Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro. Doar numele în sine ar fi putut fi un chapeau de început de articol. Ce se ascunde în spatele său?
Așadar, pornim de la un nume lung, însă cu puțină atenție putem înțelege multe din el. Avem un Audi Q, deci un model din gama de SUV-uri, fiind „e-tron” este electric, de la „Sportback” înțelegem că este un model cu pretenții de coupe (deci un SUV-coupe), 50-ul ne spune că discutăm despre o putere mai mare după noul sistem de valori de la Ingolstadt (față de fratele 35, de exemplu), iar „quattro” înseamnă că vorbim despre un sistem de tracțiune integrală.
Punând cap la cap, fiind un EV, e limpede că discutăm despre minim două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, căci vremurile arborilor cardanici stau să cam apună, iar nici „quattro” nu mai are „înțelesul” mecanic de altă dată.
Motorul față dezvoltă 80 kW/109 CP, iar cel spate 150 kW/204 CP. Așa rezultă și „quattro”.
Bun, deci Audi a pus la punct un model care are multe ingrediente foarte la căutare în vremurile de acum. Există și un Q4 fără acest „Sportback” în coadă, practic fratele cu o caroserie de SUV clasic, să-i spunem. Până acum am învățat că un SUV-coupe renunță la partea practică în favoarea aspectului.
Culmea, în cazul lui Sportback, portbagajul în loc să piardă din volum, câștigă vreo 15 litri comparativ cu cei 520 ai lui Q4 „simplu”. Pierde, în schimb, puțin spațiu la cap pentru pasagerii care vor călători pe banchetă. Chiar și așa, Dragoș, fotograful nostru, a călătorit acolo fără să se plângă, cu toți cei 185 cm ai săi. Deci, da, Q4 Sportback poate fi foarte practic, pentru patru adulți chiar, dar și pentru un volum de bagaje suficient.
Aerodinamic
Trebuie să recunosc, este pentru prima dată când dintr-o gamă de gemeni SUV și SUV-coupe aș merge pe mână celui din urmă. Audi a reușit să deseneze un model interesant, iar argumentul aerodinamicii poate folosi și în speța eficienței. Căci, dacă iei în calcul deplasările lungi, forma lui Sportback poate proteja cât de cât, să spunem, consumul de electricitate.
De altfel, mai multe elemente de design au fost dictate de rolul practic pe care ar trebui să-l aibă, de exemplu grila față, de fapt un ornament plin, fără decupajele unei grile care ar trebui să asigure ventilarea radiatoarelor unui motor termic; sau jantele cu design special.
Consumul într-un ritm decent, pe timp de iarnă, variază în jurul valorii de 25 kWh/100 km. Autonomia va fi de +/- 300 km.
Pentru mine, Q4 e-tron Sportback este unul dintre cele mai frumos desenate Audi-uri din ultima perioadă, pentru că tușele unghiulare și mult prea futuriste pe care parcă le-am găsi forțate pe alte modele mai elegante, aici se nimeresc la fix. Îmi plac umerii laterali ai caroseriei din partea posterioară, dar și logo-ul e-tron embosat la o dimensiune generoasă pe spoilerul spate. Interiorul pare foarte high-tech de la prima vedere.
Materialele sunt, în general, de foarte bună calitate. Bine, unele elemente din plastic puteau fi mai fine, dar nu trebuie să uităm că un Q4, deși scump (aici este tributul cerut de tehnologia electrificării) nu este tocmai un model high-end.
Poziția la volan te bagă într-un film destul de SF, planșa de bord este orientată evident către șofer, cam cum proceda BMW în anii de rebeliune dinamică. Instrumentarul de bord poate fi înlocuit de cockpit-ul virtual Audi, pentru un plus de spectacol. Încă există butoane fizice, iar eu iubesc asta, la pachet cu sunetul pe care îl produc la apăsare. Scaunele din gama S Line sunt geniale, chiar dacă mai știrbesc din vizibilitatea pasagerilor spate.
Rafinat
Audi a lucrat bine de tot la antifonare, cel puțin asta am simțit. Cum se simte clar că discutăm despre o platformă tehnologică dedicată din start unor vehicule electrice, mai grele (avem 2.215 kg), nu doar modificată dintr-una „clasică”. Adică, Q4 Sportback filtrează eficient și rafinat imperfecțiunile drumurilor autohtone, păstrând o doză bună de sportivitate pentru cei care o solicită.
Cum motorul de pe puntea spate este cel care oferă mai mult în ecuația totală de 220 kW/299 CP, adică vreo 150 kW/204 CP, iar cum el este primul la care se apelează ca algoritm de funcționare (sesizați înrudirea cu ID.3 și ID.4, practic frații de platformă?), Q4 are un comportament dinamic ușor-ușor supravirator atunci când ești mai grăbit. Contrar „tradiției” care spunea că Audi-urile, în general, sunt preponderent subviratoare.
Trebuie să admit că fără grija bateriei nu ai cum să nu apelezi des la modul de conducere botezat „Dynamic”.
Când nu ai grija autonomiei sau nu trebuie să faci management de resurse din baterie, Q4 e-tron este foarte plăcut și fâșneț. Se strecoară abitir prin trafic, fiind nevoie doar de puțină hotărâre cu accelerația pentru a răzbate mai hotărât prin aglomerație. Mi-a plăcut mult și că direcția este mai comunicativă decât știam că sunt alte Audi non-S/RS, iar asta mai pune puțină sare și piper într-o rețetă care convinge ușor.
Bateria de acumulatori are capacitate mare, de 82 kWh, dar nu e doar un avantaj în privința autonomiei totale, neapărat, cât asigură faptul că și pe vreme friguroasă – dușmanul automobilelor electrice – Q4 e-tron poate parcurge distanțe de măcar 300 kilometri cu un plin. În privința încărcării, ea poate primi un maxim de 125 kW de la stațiile de putere DC și 11 kW de la surse de curent alternativ.
Poate că unii se vor împiedica de preț. Același grup propulsor se poate întâlni și la Volkswagen ID.4 GTX, de exemplu, numai că, spre deosebire de alte modele colege de concern care echivalau, să spun așa, în cazul de față se simte o diferență considerabilă de rafinament și de atmosferă la bord în favoarea lui Audi. Iar pentru unii contează!
Date tehnice Audi Q4 e-tron Sportback 50
220 kW (299 CP), 4×4, 1 treaptă de viteză, 460 Nm
Consum mediu: 17,8 kWh/100 km
Capacitate baterie: 82 kWh
Autonomie: 491 km
0-100 km/h în 6,2 s, 180 km/h
de la 61.800 euro, cu TVA