Acasă Auto Test cu Ford Puma: cum arată un city break în Oltenia?

Test cu Ford Puma: cum arată un city break în Oltenia?

0 comentarii

Ford Puma este de-al nostru, se produce doar la Craiova pentru toate piețele pe care este disponibil și propune versiuni mild-hybrid. L-am plimbat pe puiul de oltean pe la el pe acasă, în versiunea de 155 CP, pentru a descoperi atracții ale locului.

Am fost printre norocoșii care au participat la evenimentul de lansare internațională a lui Ford Puma, în împrejurimile orașului Malaga, în Spania, o experiență despre care am relatat în cel mai recent număr al publicației soră, 4x4Wheels. La fel de așteptată a fost și întâlnirea pe tărâm natal, iar pentru că Puma este un model extrem de important pentru România, l-am scos la o plimbare specială. Nu ne-a trebuit mult să născocim scenariul. Dacă-i oltean cu acte în regulă, păi hai să-i prezentăm repere din Oltenia, nu?

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Zis și făcut. Deși avea mutație de București, l-am luat repejor de mânecă și țuști pe autostradă, spre Pitești, ca mai apoi să luăm în piept celebrul drum ce traversează Balșul și Slatina. Puma este un crossover compact, un mini-SUV, dacă vreți, care-și are originile în platforma constructivă a lui Fiesta. Asta e de bine și îl recomandă din start ca pe un model cu veleități dinamice.

Primul contact îți dovedește că Puma este o mașină pentru cei pasionați de șofat. Bine, pe autostradă ne-am bucurat în special de faptul că suspensia lucrează silențios, că s-a avut grijă la confortul oferit pasagerilor, dar mai ales că se poate opta pentru un sistem audio hi-fi dezvoltat de divizia B&O a celor de la Bang&Olufsen. Păi na, măcar muzica să se audă bine, că de cei puțin peste 100 km de autostradă scapi repede-repejor, mai ales când ți se cântă „M-a făcut mama oltean”.

Un muzeu în aer liber

Prima atracție a city break-ului prin Oltenia poate fi – sugestia noastră – muzeul în aer liber de după Balș. Bine, nu e chiar muzeu, i-am zis eu așa. Cum, necum, cineva a lăsat la vedere, la marginea drumului, aeronave Antonov An-2. Nimeni nu le păzește, din păcate nici nu le îngrijește nimeni. Totuși, o ocazie excelentă pentru pasionații de tehnică, în special de aviație, să admire aeronava care a făcut carieră începând cu anul 1947. Peste 18.000 de unități au fost construite până în 2001, aici fiind foarte simplu să facem o paralelă cu Puma; și Ford și noi sperăm ca noul model „made in Craiova” să aibă o carieră la fel de strălucită precum An-2.

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Care nu era tocmai o aeronavă cunoscută pentru „iuțeală”. Nici Puma nu rupe norii, dar versiunea testată de noi se mișcă bine. Cei 155 CP vin la pachet cu un cuplu motor maxim de 190 Nm, dar cu funcție overboost ai la dispoziție, pentru perioade limitate de timp, 220 Nm (e bine de reținut că asta se întâmplă la 3.000 rot/min, deci EcoBoost-ul de Craiova se vrea turat atunci când se așteaptă performanță de la el).

Cam jumătate dintre componentele care intră în producția lui Puma sunt „made in România”. Asamblarea finală se face doar la Craiova.

Ceea ce-l face pe Puma să fie, cu mândrie, primul hibrid produs în România este un sistem electric de 48 volți, care are în componență o baterie de doar 0,5 kWh, ce poate înmagazina energie cinetică recuperată, ca mai apoi să asiste plecările de pe loc sau sprinturile mai hotărâte. Puma EcoBoost Hybrid este mai rapid cu 0,2 secunde (0-100 km/h) datorită acestei inginerii și mai puțin gurmand cu 0,3 l/100 km.

Hai Universitatea, hai Craiova!

