Acasă Auto Frâne pentru toți – Istoria Textar

Frâne pentru toți – Istoria Textar

de Daniel Popescu
0 comentarii

Știi ce au în comun Dacia 1310 și Bugatti Veyron? La fel ca multe alte modele de pe piață, ambele au venit din fabrică echipate cu plăcuțe de frână Textar, realizate de unul dintre cei mai importanți producători de componente auto din lume.

Totul a început în 1878, când un personaj pe nume Walter Willson Cobbett a fondat, în Scoția, o companie care i-a purtat numele. Noul business a mers atât de bine încât, în timp, Cobbett și-a extins activitatea, iar în 1913 a înființat o companie de distribuție la Köln, sub numele Textile Asbest und Riemengesellschaft GmbH. Pe scurt, Textar.

De-a lungul anilor, Textar a devenit cunoscută la nivel global pentru calitatea, siguranța și confortul echipamentelor de frânare pe care le produce, iar aceste atribute sunt confirmate de cei mai mari producători auto din lume. Partea bună este că nici nu trebuie să mă crezi pe cuvânt, pentru că simpla enumerare a câtorva modele care folosesc plăcuțe de frâne Textar te va convinge.

Modele celebre cu echipament de frânare Textar

Ford Model T (1915): În 1915, la numai doi ani de la înființare, Textar devine furnizorul de plăcuțe de frână pentru Ford Model T, considerat primul automobil accesibil pentru clasa de mijloc din Statele Unite. La vremea respectivă, creația lui Henry Ford avea un preț de vânzare de 390 de dolari, echivalentul a aproape 10.000 de dolari în zilele noastre.

BMW Isetta 300 (1956): După Al Doilea Război Mondial, Textar a profitat de popularitatea microcar-urilor, iar plăcuțele sale de frână au ajuns inclusiv pe BMW Isetta 300, începând din 1956. Pe deplin justificat: modelul avea priză la public și, cu numai un an în urmă, devenise primul model de serie care consumă doar 3 litri de carburant la 100 de kilometri. În plus, aceasta era cea mai vândută mașină cu motor cu un singur cilindru din lume.

TMD Friction are 8 unități de producție la nivel global. Pe lângă România (Caransebeș), compania activează și în Germania (două uzine), Franța, Spania, China, Mexic și Brazilia.

Jaguar E-Type Series 1 (1961): Vrei un exemplu de model de performanță cu echipament de frânare Textar? Ce zici de Jaguar E-Type Series 1 cu motor de 4.2 litri? Recunoscut global atât pentru frumusețea caroseriei, cât și pentru performanțele sale, modelul avea 269 de cai putere și ajungea de la 0 la 97 km/h în mai puțin de 7 secunde.

Renault 5 (1972): Revenind un pic cu picioarele pe pământ, un alt model celebru echipat cu Textar este și Renault 5. Nu prototipul prezentat recent de francezi, ci clasicul hatchback subcompact Renault 5 din 1972, care a fost cea mai vândută mașină în Franța până în 1986 și a avut o producție de peste 5,5 milioane de unități în 14 ani.

În prezent, peste 200 de milioane de mașini din întreaga lume sunt echipate cu plăcuțe de frână Textar produse de TMD Friction.

Porsche 959 (1986): La data introducerii sale, Porsche 959 a fost cel mai rapid model de serie de pe piață, cu o viteză maximă de 317 km/h, însă unele versiuni s-au lăudat chiar și cu 339 km/h. Nu doar atât, dar 959 a fost considerată cea mai avansată mașină sport a vremii. Probabil și datorită echipamentelor de frânare Textar.

Volkswagen Beetle (1999): De data asta nu vorbim despre clasicul Beetle, ci despre modelul cunoscut sub numele New Beetle dezvoltat de Volkswagen din 1997. Și în acest caz, Textar și-a asociat brandul cu celebrul model german.

50% dintre vehiculele comerciale ies de pe liniile de producție ale constructorilor auto cu plăcuțe de frână realizate de TMD Friction.

Bugatti Veyron (2005): Se pot scrie romane despre Bugatti Veyron, însă spațiul limitat mă determină să spun doar atât: sportivă cu motor de 8 litri și 1001 cai putere era capabilă să atingă 407 km/h în versiunea standard. Implicit, asta presupune existența unor plăcuțe de frână de cea mai bună calitate, iar Textar a răspuns prezent și la această provocare.

Dacia 1310, 1410, Logan, Sandero și Duster: Nu puteam încheia această listă fără o notă subtilă de patriotism. Aproape toate modelele dezvoltate de Dacia de-a lungul istoriei sale au avut echipament de frânare Textar. Da, inclusiv Dacia 1310 din 1983 sau Dacia 1410 din 1985, dar și Dacia SuperNova (2000) și Dacia Solenza (2003), ca să nu mai vorbim despre „clasicele” Logan, Sandero și Duster.

Biblia plăcuțelor de frână

Scurta lista de mai sus scoate în evidență că Textar produce plăcuțe de frână pentru toate segmentele și gamele, de la mașini mici de oraș până la vehicule premium sau sportive.

Detalii despre toate aceste modele care folosesc echipamente de frânare Textar găsești pe Brakebook, un soi de enciclopedie cu detalii tehnice amănunțite și schițe pentru fiecare componentă de frânare disponibilă pe un anumit model. Accesează Brakebook aici.

La fel ca și în urmă cu mai bine de 100 de ani, Textar oferă și în prezent cea mai variată gamă de produse de frânare, fără discriminări în ceea ce privește performanțele, prețul sau publicul țintă al mașinilor moderne. 

Probabil că din exterior nu pare, dar plăcuțele de frână evoluează constant. Cea mai nouă inovație în domeniu introdusă de Textar este epad, o plăcuță de frână care oferă performanțe bune și, în același timp, este silențioasă la apăsarea pedalei de frână și generează o cantitate redusă de praf.

În domeniul vehiculelor de marfă, Textar a dezvoltat o plăcuță de frână mai subțire compensată cu un strat intermediar cu o greutate specifică mai mică decât a oțelului, dar cu o rezistență similară. Rezultatul final este o plăcuță de frână mai ușoară. Cât de ușoară? Textar afirmă că pentru un camion cu 6 axe se pot economisi până la 7.5 kilograme, ceea ce înseamnă un consum mai mic de carburant sau mai multă marfă încărcată.

Și totuși, cine deține Textar?

Înregistrat în 1913, brandul Textar a aparținut fondatorului Walter Willson Cobbett și a fost dezvoltat sub aripa companiei sale, BBA Group Ltd. În anul 2000, brandurile Textar, Mintex și Don au fost grupate în noua companie TMD Friction, iar aceasta din urmă a fost achiziționată în 2011 de compania japoneză Nisshinbo Group. Totuși, TMD Friction își păstrează și în prezent propria identitate.

Imagini: Producători

Citește și

Lasă un comentariu