Acasă Auto Super – Porsche-Diesel Super S 308

Super – Porsche-Diesel Super S 308

0 comentarii

Nu v-ați fi așteptat să scriem despre un Porsche diesel. Cu atât mai puțin despre unul de 38 CP, în RacingWheels. Culmea, un tractor… dar, da, asta urmează, pentru că Porsche își cinstește cu atenție trecutul.

Nu e nimic anormal să citești despre un Porsche în RacingWheels, ba din contra! În același timp, la prima vedere nu pare nici nimic normal să citești despre un tractor Porsche. Serios, a existat așa ceva, nu e glumă? Nu e! Și da, a existat, nu doar un model, ci o sumedenie de „muncitori agricoli” semnați de una dintre cele mai spectaculoase mărci auto din istorie și construiți într-o alianță comercială.

Credeți că ar fi posibil să nu te îndrăgostești de un Porsche roșu? Un roșu ostentativ, care bate, parcă, obrazul celor de la Ferrari. Doar că în liga asta italienii de la Maranello nu s-au calificat niciodată. Am putea spune că doar Lamborghini a fost în stare să joace cu aceleași arme. Și da, ca și în cazul Porsche, pentru Lamborghini tractoarele au un loc aparte în istorie.

Numai eu știu de câte ori am scris despre Ferdinand Porsche că a fost o minte strălucită. Și pe bună dreptate! Lumea-i datorează multe iscusitului inginer austriac. A găsit mereu soluții tehnice și a venit cu produse care au trecut cu brio proba timpului.

TIGER

Ferdinand a fost remarcat repede pentru creativitatea sa. Unul dintre cei care l-au apreciat foarte mult a fost Adolf Hitler. Dinspre Fuhrer a venit ordinul care a condus către proiectul unei „mașini a poporului” – VolksWagen. Porsche a fost cel care a proiectat Kafer, cunoscut și ca Beetle (sau, pe la noi: broscuța).


Următorul pas în dezvoltarea țării ar fi fost, în viziunea lui Hitler, sporirea productivității agriculturii, așa că era nevoie și de un VolksTraktor. S-a mizat cu încredere tot pe planșeta de proiectare a lui Porsche, iar genialul a livrat mai multe proiecte de prototipuri. Numai că vremurile tulburi aveau să deturneze atenția tuturor…

Dacă vi se pare ciudat că Ferdinand a proiectat (și) tractoare, ei bine, tot din mintea sa a pornit și unul dintre primele proiecte de tancuri, atunci când Europa se pregătea să izbucnească: Porsche Tiger. Bine că cei de la Henschel & Son au avut un proiect mai inspirat, care s-a concretizat în mașini de luptă ce au întors „Bătrânul Continent” pe dos, căci dacă i s-ar mai fi imputat și asta lui Porsche, nu ar fi fost bine.

Asemenea altor bijuterii despre care v-am tot scris în catalogul nostru, Porsche-Diesel Super poate fi admirat la Țiriac Collection.

După terminarea celui de-al doilea Război Mondial și după ce a zăbovit vreo doi ani din viață prin închisoare, tribut apropierii de regimul proaspăt extirpat, Porsche a reluat planurile pentru construirea de tractoare, însă legislația nu permitea ca cei care nu produseseră așa ceva înaintea deflagrației să o poată face atunci. Așa că Porsche a fost nevoit să-și unească forțele cu Allgaier Werke GmbH, în 1950, pentru a conlucra. Vreme de șase ani s-au produs mai multe variante, pentru care Porsche proiectase motoare diesel cu unul, doi sau trei cilindri.

În 1956 s-a întâmplat scindarea și a apărut marca Porsche-Diesel Motorenbau GmbH, care a existat până în 1963, în localitatea Friedrichshafen. Peste 125.000 de tractoare marca Porsche-Diesel au ieșit pe porțile fabricii. Principalele avantaje erau constituite de nivelul tehnologic asigurat la acel moment și fiabilitatea devenită un soi de marcă înregistrată pentru Porsche, în timp.

