Acasă Auto Primul test cu Porsche Taycan în România: Viitor?

Primul test cu Porsche Taycan în România: Viitor?

0 comentarii

Am avut privilegiul primului test de presă cu un Porsche Taycan pe tărâm românesc. Momentul ăsta era inevitabil, chiar și pentru un fan Porsche. Întâlnirea cu ceea ce se întrevede a fi noua orânduire automobilistică, din perspectiva uneia dintre cele mai performante mărci auto ale istoriei. 

Automobilul electric ne-a intrat repede în vocabular, ca să fac o pseudo-figură de stil. Ne-a cucerit pe nesimțite, mai cu seamă pe aceia dintre noi care au aplecare către laturile tehnice ale universului. Porsche a mutat cumpătat în acest joc de șah, cel puțin eu așa judec. I-a lăsat pe alții să lanseze modele de serie bombastice, a lăsat Tesla să-și construiască o aură îmbălsămată cu triumf. Nu s-a grăbit, a testat piața cu Mission E, un concept care urma să bătătorească bine calea pentru fanii emblemei din Stuttgart, apoi a mutat precis, ca un „vulpoi” experimentat: Taycan. Porsche Taycan.

Porsche Taycan 4S __turboMAG __034

Sunt ferm convins că experiența și expertiza inginerilor mărcii, unii dintre cei mai capabili din lumea auto, putea grăbi apariția unui model 100% electric. La drept vorbind, Porsche „curentase” modele de competiție încă de prin 2014, cu 919-le de la Le Mans, sau hibridizase alte modele de serie. Ba mai mult, de numele Porsche se leagă un autovehicul pur electric produs tocmai în 1898 – Egger-Lohner C.2 Phaeton, dar și mai celebrul Lohner-Porsche Elektromobil. Ambele, vehicule avant time, au fost proiectate de vizionarul Ferdinand Porsche.

Ceea ce atunci era prea mult, în sensul că nu era fezabil, a devenit orizontul industriei auto în 2020. De aceea îmi permit să spun că testul nostru cu Porsche Taycan este, totodată, o avanpremieră la viitorul Porsche.

Blazon respectat

Au fost rezerve înainte de lansarea modelului și, chiar după prezentarea versiunii finale. Ele veneau, preponderent, de la cei care înțelegeau marca doar prin intermediul modelelor cu două portiere – puriștii, adică. Pentru cei care au adoptat modele precum Cayenne ori Panamera din prima, Porsche Taycan avea să devină o apariție absolut normală.

Porsche Taycan 4S __turboMAG __036

Eu sunt dintre primii, cei care bălesc după 911, Cayman, chiar și Boxster. Numai că întrevederea cu Porsche Taycan mi-a resetat puțin pretențiile și m-a făcut să-l accept, ba chiar să-l îndrăgesc, mult mai repede decât am făcut-o cu celălalte modele „inedite”. Ce este Taycan? Mulți spun că este un coupe cu patru portiere (ca să continuu pe aceeași linie). Cum nu suport acest concept, îmi permit să spun că Porsche Taycan este un sedan extrem de elegant.

Aspectul are multe tușe de design care îl plasează foarte frumos în universul 911 Carrera, fără doar și poate cel mai iubit desen Porsche din toată istoria. Deși este apropiat ca și gabarit de Panamera, Taycan are o parte posterioară mai elegantă și o alură care-l face să pară mult mai sportiv. Farurile nu mi-au plăcut la început, dar am ajuns să le îndrăgesc tocmai pentru că reprezintă noua direcție pe care pornește marca. Inspirația lor este modelul 919 Hybrid, la Porsche Taycan fiind o reinterpretare.

Porsche Taycan 4S __turboMAG __006

Mi-ar fi fost greu să cred asta până să-l conduc, dar Taycan s-ar putea să convertească noi fani, care să nu mai fi condus Porsche până la el.

Îmi place interiorul, pentru că a păstrat aerul familiar Porsche. Sigur, există detalii care trădează dorințele noului tip de client, precum sistemul de comandă al aeratoarelor, care pot fi reglate doar digital, de pe ecranul consolei centrale. E futuristic, nu și foarte ergonomic, din punctul meu de vedere. În rest, puține butoane, majoritatea comenzilor fiind grupate pe patru ecrane tactile.

Porsche Taycan 4S __turboMAG __014

Cel care înlocuiește instrumentarul de bord clasic, cel de pe consola centrală și ecranul aflat la baza consolei, la care se adaugă un ecran dispus în dreptul pasagerului față (opțional). Materialele sunt de foarte bună calitate, se poate opta pentru o tapițerie textilă (variantă pe gustul veganilor), iar mocheta este fabricată din reziduuri reciclate.

Bancheta poate fi configurată pentru a găzdui fie doi, fie trei pasageri. Spațiul pentru genunchi este foarte bun, cel pentru cap plătește ceva tribut liniei plonjate a caroseriei, soluție aleasă pentru ca suprafața vitrată să reproducă silueta lui 911. Bagajele pot fi împărțite astfel: 81 litri de spațiu util în față și 407 litri în spate. Ca o recomandare, dacă vă doriți un Porsche Taycan în garaj, bifați și trapa panoramică. E de efect.

