Acasă Auto Baby Bugatti

Baby Bugatti

de Tudor Rus
0 comentarii

EB110. Veyron și Chiron. Înaintea lor, Type 35 și Type 57. Modele care de-a lungul istoriei au trimis Bugatti în stratosfera producătorilor de automobile și i-au cimentat locul acolo. Și totuși, Bugatti a știut mereu să se joace. Să dea în mintea copiilor.

Dincolo de geniul ingineresc, Ettore Bugatti a fost un artist. Un artist căruia nu i-a fost frică să experimenteze. Mai ales prin joacă.

Ettore Bugatti, un perfecționist prin natură, credea că un produs tehnic nu este perfect dacă nu arată impecabil. Acest crez este, de altfel, ușor de regăsit pe întreaga linie de automobile Bugatti, până în prezent.

Obsesia lui Ettore pentru desăvârșire era atât de mare încât ieșea din zona de automobile și se răsfrângea asupra obiectelor de uz zilnic, care erau modificate după standardele sale.

Ca să vă dați seama de seriozitatea cu care Ettore Bugatti lua în seamă perfecțiunea: acesta și-a confecționat propriile tacâmuri, propria mașină de făcut paste, dar n-a uitat niciodată să se uite și la cei din jur. În special la cei mici din jur.

Așa se face că Roland, unul din fiii săi, primește cadou la aniversarea a cinci anișori – apropo, e anul 1927 – un Bugatti Type 35 la scara 1:2. La dezvoltarea și construirea „surprizei” – totul a durat cam un an – contribuie și Jean Bugatti, fratele mai mare al lui Roland.

Mașinuța – complet funcțională – era propulsată de un motor electric și o baterie de 12 volți, care permiteau o viteză maximă de 20 km/h. Așa se naște Bébé Bugatti, ajuns să fie produs în serie (limitată, ce-i drept), deși și-a început viața ca unicat. O ironie frumoasă.

Un Bugatti pentru adulți în lumea copiilor

Mașinuța cu care Roland Bugatti a transformat domeniul Bugatti în propria-i pistă de curse avea să acapareze rapid atenția vizitatorilor, prietenilor și clienților care au cerut și ei una pentru copiii lor. Așa a ajuns Ettore să onoreze câteva sute de comenzi – Bugatti estimează 500 – pentru Bébé Bugatti din 1927 până în 1936.

Și acum, puțin context. Întreabă pe oricine de la Bugatti despre Type 35, cel pentru adulți, adică, și vei auzi că este cel mai de succes automobil de curse din toate timpurile. N-o să caut acum să pun la îndoială statisticile companiei, dar există surse care spun că Type 35 a câștigat cam 2.000 de competiții între 1924 și 1930.

La vremea lansării, Type 35 era peste orice vehicul motorizat cu patru roți la capitolele tehnologie, design și performanță. Probabil a ajutat și faptul că Type 35 era conceput de la zero ca un automobil de curse, la pachet cu o masă proprie redusă: un Type 35 gata de „fugărit” cântărea cam 750 de kilograme.

Versiunea de bază, Type 35A, cea care se recomanda drept accesibilă, folosea un motor de 2 litri cu 8 cilindri care producea 75 CP. Type 35B, o treaptă mai sus în ierarhie, primea un motor de 2,3 litri, iar puterea era de 140 CP. Suficient cât pentru o viteză maximă de 215 km/h. În anii ’20.

La cerere, Bugatti putea instala un set de faruri. A existat și un Type 35C, echipat cu compresor mecanic și un Type 35T, versiune derivată din acesta. Se estimează că Bugatti a construit doar în jur de 340 de unități Type 35, din care puține s-au păstrat până la ora actuală.

Jucării cu beneficii

Pe lângă o suită de modele speciale comemorative, Bugatti alege să-și sărbătorească cei 110 ani de activitate cu Bugatti Baby II. E anul 2019 și printr-un parteneriat cu The Little Car Company, creatorii lui DB5 Junior, Bugatti readuce în actualitate mașinuța care l-a încântat de atâtea ori pe Roland Bugatti.

Practic, vorbim de un cadou de aniversare pe care compania franceză și-l face cu ocazia Salonului Auto de la Geneva. Și chiar în condițiile în care Ettore nu mai e prin preajmă, Bugatti n-a făcut niciun compromis în dezvoltarea lui Baby II. Care, apropo, este pur electric.

Interiorul este căptușit cu mult aluminiu, scaunul este îmbrăcat în piele, iar volanul cu 4 spițe este inspirat puternic din cel regăsit în Type 35.

Fiecare unitate este asamblată manual. Bateria Li-ion (capacitate de 2,8 kWh) este detașabilă și poate fi înlocuită rapid. Există chiar și un sistem de recuperare a energiei la frânare, precum și două moduri care deblochează niveluri diferite de putere: Child Mode limitează puterea la un kW și viteaza maximă la 20 km/h, în vreme ce în Adult Mode, puterea atinge 4 kW, iar viteza maximă urcă la 45 km/h. Pentru că față de originalul Bébé Bugatti, în Baby Bugatti II încape și un adult.

Există și o cheie Speed Key, similară cu cea pe care o primește orice posesor de Veyron/Chiron, care deblochează o putere de 10 kW și o viteză maximă de 70 km/h. 0-100 km/h cu Speed Key se întâmplă în aproximativ 6 secunde. Evident, puterea și cuplul merg către puntea spate, unde sunt preluate de un diferențial cu alunecare limitată.

Sigla Bugatti care tronează deasupra grilei frontale în formă de potcoavă este confecționată din 50 de grame de argint solid. La fel ca cea purtată de Bugatti Chiron.

Există și trei versiuni: Base, Vitesse și Pur Sang (dedicată colecționarilor). Pur Sang se distinge de Vitesse prin caroseria cu panouri de aluminiu prelucrate manual, prin aceleași tehnici tradiționale folosite pentru Type 35.

Ca să vă faceți o idee, fiecare caroserie Pur Sang este asamblată și finisată în aproximativ 200 de ore. Niciuna din versiuni nu cântărește mai mult de 230 kg, iar prețul pleca de la 30.000 de euro. Spun pleca dintr-un motiv simplu: chiar dacă ai banii acum, pe loc, e imposibil să mai poți cumpăra un Baby Bugatti II. Toată producția (500 de exemplare) a fost rezervată de clienți din întreaga lume în primele trei săptămâni de la lansare.

Citește și

Lasă un comentariu