insista pe design prea mult pentru că aici există o grămadă de filtre psihice umane ușor de ofensat, așa că voi încerca o analiză a ceea ce înseamnă Tivoli facelift bazată strict pe experiența mea la volan.

Progresul se ascunde sub capotă

Noul Tivoli, cel cu facelift, renunță în primul și în primul rând la comportamentul dinamic anemic. Modelul testat de mine are sub capotă un motor nou pe benzină, asistat de o turbină, soluție care ajută foarte mult la transformarea dinamică. Pentru că Tivoli de acum se simte mult mai zvelt și vioi decât cel din 2015. Clar nu vă așteptați la senzații tari, dar vorbim totuși de 163 CP și un cuplu maxim de 280 Nm, atunci când motorul face echipă cu transmisia manuală cu șase trepte, și 260 Nm pentru versiunea cu transmisie automată.

Deși sunt un fan al automatelor — cel puțin prin oraș — manuala lui Tivoli — căci asta am testat — își face treaba decent și pune sârguincios puterea pe puntea față, iar timoneria e suficient de precisă încât să se descurce onorabil în trafic intens. Din nou, nu te aștepta la o etajare scurtă a rapoartelor sau la comportament de hot hatch pentru că, dacă e s-o spunem pe șleau, ce oferă Tivoli pe partea de transmisie manuală e suficient pentru utilizare zilnică normală, în oraș sau în afara lui.

Unei noi generații Tivoli i-ar prii mai mult spațiu în portbagaj și ceva mai mult loc pentru picioare alocat pasagerilor de pe banchetă.

Apoi, scaunele — încălzite! — sunt comode, volanul se reglează pe înălțime și pe adâncime, iar la volan ai o poziție relativ înaltă, deci vizibilitatea este bună de jur împrejur — aspect de care ai nevoie la manevrele în locuri înguste, mai ales cu spatele, în condițiile în care camera video pentru marșarier nu oferă cea mai clară imagine. Pot chiar să iert suspensia zgomotoasă pentru simplul fapt că doar undele sonore produse de șocuri vor ajunge la tine, nu și vibrațiile efective. Așsta înseamnă că te poți aștepta la destul de mult ruliu pe viraje, chiar și atunci când le abordezi cumpătat.

Iar în ceea ce privește direcția moale-moale, îmi este și mai clar acum că Tivoli este în elementul său în oraș, pentru că nu există niciun fel de comunicare între asfalt și palmele sale. În schimb, există un buton pe consola centrală, care, odată apăsat, trece direcția în așa-numitul mod Sport — în realitate, tot ce vei simți este un pic mai multă tărie, probabil o soluție implementată pentru traseele tale pe drumuri naționale sau autostradă.

Greu de bătut

E 2020 — aproape 2021, de fapt — și SsangYong Tivoli oferă Apple CarPlay și Android Auto prin cablu — da, mi-am conectat telefonul iar funcția s-a activat de la prima încercare, fără erori. Iar dacă grafica sistemului de infotainment are o ușoară aromă de versiune mai veche de Windows, țin să subliniez că atâta timp cât am interacționat cu ecranu tactil, nu am întâlnit opintiri în fluența cu care îți este afișată informația. Mi-ar fi plăcut totuși ca display-ul să fie poziționat o idee mai sus, poate deasupra aeratoarelor, dar aparent designerii SsangYong au ținut să creeze un fel de zonă specială dedicată, care grupează toate butoanele multimedia și ale sistemului de climatizare sub forma unui scut montat pe bord și decorat în piano black.

Plasticele tari nu sunt o problemă — atât timp cât prețul le justifică prezența, felul în care se îmbină ele. Iar Tivoli stă bine, raportat la calitatea asamblării.

Tot ce am menționat până acum își găsește loc în SsangYong Tivoli sub echiparea STD Plus, care, cu tot cu promoțiile constante, ajunge la numai 14.990 de euro. Mai pui o climatizare automată și o vopsea, dar tot nu ajungi la 16.000 de euro. Ați citit bine. Motiv pentru care revin la afirmația de mai sus și la ideea că Tivoli i-ar putea surprinde pe mulți doritori de mașini noi limitați de buget și care nu pun preț pe abilitățile off-road oferite de Dacia Duster.

Aici s-a strecurat foarte inteligent SsangYong la nivel de nișă și tot aici ar putea să înflorească pe viitor. Pentru că loc de crescut și evoluat există, mai ales dacă ne uităm în urmă, la unde erau Kia și Hyundai acum 5 ani.

Date tehnice SsangYong Tivoli 1.5 TGDI

1.497 cmc, benzină, 163 CP, 4×2, manuală 6 · 7,4 l/100 km, 170 g CO2/km · 0-100 km/h în 10,6 s, 181 km/h · de la 14.190 de euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 20.

Citește și

Lasă un comentariu