Cu versurile lui Adrian Păunescu în minte, imnul Craiovei Maxima, poate cel mai frumos din fotbalul românesc, ne-am apropiat de stadion. De noul stadion, una dintre mândriile moderne ale Băniei, o creație arhitecturală în fața căreia tronează, pe merit, statuia lui Ion Oblemenco. Nu trebuie să fii de-al locului ca să înțelegi ce înseamnă Universitatea Craiova pentru Oltenia, iar dacă ești din zonă, doar să ai o repulsie totală față de fotbal de să nu fi trăit meciuri la intensitate totală. Păi, cum putea Puma să rateze acest reper?

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Ford are o ofertă specială prin care poți deveni posesor de Puma cu o rată lunară de doar 730 lei.

Asemeni „Craiovei Maxima”, Puma vrea să fie un campion al segmentului în ochii șoferilor. Preluarea platformai constructive de la Fiesta, apoi lățirea ei cu 35 mm, a asigurat o bază excelentă pentru setările trenului de rulare și ale sistemului de suspensie. Puma are o ținută de drum lăudabilă, fără a știrbi confortul atât de necesar în orașele românești.

Direcția este precisă, chiar dacă are o ușoară ezitare în zona punctului neutru. Își revine repede și oferă un feedback bun, mai ales pentru un crossover. E bine de precizat și faptul că în echiparea de top (cel puțin până la apariția unei versiuni ST) ST Line X, garda la sol este mai joasă, cu implicații directe în îmbunătățirea stabilității pe drumurile sinuase.

Oază cu aromă de cultură

A doua zi a excursiei noastre prevedea o escapadă de 80 și ceva de kilometri, dinspre Craiova spre localitatea Cetate. Acolo s-a închegat în ultimii ani un mic culcuș cultural, sub îndrumarea poetului Mircea Dinescu. Pe malul Dunării, în fosta căpitănie a portului agricol Cetate și în clădirea fostei vămi a locului se poate înopta în regim hotelier.

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Locul a fost organizat imediat după Războiul de Independență, când românii au început să exporte grâne spre Europa de Vest. Meșteri italieni au ridicat clădirea căpităniei, dezvoltarea zonei devenind destul de rapidă după acel moment. S-a construit chiar și o gară fluvială, numai că după instaurarea regimului comunist și izolarea României de vestul continentului, portul Cetate și-a restrâns mult activitatea comercială, iar căpitănia s-a transformat în pichet pentru grăniceri.

Mircea Dinescu a cumpărat ruina fostei Căpitănii Cetate în 1997. Rămăseseră doar pereții clădirii, pentru că geamurile, ușile și acoperișul fuseseră însușite pe nedrept de prăduitori ai zonei. Dinescu a transformat fostul port agrigol în sediul Fundației pentru poezie. În timp ce renova locul a organizat serate culturale, recitaluri de poezie sau muzică clasică și chiar tabere de olărit și sculptură. Așa s-a născut „Înger Parc”, o serie de sculpturi dispuse în curtea proprietății, cu tematică angelică, motivația fiind: „pentru că Guvernul României lansase pe piață brandul Dracula Parc, de dragul polemicii am inițiat și noi, pe malurile Dunării, un Înger Parc, pornind de la premiza că România n-a fost doar sediul dracului, ci o fi fost bântuită și de îngeri, măcar pe la margini”.

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Pe lângă Puma, la Craiova se mai produce motorul EcoBoost de 1 litru, dar și modelul Ford EcoSport.

La „Cetate” se pot organiza evenimente culturale, ieșire de tip team building sau petreceri private. Există peste 20 de camere de cazare, săli pentru conferințe ori petreceri (una în chiar fosta gară fluvială), iar portul a redevenit funcțional, fiind botezat „Portul cultural Cetate”. Locul e și paradis pentru gurmanzi, care pot fi răsfățați cu vechi rețete boierești, gătite doar din ingrediente naturale, majoritatea provenind de la ferma proprie. Și pasionații de vin își vor găsi rostul, Dinescu având grijă să pună semnătura locului în vinuri proprii.

