Acasă Auto Timpul e prețios! Mai ales în lumea auto

Timpul e prețios! Mai ales în lumea auto

de Radu Gurămultă
0 comentarii

Una dintre problemele zilelor pe care le traversăm acum este trecerea timpului. Pentru mulți, forțați de împrejurări să stea acasă, secundarul parcă se mișcă mai lent ca niciodată. În acest context, am extrapolat nițel de la automobile și am pregătit un material aparte – iată câteva ceasuri inspirate din universul auto. 

Până să mă așez la laptop, ca să ticluiesc rândurile de față, mi-am pus fracul, cămașa apretată, cu butoni, plus jobenul. N-am găsit pantofii, așa că am rămas în papucii de casă. Iertat să fiu. Urma să abordez un subiect rafinat, unul care generează, de foarte multe ori, încercări financiare pentru pasionați: ceasurile inspirate din lumea auto. Pentru că vom sări serios calul în cazul unor exemplare, am ales să omit să-mi pun ceasul la mână. Ce să caute un Swatch din plastic printre „uzinele” de timp care urmează?…

Am bântuit puțin internetul și am făcut o scurtă cercetare a mușteriilor care s-ar încadra aici. Sunt mult mai multe exemple decât selecția pe care o vom prezenta și dacă v-am stârnit interesul, considerați acesta drept un imbold în aprofundarea problemei. Alegerile au fost pur subiective, nu au ținut cont de eticheta de preț, iar pentru că am identificat două mari direcții, am ales să facem o împărțire între creații cu adevărat deosebite și „piese” devenite clasice.

Nu vom insista foarte mult pe o descriere tehnică, pentru că nici noi nu cunoaștem toate dedesubturile și nici nu credem că ați vrea să vă fie încărcată mintea inutil, cel puțin nu până nu bugetați o achiziție de genul. Vom lăsa, în mare, fotografiile să joace rolul celor 1000 de cuvinte.

 

Câteva nebunii cu statut de artă

 

Jacob & Co Bugatti Twin Turbo Furios Bugatti

Este o piesă cu aspect halucinant, construită în doar 39 de exemplare și care a avut un preț de aproximativ 500.000 euro. Inspirat de Bugatti Chiron Sport – Edition 110 Years Bugatti, a fost cadoul pregătit de Jacob Arabov, părintele mărcii de lux, cu ocazia asocierii de imagine semnată cu Bugatti. Modelul de față are un frate geamăn bivitelin, botezat Epic X Chrono Bugatti (fabricat în 110 exemplare, cu trimitere la aniversarea serbată de Bugatti în 2019).

Jocob & Co Bugatti Twin Turbo Furios Bugatti

Indicatorul pentru rezerva de putere a fost rebotezat „Fuel” pentru a trimite direct cu gândul la bordul unui automobil. Tușa de eleganță este dată de folosirea nuanței de albastru care a devenit legendară pentru Bugatti. Problema cea mai mare este că sunt mai puține exemplare decât proprietari de Chiron.

Roger Dubuis Excalibur Aventador S

Este rezultatul unui parteneriat început între producătorul exclusivist Roger Dubuis și Lamborghini Squadra Corse. Excalibur Aventator S este un skeleton (un ceas cu mecanismul la vedere) și are complicații deosebite (complicațiile sunt mecanisme concepute special pentru a crește funcționalitatea – automat și valoarea – unui ceas).

Roger Dubuis Excalibur Aventador S

Detaliul meu preferat este cureaua fabricată din materiale grefate din atelierele de producție Lamborghini. Prețul unei asemenea piese gravitează în jurul valorii de 200.000 euro. Practic, cam cât un Aventador rulat puțin.

Jaeger-LeCoultre AMVOX7

Acesta este un ceas care are deja câțiva ani de când a fost lansat, dar în lumea orologeriei se spune că un ceas bun trebuie să te țină o viață. Între timp, cei de la Aston Martin au dezertat din acest duo și au fugit spre Tag Heuer, practic au scăzut puțin nivelul. AMVOX7 este un cronograf cu 330 de componente individuale și cu o rezervă de funcționare de 65 de ore.

