Dacă ai un automobil diesel este posibil să fi întâmpinat măcar o dată „problema DPF”. Dacă nu personal, sigur ai auzit la cineva apropiat. Ce sunt filtrele de particule și de ce ridică probleme atunci când sunt exploatate necorespunzător?
Din start trebuie să spun că am utilizat acel „uzat” din titlu ușor hazardat. Un filtru DPF nu se uzează, ci se îmbâcsește după o perioadă mai lungă de utilizare. În cazul filtrelor de unică folosință, soluția este simplă. Însă, cele mai multe variante întâlnite în industria auto își pot face, automat, o regenerare. În cazurile în care acest proces a fost întrerupt, nu a fost posibil sau filtrul este mult prea încărcat cu particule, pur și simplu, există și soluția unei curățări într-un atelier de specialitate. I-am vizitat pe cei de la „Pro DPF România” pentru a lua contact cu operațiunile pe care le efectuează și pentru a înțelege mai bine care e treaba, cu adevărat, cu filtrele de particule (DPF).
Ce este DPF-ul?
Motorizările cu aprindere prin comprimare (MAC), adică diesel, pe înțelesul tuturor, au avut întotdeauna probleme în ceea ce privește emisiile poluante. Sigur, la începuturile industriei auto și multe zeci de ani de zile după, nu era nimeni interesat de acest aspect.
Abia prin anii ’70 a început să se pună mai serios problema emisiilor poluante, iar o decadă mai târziu s-a conturat ideea unui tip de filtru care să rețină particulele emise de motorizările diesel în funcționare. Motivul principal? Pentru că parte din acestea s-au dovedit cancerigene.
Dacă pentru emisiile de gaze, dintre care cel mai cunoscut între automobiliști este dioxidul de carbon (CO2), s-au găsit soluții precum catalizatoarele, pentru particulele (funingine, să-i spunem) a fost inventat un filtru care are un miez capabil să le rețină, aceea fiind piesa esențială din ecuație. Sunt cunoscute uzual ca DPF (Diesel Particulate Filters), iar primele versiuni au fost montate pe la 1987 pe vehicule utilitare de mare tonaj.
Curățarea profesionistă a unui filtru DPF poate fi chiar și de 15-20 de ori mai ieftină decât înlocuirea cu unul nou.
În cazul automobilelor, prima echipare de serie cu filtre DPF s-a întâmplat în anul 2000, când oficialii PSA Peugeot-Citroen au anticipat restricțiile ce urmau a fi impuse de norma de poluare Euro 5 și au ales această soluție. În zilele noastre, deși procentul de automobile diesel comercializate a scăzut considerabil, pentru a putea fi comercializate în 2022 sunt echipate obligatoriu cu filtre DPF.
În mod normal, dacă automobilul este exploatat în regimuri corecte de funcționare, un filtru DPF poate „trăi” fără probleme chiar sute de mii de kilometri. Numai că neplăcerile apar atunci când un motor diesel este chinuit, căci acesta este termenul, prin mediul urban. Când se merge subturat și pe distanțe scurte, situații în care arderile de combustibil și emisiile poluante se pot da peste cap.
Majoritatea versiunilor constructive moderne de filtre DPF are capacitatea de a se auto-regenera (auto-curăța); în mers sau chiar static, când motorul trebuie exploatat în sarcină pentru a se curăța, efectiv, filtrul montat pe traseul sistemului de evacuare. Când nu se mai poate face nimic în acest sens, de multe ori, de la service-urile auto este recomandată înlocuirea filtrului. Asta implică o cheltuială, mare de multe mii de lei, care, în unele cazuri, rivalizează cu valoarea unui autovehicul rulat, poate. Și știm cu toții că în România nu avem un parc auto tocmai tinerel…
Salvarea poate veni, chiar dacă sunt și voci oficiale care se feresc să o spună cu subiect și predicat, de la ateliere care au studiat serios problema și au pus la punct tehnologii de curățare și de readucere la viață, practic, a filtrelor ce păreau distruse.
Rețeta Pro DPF
În general, problemele la filtrele DPF sunt afișate prin intermediul unor martori din bord. Dacă regenerarea automată nu mai este posibilă, cea mai inspirată soluție ar fi un control la un service autorizat și specializat pe subiectul acesta. Aducerea automobilului în service conduce la o primă constatare în funcție de simptomatologie. Se trece apoi la demontarea filtrului DPF după o diagnoză computerizată. Urmează pătrunderea cu o cameră video în interiorul carcasei, pentru a se constata vizual dacă miezul esențial mai este întreg și dacă nu este topit.
Dacă veștile nu sunt bune, recuperarea filtrului este imposibilă. Dacă, în schimb, miezul special este intact, oricât de murdar și de îmbâcsit ar fi are șanse mari să fie recondiționat. De altfel, din discuțiile cu oficialii Pro DPF am înțeles că această curățare are o eficiență de 95 – 98%, iar rata de succes a procesului de readucere la forma inițială ajunge chiar și la 99%.
Când miezul se dovedește întreg, acesta este montat pe un banc special unde va trece printr-o serie de spălări succesive cu substanțe chimice și presiune. Prea multe detalii nu pot oferi aici pentru că unele operațiuni sunt patentate chiar de către băieții de la Pro DPF. Curățarea efectivă durează în jur de o oră, urmând ca miezul descongestionat de funigine și particule să fie uscat bine înainte să fie remontat pe automobil.
La Pro DPF, cu programare, o diagnosticare și curățarea corectă a unui filtru DPF durează doar câteva ore. Totul e gata în jumătate de zi.
Foarte important, pentru a evita probleme ulterioare, e musai ca și restul sistemelor din lanțul funcționării motorului să se afle în parametri, orice eroare la altă componentă (de exemplu la sistemul EGR) fiind capabilă să pună ulterior probleme funcționării corecte a DPF-ului. Am înțeles că se insistă asupra acestor verificări atente tocmai pentru a se demonstra la final că filtrele curățate funcționează la fel ca cele noi.
Pe de altă parte, în cazuri speciale, filtrele DPF pot fi anulate sau demontate complet. Nu este recomandat, însă nu e o problemă la fel de mare precum anularea catalizatoarelor, care are urmări grave asupra calității aerului dar și asupra funcționării în parametri a unui motor cu ardere internă. Oficial, producătorii auto recomandă înlocuirea filtrelor DPF în momentul în care nu se mai pot regenera după algoritmul prestabilit. Dar, am amintit deja, costurile sunt de-a dreptul delicate pentru anumite modele.
Pentru detalii tehnice suplimentare și programări se pot accesa platformele online www.prodpf.ro și www.revizietehnica.ro.
Neoficial, chiar și unele service-uri de marcă apelează la ateliere care au ca domeniu de activitate curățarea filtrelor DPF, ca o dovadă a faptului că procedura este corectă și sigură. În orice caz, subliniez încă o dată că specialiștii de la Pro DPF au insistat că în cazul unei astfel de intervenții este ideal să se facă o diagnostigare mult mai amununțită a tuturor sistemelor grupului propulsor, pentru a putea fi diagnosticate și alte anomalii în funcționare.