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Escapada asta cu aromă de cultură ne-a ajutat să ne bucurăm cum trebuie de interiorul noului Puma. Deși este un automobil de dimensiuni destul de mici, habitaclul are o ergonomie bună. Scaunele față sunt prevăzute cu sistem de masaj, zona indicatoarelor de bord poate fi înlocuită de un ecran digital de 12,3 inch, care oferă dinamic informațiile esențiale pentru șofer. Ecranul de pe consolă, deși plasat într-o poziție prea dreaptă, este interfață pentru sistemul multimedia dotat cu SYNC 3, iar materialele din zonele ușor accesibile sunt plăcute la atingere.

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Pe banchetă este suficient spațiu la genunchi, dar suprafața vitrată este înfluențată negativ de linia atrăgătoare a caroseriei. Efectul este contrabalansat de configurarea lui Puma cu trapă panoramică. La capitolul utilitate se încadrează și portbagajul care are un volum total de 456 litri și care ascunde o inovație.

Cel mai simpatic oltean!

Pe drumul de întoarcere, la un indicator banal te poți abate vreo 15 kilometri spre Băilești. Și n-ai cum să n-o faci, măcar pentru a respira aerul din curtea casei celui despre care personal cred că a fost cel mai mare actor al istoriei noastre. Mândrul de originile sale și mereu hazliul Amza Pellea.

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Casa în care a trăit și unde se retrăgea periodic din București pentru a-și încărca bateriile, la origini, a fost transformată în muzeu. Deși există program de vizitare „muzeograf” este vecinul, care ne-a povestit cu drag că îi face plăcere să deschidă oricui, chiar și în miez de noapte. Amza e semizeu în Băilești! Recomand experiența, chiar dacă se vizitează doar două camere (dormitorul și biroul) plus holul de intrare. Nu există tarif, totul fiind la latitudinea vizitatorilor.

N-ai cum să traversezi Oltenia și să nu te interesezi de Universitatea Craiova, de Amza Pellea ori de locuri speciale precum Portul Cultural Cetate.

Și gândindu-mă la cum cără nea Marin papornița celebră după el, în care avea toate cele necesare, așa „cară” și Puma în portbagaj o surpriză. I s-a spus „Megabox” și este un spațiu de depozitare prevăzut sub podeaua clasică a portbagajului, acolo unde ar fi fost locul roții de rezervă. Poate găzdui un volum util de 80 litri, o greutate maximă de 50 kg, are un dop care permite scurgerea apei în exterior și este rezistent chiar și spălărilor cu jet cu presiune. Gândindu-mă la Portul Cultural Cetate, de-ți place pescuitul, poți umple Megabox-ul cu gheață și să aduci peștele prins acolo, proaspăt, chiar și până la București. Pont!

Test cu Ford Puma: city break EcoWheels în Oltenia

Și mie și lui Adi ne-a plăcut excursia cu Puma, chiar din perspectiva mașinii. În ciuda faptului că ne-am mișcat cât de repede s-a putut, consumul la întoarcerea în București a fost puțin sub 8 l/100 km. Important! Mi-ar fi plăcut și o etajare puțin diferită a transmisiei manuale, mai cu seamă pentru treptele 2 și 3, dar asta se simte doar pe drumuri foarte virajate, precum cele montane. Bine, în curând va veni și opțiunea unei transmisii cu dublu-ambreiaj, care va fi un plus (mare) pentru model. În rest, Puma se prezintă matur, capabil, pliat pe gusturile și nevoile dictate de piața auto. Sper, sincer, că asistăm la avanpremiera unui succes meritat. Ar fi excelent pentru Oltenia, ai cărei pui au îngroșat rândurile angajaților Ford cu peste 1.700 de indivizi doar pentru construcția lui Puma.

Date tehnice Ford Puma EcoBoost Hybrid 155

• 998 cmc, benzină, 155 CP, 4×2, manuală 6 • 5,6 l/100 km, 127 g CO2/km • 0-100 km/h în 9 s, 205 km/h • de la 21.750 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 17

Citește și

Lasă un comentariu