Jaeger-LeCoultre AMVOX7

Cei dintre dumneavoastră care s-au mai jucat cu ceasuri cronograf vor observa lipsa unor comenzi standardizate pentru această funcție. Asta pentru că, iar aici este particularitatea lui AMVOX7, acționarea se face apăsând ecranul (în dreptul orelor 12 și 6), după deblocarea funcției cronograf de la butonul culisant poziționat opus față de coroana clasică de reglaj. Detaliul meu preferat este modul discret în care a fost poziționat logo-ul Aston Martin, între marcajele pentru orele 2 și 3. O tușă elegantă, asemenea tuturor modelelor mărcii.

Richard Mille RM 70-01 Tourbillon Alain Prost

Marca Richard Mille este relativ nouă în lumea orologeriei, în sensul că dacă mulți alți producători marchează cu mândrețe anul înființării (unii de prin secolul XVIII), RM este condusă chiar de fondatorul său, domnul Richard Mille. Acesta produce exemplare despre care, de foarte multe ori, s-a spus că ar fi prea scumpe. Și, totuși, are un succes teribil. E de ajuns să spun doar că buticul Richard Mille din Monte Carlo se află în imediata apropiere a intrării în celebrul cazino din urbe, ca să înțelegeți tiparul clientelei.

Richard Mille RM 70-01 Tourbillon Alain Prost

Richard Mille a avut în permanență colaborări în lumea auto, în trecut cu cei de la McLaren, acum cu echipa de Formula 1 Alfa Romeo, dar și cu piloți de top precum Kimi Raikkonen, Felipe Massa ori Charles Leclerc. Pentru articolul de față am ales o piesă specială, care în momentul lansării costa aproximativ 800.000 euro. Este un tourbillon cu un design atipic, intrigant, dedicat marelui campion Alain Prost. Carcasa ceasului este fabricată din fibră de carbon, iar detaliile sunt absolut fascinante. Culorile amintesc, desigur, de trecutul Ferrari al campionului francez.

Tag Heuer Carrera Calibre 16 Senna Edition

Na, că nu am prezentat doar „rachete”, deși pentru mulți chiar și 5.000 de euro sunt o sumă de neconceput pentru a fi „aruncată” pe un ceas. Recunosc faptul că asta este alegerea subiectivă din listă, asta pentru că am o afinitate pentru model. Mi se pare că este cel mai potrivit ceas casual pentru a fi purtat zi de zi. Asta, desigur, dacă nu plătești rate la un apartament comunist sau dacă nu locuiești cu chirie.

Tag Heuer Carrera Calibre 16 Senna Edition

Ayrton Senna a fost o poveste aparte în lumea Formulei 1 și a sporturilor cu motor, în general. Tag Heuer a lansat mai multe modele care au purtat logo-ul Senna. Prefer varianta care are curea din silicon, pentru că desenul acesteia este o reinterpretare a profilului unei anvelope.

Bvlgari Octo Maserati GranSport

Când am început cercetările pentru acest articol nu m-aș fi așteptat să mă opresc la un Bvlgari, dar, iată! Design-ul ceasului dezvoltat pentru Maserati este absolut fabulos! Minimalist, cu o dispunere atipică pentru indicarea minutelor, cucerește de la prima vedere. Cureaua preia elemente de la tapițeriile modelelor de lux construite de Maserati.

Bvlgari Octo Maserati GranSport

Prețul este unul destul de piperat, însă comparativ cu alte piese din materialul de față poate părea un chilipir: vreo 9.500-10.000 euro. Ceea ce pare a fi data (cel puțin raportat la alte ceasuri) în partea dreaptă a ecranului este, de fapt, indicatorul pentru oră. Logo-ul Maserati, plasat pe un fundal care amintește de textura asfaltului unui circuit, întregește un aspect general extrem de chic.

Parmigiani Fleurier Bugatti Type 370

Aș fi vrut să nu mă raportez la aceeași marcă auto de două ori, dar ce pot să fac dacă cei de la Bugatti au generat atâta inspirație? Până la parteneriatul cu Jacob & Co, de care aminteam la început, a existat o colaborare cu prestigiosul orologier Parmigiani Fleurier, care a debutat la începutul anilor 2000. Având sursă de inspirație modelul Bugatti Type 57, Parmigiani Fleurier a dezvoltat un model botezat Type 370, pe care l-a construit în mai multe variante și ediții.

