Acasă 4x4Wheels Test cu Subaru Forester e-BOXER: Chewbacca

Test cu Subaru Forester e-BOXER: Chewbacca

0 comentarii

Mi-am făcut un nou prieten; mi-am permis să-l alint Chewbacca. Să spunem că frumusețea nu-i este cel mai puternic aliat, însă este agreabil și de nădejde, un SUV veritabil pe care te poți baza cum trebuie — Subaru Forester e-BOXER, adică trecerea către sistemul hibrid de propulsie.

Minune, nu alta! M-am văzut la volanul unui Subaru (automobil pentru test drive) după ani de zile. Prea mulți ani, pentru un admirator al mărcii. Subaru este un producător căpos, aș îndrăzni să-i spun, care în ritmul japonez al vieții s-a încăpățânat să nu se abată de la un drum propriu. Nu toți clienții moderni de automobile pot înțelege asta

În România, marca a fost discretă în ultimii ani. Noroc de unii inimoși precum oamenii de la dealear-ul Subaru din Brașov — Auto Kino — care se încăpățânează să ofere publicului posibilitatea de a se îndrăgosti iremediabil de spiritul Subaru.

Modelul Forester a fost lansat în anul 1997. Un SUV în cel mai pur mod cu putință, un vehicul pentru care nu a existat altă cale decât cea a sistemului de tracțiune integrală permanentă. Asta s-a păstrat până în zilele noastre, posibilitatea unui Forester 4×2 fiind la fel de plauzibilă precum, să zicem, renașterea mărcii ARO.

Test Subaru Forester e-Boxer 4x4Wheels 26

Ansamblul motor este foarte corect, însă lipsa de strălucire a vehiculului este consecința utilizării unei transmisii CVT, o încăpățânare a industriei auto japoneze.

Noul Forester este robust, are un aspect puternic masculinizat, cumva fioros. Mi-e limpede că nu va cădea prea des cu tronc domnișoarelor care pun mare preț pe imagine. Totuși, pentru unii ca mine, are avantajul că joacă într-o ligă aparte, a SUV-urilor (și tot-teren-urilor) cu personalitate mai mult decât pregnantă, unde este coleg cu alde Mercedes-Benz Clasa G, Suzuki Jimny, Toyota Land Cruiser sau Jeep Wrangler.

În ceea ce privește interiorul modelului, acesta este foarte spațios, bine organizat, construit cu materiale de calitate bună și organizat destul de ergonomic. Impresionează spațiul disponibil pentru genunchii ocupanților de pe banchetă, dar și poziția excelentă la volan. Portbagajul oferă un volum util de 509 litri, iar după rabatarea banchetei se plusează până la 1.779 l.

Test Subaru Forester e-Boxer 4x4Wheels 26

Aș penaliza Forester-ul la lipsa de îndrăzneală de la interior, la sobrietatea ușor enervantă. Foarte mult negru, prea mult negru și tonuri de gri. Îmi imaginez că sunt clienți clasici de Subaru care vor așa ceva, dar automobilele moderne au din ce mai multă personalitate pompată în aspectul habitaclului, așa că poate și Subaru ar trebui să fie un pic mai libertin în exprimare.

Mi-a plăcut foarte mult unul dintre finisajele folosite pe bord, acolo unde întâlnim de cele mai multe ori ornamente de lemn (de fapt, plastic cu aspect de lemn) sau aluminiu (de fapt, plastic cu aspect de aluminiu); Subaru utilizează cu mult curaj un cauciuc de foarte bună calitate, profilat, care se simte excelent la atingere. În schimb, nu mi-a plăcut cum este montat ecranul sistemului multimedia, cumva ostentativ și butoanele sale care par mai asiatice decât ar fi cazul.

Un Subaru deștept

Noua generație Forester înglobează multe sisteme de siguranță. Pe lângă faptul că însuși sistemul Symmetrical AWD (All Wheel Drive) poate trece drept unul, modelul monitorizează în permanență drumul, poate frâna automat de urgență, la nevoie (atât la deplasările înainte cât și înapoi) și are funcție de cruise control adaptiv. Pe bord este montat un sistem de recunoaștere facială a șoferului, care poate seta habitaclul după preferințele memorate ale acestuia — reglaj scaune și oglinzi, setarea sistemului de climatizare. În plus, sistemul poate afișa unele mesaje cheie la oprirea automobilului (un fel de „kind reminder”).

Test Subaru Forester e-Boxer 4x4Wheels 26

Exemplarul testat ne-a fost pus la dispoziție de către Auto Kino, dealer-ul Subaru din Brașov, unul dintre ultimele bastioane veritabile ale mărcii în România (www.subarubrasov.ro).

Setările șasiului și ale trenului de rulare sunt eminamente orientate spre confort. Subaru declară că datorită centrului de greutate dispus destul de jos, noul Forester este dinamic. N-aș merge până acolo. În sensul că suspensia este mai mult confortabilă decât sportivă, ruliul nefiind de neglijat pe virajele mai serioase. Totodată, momentul în care lucrează pe denivelări scurte este destul de zgomotos, dar în ton cu aspectul masiv al mașinii.

Direcția nu oferă un feedback remarcabil, însă are un reglaj care va fi apreciat cu precădere în mediul urban. Dacă vreodată ai strunit un STi, clar nu se va apropia de amintirile tale.

e-BOXER

Aici este un pas important făcut de Subaru, sistemul de propulsie organizat sub denumirea e-BOXER. Adică, un motor termic asociat unei transmisii cu raport variabil continuu (Lineartronic), care, acum, înglobează și un motor electric de tracțiune, ce poate pune în mișcare de unul singur automobilul. Ce-i drept, asta se face până la o viteză de 35 km/h și pentru doar 1,8 kilometri. De-a dreptul neglijabil, cinstit vorbind, pentru că orice deplasare urbană ai face, șansele de a depăși rapid viteza de 35 sunt maxime. Practic, motorul electric asistă la plecare cu cei 12,3 kW ai săi și prin intervențiile complementare contribuie decisiv la obținerea unei valori decente de consum de benzină, o caracteristică străină pentru Forester până nu demult (oficial sunt necesari 7,4 l/100 km, dar, cinstit vorbind, când reușești sub 10 l/100 km în oraș este excelent!).

Test Subaru Forester e-Boxer 4x4Wheels 26

Mi s-ar părea corect să vedem mai multe Subaru Forester pe stradă. Nu pentru impresie artistică, dar pentru faptul că este un vehicul foarte onest.

Transmisia integrală are două moduri de funcționare, grupate sub titulatura X-Mode. Cuplul furnizat de motorizarea de 2 litri și 150 CP nu impresionează — 194 Nm, dar este suplimentat fericit de cei 66 Nm ai motorului electric. Dar Forester se poate descurca excelent acolo unde se strică drumul, rămânând unul dintre SUV-urile cu pretenții justificate în off road.

O balanță a părților bune și mai puțin bune inclină instant către talerul primelor. Clar! Forester este, la ceasul regăsirii, o surpriză plăcută. Și am convingerea că dacă mai multă lume și-ar organiza un drive test, fie el chiar și la Brașov, lista de comenzi s-ar îmbogăți frumos. Pe deplin justificat.

Date tehnice Subaru Forester e-Boxer

1.995 cmc, benzină, 190 CP + 12,3 kW (electric), 4×4, CVT • 6,7 l/100 km, 154 g CO2/km • 0-100 km/h în 11,8 s, 188 km/h • de la 34.990 euro, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 26.

Citește și

Lasă un comentariu