LATIFUNDIAR

E un termen la modă în România, un fel de echivalent modern al „boierului” de altădată. În același timp, fix așa aș putea să-l caracterizez și pe Porsche-Diesel Super S 308, în 2020. La momentul apariției, a fost urmaș pentru Allgaier A 133 S și era versiunea lungă a lui Super N 308. Exemplarul pe care vi-l prezentăm aici este echipat cu un motor cu trei cilindri, de 2.625 cm3, care producea o putere maximă de 38 CP (n-am fost la dyno, deci nu știm câți mai sunt treji astăzi). A fost fabricat în 1958 și are seria de șasiu 9146. A fost restaurat complet la începutul anilor 2.000, iar mai apoi a intrat în „baza de date” a Țiriac Collection.

38 CP: S 308 devine „campionul” puterii maxime despre care am scris în RacingWheels.

Pornește greu, are o procedură. E ca și cum ar trebui să-i cânți osanale, cât îi descânți pompele. Mna, nu e chiar tânăr, iar un diesel de peste 50 de ani nu are tocmai reacția unui atlet de la proba de 100 metri, atunci când se aude pistolul de start. Dar, chiar dacă o ia greu, își intră-n ritm și apoi e în stare să mute munții din loc. Nu vă lăsați intimidați de valoarea de putere, are suficient cuplu cât să brăzdeze cu spor.

Sunetul este teribil, vibrațiile îi pot oferi celui de pe scaunul tapițat cu vinilin de calitate un vibro-masaj de manual, iar lupta cu volanul, căci tre’ să tragi, nene, ca să orientezi tractorașul pe traiectorie, poate „cauza” fericit la biceps. Totul este de o simplitate fascinantă, iar mintea mi-a rămas la selectorul transmisiei cu cinci trepte, dar și la pedalele rudimentare.

Căci „rudimentar” este un termen potrivit pentru toată mecanica de pe S 308, însă în cazul de față se poate interpreta ca sinonim pentru fiabilitate și eficiență. E bine de precizat, totuși, că S 308 folosea un sistem hidraulic ingenios pentru cuplarea motorului cu transmisia, iar datorită lui nu mai era nevoie de acționarea ambreiajului. Reducându-se astfel uzurile, sporea eficiența pe termen lung.

EMOȚIA

În 2014, într-un spot video genial, Audi depășea un Porsche-Diesel Super pe drumul spre Zuffenhausen – casa mărcii – unde avea să le ureze celor de la Porsche bun (re)venit în cursa de 24 de Ore de la Le Mans. Nu era întâmplător, căci Audi R18 avea o inimă diesel, deci puntea peste timp era frumoasă.

La trei ani distanță, într-un spot răspuns, același tractoraș era actor principal al mesajului prin care cei de la Porsche le transmiteau fraților de la Audi: „Vă așteptăm înapoi pe circuit” (Audi tocmai își anunțase retragerea din programul Le Mans). Cam frumos.

Parcă l-ai mai văzut undeva, nu? Tractorașele Porsche apar constant în reclamele mărcii. Practic, bătrânii sunt cinstiți.

Noi l-am vizitat pe S 308 cu un Taycan, noua vedetă Porsche și scânteia care ne prezintă viitorul. A fost o antiteză perfectă, o „încleștare” a ideilor între diesel-ul de 38 CP și electrica ce poate dezvolta o putere maximă de până la 560 kW/761 CP (versiunea Turbo S). Nu i-am pus cap la cap, să se ia la trântă, deși…

Personal, mi-a rămas mintea la băncuța de lemn de pe una dintre aripi. Locul pasagerului, complet primitiv, total incomod. Acolo aș fi stat la o „liniuță” cu Taycan, dacă la comenzile lui „Super” ar fi fost Walter Röhrl. Pare că fabulez? Ha, deloc! Aflați că cel despre care foarte mulți spun că a fost cel mai bun pilot de raliuri din istorie (și pilot Porsche pentru dezvoltarea modelelor de serie) s-a „dat” cu un Porsche-Diesel Super chiar pe Nürburgring, sanctuarul total al automobilismului sportiv în Germania. Jucați-o pe asta!

Text publicat în catalogul RacingWheels numărul 4.

Citește și

Lasă un comentariu