Parmigiani Fleurier Bugatti Type 370

Particularitatea sa consta în faptul că ecranul ceasului era poziționat, să-i spunem, vertical, cumva perpendicular pe curea. De ce? Păi, pentru a putea fi citită ora atunci când sunt ținute mâinile pe volan. Privit ca un ceas normal, sub ecranul de sticlă se desfășura mecanismul conceput special pentru a arăta precum un motor în mișcare. Deși este un ceas extrem de complex, culmea, Type 370 nu afișează decât ora și minutul. Cumva suficient pentru un posesor de Bugatti. Ediția „Mythe”, lansată la aniversarea a zece ani de colaborare între cei doi parteneri, avea ecranul ceasului desenat ca un tribut adus grilei radiatorului de pe Type 57. Prețul era de aproximativ 300.000 euro, la momentul respectiv.

Parteneriatele dintre mărcile auto și producătorii de ceasuri sunt de mare tradiție, mai ales în motorsport.

 

Clasicii în viață

 

Tag Heuer Monaco

Nu cred că există stand Tag Heuer (fie că discutăm despre saloanele de orologerie, buticurile de lux sau standurile crono din duty free-uri) unde să nu fie întâlnită această piesă devenită clasică. Introdus în 1969, când compania se numea simplu, Heuer, modelul Monaco era un tribut adus Grand Prix-ului din Principat și era primul cronograf cu o carcasă pătrată. Aura a crescut odată cu purtarea sa în filmul „Le Mans” de către actorul principal, Steve McQueen (1971). Așa se face că ceasul a rezistat în oferta Tag Heuer până în zilele noastre.

Tag Heuer Monaco_small

În anii 2000 a primit un alt mecanism, modern, însă a păstrat fidel forma inițială. Mai multe versiuni de culori și curele au fost lansate de-a lungul timpului, însă cea mai populară este cea care utilizează schema cromatică Gulf (producător de uleiuri care a devenit unul dintre sponsorii emblematici din motorsport).

Chopard Mille Miglia

Chopard are o gamă extrem de largă de modele dedicate celebrei curse Mille Miglia (din Italia). An de an, începând cu 1988, sunt lansate mai multe modele (majoritatea ediții speciale) care aduc un tribut competiției de 1.000 de mile care se alerga între Roma și Brescia. Astăzi există o variantă modernă a cursei, parcursă în regim de regularitate, pentru că ce s-a alergat între 1927 și 1957, în circulație deschisă, nu ar mai îndeplini absolut nicio normă de siguranță.

Chopard Mille Miglia

În general, modelele Mille Miglia sunt cronografe cu foarte multe detalii inspirate de automobilele clasice (cadrane de bord, indicatoare, tapițerii, cusături pentru tapițerii, finisaje de aluminiu lustruit sau chiar fibră de carbon, anvelope). Se disting în multe cazuri comenzile masive pentru funcțiile cronografului, pentru a putea fi acționate chiar și atunci când comportamentul dinamic al automobilului nu permite manevre fine.

Rolex Daytona

Nu sunt fan Rolex, dar nu se putea fără. Daytona este o piesă foarte populară la nivel mondial. Despre Rolex, ceasornicarii cu foarte mare experiență spun că este una dintre mărcile care au un nivel de calitatea a fabricației extrem de ridicat. De unde, în timp, admirația câștigată.

Rolex Daytona

Primele competiții auto pe plaja de la Daytona s-au ținut în 1902. În anii ’30, tot acolo erau stabilite diferite recorduri de viteză, de către britanicul Malcolm Campbell (devenit ulterior Sir). Acesta era posesor și utilizator de Rolex. În 1959 a fost inaugurat circuitul Daytona International Speedway, iar trei ani mai târziu, cei de la Rolex deveneau cronometrori oficiali ai pistei. Au lansat apoi „Cosmograph”, un cronograf propriu, care în timp a fost alintat „Daytona”, poreclă ce a fost adoptată și oficial. Unul dintre cei mai importanți „utilizatori” de Rolex Daytona (chiar pe circuit) a fost marele actor – și pilot(!) – Paul Newman.

Există ceasuri care nu doar că sunt mai scumpe decât un supercar, ci tratează de la egal la egal costul unui hipercar.

 

Citește și

Lasă un comentariu