Porsche Taycan 4S __turboMAG __025

Electroputere Taycan

Noul tip de Porsche vine, deocamdată, în trei versiuni – Taycan 4S, Taycan Turbo și Taycan Turbo S. Adică maxim (cu funcție overboost) 390 kW (530 CP), 500 kW (680 CP) sau 560 kW (761 CP), iar autonomia variază între 333 și 450 km (există opțiunea Performance Battery Plus, care oferă o capacitate de 93,4 kWh – 83,7 kWh utili).

Toate cele trei versiuni sunt în configurație 4×4, având două motoare electrice de tracțiune (față și spate), pentru cel din urmă existând și o transmisie cu două trepte. Întregul ansamblu electric al automobilului funcționează la un voltaj de 800 V, iar avantajul față de soluția mai des întâlnită la „electrice”, de 400 volți, este că sunt evitate unele probleme de răcire, plus că bateria de acumulatori poate suporta încărcări cu până la 270 kWh.

Sunetul augmentat poate face atmosferă la interior. De multe ori, doar el îți mai poate da un indiciu despre cât de tare mergi de fapt.

Porsche Taycan 4S __turboMAG __017

Acesta este motivul pentru care, deși are o baterie foarte mare, Taycan s-ar putea încărca până la 80% într-un timp record, în jur de 20 de minute. În România avem stații care oferă maxim 50 kW, așa că unei încărcări complete îi trebuie rezervate undeva la 2 ore, de principiu. Sigur, dacă plătești pe o mașină începând cu 110.625 euro (Taycan S) sau chiar de la 190.860 euro (Taycan Turbo S) sunt toate șansele să ai propria ta stație de încărcare acasă ori la birou, deci nu vei face un obicei din încărcarea la prize publice gratuite (cât or mai fi disponibile…).

Plăcerea condusului

Am vehiculat niște prețuri mai sus. Gândiți-vă că la ele trebuie să mai adăugați și ceva opționale, în dulcele stil al automobilelor premium. Cum upgrade-ul de la 4S la Turbo simplu e undeva la 47.000 euro, primul devine alegerea cea mai chibzuită, mai ales că nu te vei putea plânge niciodată că 530 CP sunt prea puțini, nu?

Porsche Taycan 4S __turboMAG __016

Tocmai de aia am decis să testăm varianta care, anticipez, va deveni cea mai populară. Am atâta maturitate la volanul unei electrice, încât să nu fiu dat pe spate de reprizele de accelerație. Spun asta pentru că ăsta-i argumentul fiecărui individ care coboară prima dată dintr-o „electrică”. Da, reprizele sunt fabuloase, iar noi n-am avut nici măcar ocazia unui Launch Control, care ar fi stors totul din Taycan S. Asta pentru că procedeul are un număr limitat de încercări, 500, iar dacă ar fi permise în testele de presă, sigur s-ar consuma mult prea repede.

Unde m-a cucerit Porsche Taycan este capitolul ținută de drum. Nu e de mirare în cazul unui Porsche, dar să nu uităm că discutăm despre o masă totală de 2.140 kg. Oricât de inginer priceput ai fi, nu poți contrazice fizica. Dar Taycan se simte mult mai suplu de atât pe viraje, precis, o încântare pentru șofer. Sigur, are un aport și sistemul de direcție integrală, opțional, care îmbunătățește manevrabilitatea.

Porsche Taycan 4S __turboMAG __036

Masa te suprinde puțin în momentul frânărilor, dar te adaptezi imediat. Și, apropos de decelerare, Porsche Taycan recuperează energie la frânare mai puțin brutal decât alte electrice. Asta înseamnă, deopotrivă, o rulare mai fină, însă și o complicare a stilului „one pedal driving” (caracteristic vehiculelor electrice care pot decelera serios la ridicarea piciorului de pe accelerație).

Porsche Taycan 4S __turboMAG __005

Concluzia e simplă, îmbucurătoare pentru fanii mărcii: Taycan se conduce ca un Porsche veritabil. Aici erau emoții. Taycan păcălește masa mare cu putere din plin, centrul de greutate coborât favorizează manevrabilitatea, iar emoția transmisă către pasageri nu a fost neglijată. Autonomia este foarte realistă dacă mergi absolut normal, fără a avea grijă sporită să nu „deranjezi” bateria. Iar ăsta e un plus important.

Porsche Taycan 4S va fi cea mai râvnită versiune în România, ca raport preț/performanțe.

DATE TEHNICE – Porsche Taycan 4S
Putere: 390 kW/530 CP
Cuplu motor maxim: 640 Nm
Baterie: 93,4 kWh
Consum : 24,6 kW/100 km
Autonomie: 407 km (mixt)
Capacitate maximă de încărcare: 270 kW
Accelerație: 0-100 km/h în 4 s
Viteză maximă: 250 km/h
Preț de pornire: 110.625 euro, cu TVA

Test publicat în numărul 17 al revistei EcoWheels.

 

Citește și

Lasă un comentariu