Acasă Auto Scurtă istorie Toyota Land Cruiser: legendă născută dintr-un vehicul militar

Scurtă istorie Toyota Land Cruiser: legendă născută dintr-un vehicul militar

de Daniel Popescu
0 comentarii

Toyota Land Cruiser este unul dintre cele mai importante modele din gama constructorului japonez, iar apariția sa pe piață este strâns legată de evenimentele politice globale de la jumătatea secolului trecut.

Suntem în 1945, la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial. SUA și URSS își împart teritorii la nivel global, iar printre „victime” era și Coreea, care era împărțită în două zone, cu partea nordică sub conducere sovietică și partea sudică administrată de SUA.

Toyota Land Cruiser (1951)

Land Cruiser 20 Series, așa cum este cunoscută a doua generație, este lansată în 1954 și marchează debutul exporturilor, iar japonezii se concentrează pe piețele din America de Nord, America de Sud, America Centrală, Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu și Australia. În prezent, Land Cruiser se comercializează în aproximativ 170 de țări și regiuni.

Trei ani mai târziu, cele două mari puteri decid să împartă statul în două de-a lungul paralelei de 38 de grade: Coreea de Nord sub influență sovietică și Coreea de Sud controlată de americani. Tensiunile dintre cele două state conduc la izbucnirea Războiului Coreean în 1950, atunci când Coreea de Nord invadează Coreea de Sud cu sprijin direct din partea Chinei și a URSS, în timp ce SUA intervin în favoarea Coreei de Sud.

Un tot Jeep produs de Toyota

Este momentul în care Statele Unite solicită constructorului japonez Toyota să producă 100 de vehicule militare ușoare pe baza specificațiilor modelului Willys MB, cunoscut la nivel global drept Jeep, cu scopul de a le trimite în câmpul de luptă. Primul prototip apare în ianuarie 1951 și se numește Toyota Jeep BJ, iar acesta are sub capotă un motor pe benzină de 3,4 litri care generează 85 de cai-putere și un cuplu maxim de 215 Nm.

Toyota Land Cruiser (gama)

Land Cruiser este produs în Japonia, însă Toyota asamblează modelul și în Portugalia și Kenya.

La o jumătate de an de la lansarea inițială, pilotul de teste Ichiro Taira urcă la volanul unei versiuni îmbunătățite și impresionează Agenția Națională de Poliție din Japonia (NPA), care plasează o comandă de 289 unități. Cu toate acestea, autoritățile decid în cele din urmă să utilizeze Mitsubishi Jeep, o versiune a modelului american Willys Jeep produsă sub licență. Prin urmare, Toyota convertește Jeep BJ într-un model civil, iar producția acestuia începe în 1953.

De la Jeep BJ la Land Cruiser

În același an, Acordul de Armistiție Coreean pune capăt „temporar” conflictului militar dintre Coreea de Nord și Coreea de Sud. Astfel, după doi ani în care a produs Jeep BJ doar pe bază de comenzi din partea autorităților, Toyota se concentrează pe versiunile civile și, treptat, se transformă în ceea ce astăzi cunoaștem drept un tot teren cu tracțiune integrală dedicat mediului off-road.

Toyota Land Cruiser 80 modificat

Pentru a se adapta cererii, Toyota extinde radical gama de versiuni pentru Land Cruiser. Pe parcursul timpului sunt lansate versiuni cu caroserie break, hardtop sau convertible, versiuni cu confort sporit pentru pasagerii din spate sau versiuni adaptate special pentru poliție, pompieri sau condițiile specifice Orientului Mijlociu.

Inevitabil, succesul comercial înregistrat de Toyota Jeep BJ în Japonia începe să-i deranjeze pe cei de la Willys, care solicită schimbarea numelui pentru a evita confuziile cu Jeep-ul original din Statele Unite. Soluția vine din partea directorului tehnic Hanji Umehara. „În Anglia aveam un alt competitor: Land Rover. A trebuit să vin cu un nou nume pentru mașina noastră care să nu sune mai puțin impunător decât cele folosite de rivali. Acesta este motivul pentru care am decis să-l numesc Land Cruiser”, povestea Umehara pentru presa locală din Japonia.

Toyota a atins în 2019 pragul de 10 milioane de unități Land Cruiser vândute la nivel global.

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 24.

Citește și

Lasă un comentariu