Acasă Auto Regăsire – Bentley Azure California Edition

Regăsire – Bentley Azure California Edition

de Tudor Rus / FOTO: Dragoș Savu
0 comentarii

În anul 1998 au fost produse doar 10 modele Bentley Azure California Edition. Toate cu volan pe partea stângă, toate trimise exclusiv în Statele Unite, toate cu etriere duble care mușcă din discurile de frână din față, toate bazate pe un concept inventat de fapt de Rolls-Royce în 1993. Aceasta este povestea lui Azure California 2 of 10, care acum își poartă agale formele la malul mării noastre, în Constanța.

STIMUL PENTRU SIMȚURI

Începutul lui decembrie nu obișnuia să fie prea blând pe meleagurile noastre, în anii trecuți. Dar așa cum deja speram febril de două săptămâni, a cincea zi a lui decembrie ne-a surâs cu soare. Era soare când i-am văzut pentru prima dată fața lui Azure California în benzinărie. Soare era și când ne-am strecurat pe străduțe egoiste spre locul ales pentru ședința foto. Aveam mașina, aveam oamenii care să îi dezvăluie secretele, vremea ținea cu mine, dar ceva lipsea.

Azure California Edition reprezintă încă o punte așezată elegant de Bentley între epoca mașinilor de atunci și a celor de acum.

Aveam să înțeleg ce lipsea exact în același moment în care neuronii mei s-au prins în horă și m-au făcut să realizez de ce Azure California se cheamă, de fapt, California. Cu tot respectul cuvenit, acestui Bentley ar trebui să i se revoce titulatura de mașină de stradă atunci când plafonul este ridicat. A fost nevoie de o escală în Portul Tomis și de magica oră de aur ca să mă conving că în Azure California nu se stă decât cu plafonul coborât. Atât de simplu. Și mai mult decât atât, cu plafonul coborât, liniile caroseriei se întrepătrund mai fluid, proporțiile se încordează vizibil, tot ce-nseamnă estetică de exterior devine un concept compact și legat ca un cheag de sânge care convinge creierul purtător că ochii sunt martorii unei epifanii.

Urăsc din suflet să folosesc cuvântul barcă atunci când presupune descrierea unei mașini, dar e greu de exprimat în alt mod fluiditatea cu care suspensia te poartă peste denivelări. Iar la interior, nimic digital. Totul analog. Multe ceasuri, multe butoane. Doar dulcele analog după care mulți au început să suspine tot mai apăsat în ziua de azi. Un trabuc Cohiba Behike printre țigări electronice, piperat cu crom, lemn, și o patină greu de reprodus chiar și cu artificii moderne, dar care completează cu stil caracterul unui automobil ce a îmbătrânit frumos vreme de 22 de ani.

E greu să pun degetul pe ce te lovește mai întâi când pășești în mașină și te translatezi amețit peste pragul decorat cu mesajul “California Edition 2 of 10 – Coachbuilt by Mulliner Park Ward”, flancat semeț de emblemele Bentley și Pininfarina. Da, Bentley Azure California Edition e o creație exclusivă Mulliner, iar Pininfarina a supravegheat construcția caroseriei cu vizite constante în atelierele Bentley. Niciun Azure California nu se putea configura diferit, toate au fost argintii, cu același interior, cu o evacuare finală ovală supradimensionată, care le înlocuia pe cele două, tot ovale, dar de dimensiuni mai mici, caroserie decorată diferit și jante cromate excesiv, de 16 inch.

Plafonul textil primit este probabil cel mai inutil produs creat vreodată de Pininfarina: doar cu el pliat forma mașinii capătă fond.

Sub capota de lungimea pistei unui portavion tronează biblicul motor V8 de 6,75 de litri dezvoltat de Rolls-Royce încă de pe vremea când tata abia învăța să meargă. Bentley Azure California te îmbie cu 420 de cai putere, în loc de cei 389 ai unui Azure obișnuit, țintiți spre puntea spate printr-o transmisie automată cu patru trepte, suficient de eficient pentru ca sprintul de la 0 la 100 km/h să dureze 7,6 secunde. 7,6 secunde pentru o mașinărie de lux care cântărește aproape 2.600 de kilograme.

Nu torque vectoring, nu bone electronice. Fără să-ți catapulteze capul spre centrul pufos al tetierei și fără să-ți comprime vertebrele în spătarul moale ca spuma de lapte. Totul e controlat, fin, dar ferm în același timp. Nu este absolut nicio diferență între a sta pe scaunele unui Azure California și a te lăsa îmbrățișat de cele ale unui Bentley modern, precum Continental GT sau Mulsanne, fie că te afli în plină accelerație sau stai pe loc.

POVESTEA RECENTĂ A LUI BENTLEY AZURE CALIFORNIA 2 OF 10 ÎNCEPE ÎN VARȘOVIA ȘI CONTINUĂ ÎN CONSTANȚA

Importat din Statele Unite de un “domn cu posibilități” din Varșovia, ar fi trebuit, la un moment dat, să fie cadoul de majorat oferit de acel domn fiului său, care în schimb și-a arătat vehement refuzul, motivând că „mașina e veche” și că ar prefera un Lamborghini sau un Ferrari. Tatăl, împăciuitor, i-a răspuns băiatului că mașina rămâne un cadou și că poate face ce vrea cu ea. Tânărul a vândut-o.

1.000 de kilometri a fost plimbat Azure California prin Varșovia în zece ani, un păcat cel puțin la fel de greu precum cel al uitării în paragină.

„Și ăsta a fost norocul să pot pune mâna pe o ediție limitată. Iar o ediție limitată nu se vinde niciodată. Poate doar la licitații”, îmi spune Dumitru, cu foarte multă mândrie în glas, în timp ce navigăm pe unul din bulevardele largi ale Constanței.

Dumitru are mașina de când kilometrajul indica doar 23.500 de mile și i-a mai adăugat în ultimul an încă 1.500. Azure California nu e primul lui Bentley, iar în garaj mai are două Rolls-Royce Silver Shadow I și II, pe lângă alte 130 de minuni motorizate.

Pe măsură ce deviem discuția în alte direcții, realizez că Azure California 2 of 10 a ajuns la persoana potrivită, care știe să-i aprecieze, înainte de toate, valoarea. Ar fi putut foarte ușor să fie uitat într-un hambar sau avariat din lipsă de responsabilitate, reflexe, sau experiență. M-am lăsat, în schimb, absorbit de tot ce înseamnă Bentley Azure California Edition, convins că dacă ar avea suflet, acest inorog supraponderal s-ar fi considerat regăsit.

Text publicat în catalogul RacingWheels numărul 4.

Citește și

Lasă un comentariu