Acasă Auto iX: mai mult decât un BMW electric

iX: mai mult decât un BMW electric

de Știrbu
0 comentarii

BMW iX debutează oficial cu până la 523 CP, autonomie de 600 km și o suită impresionantă de tehnologii, dintre cele mai noi.

Din când în când, BMW lansează un model pe care-l consideri prototip până când afli că are și un preț de cumpărare — în cazul lui iX, acesta pornește de la 79.000 € în România. Modelul anterior care ne-a trecut prin stări similare a fost i3, un prim experiment electric la scară mare de la BMW. Conceptual, iX poate că nu diferă foarte mult de acela. Altfel, este diferit din toate punctele de vedere. Este unic. Debutul comercial european al modelului este programat pentru luna noiembrie a acestui an.

Cu toate că l-a descris pe iX în zeci de pagini de comunicat, BMW încă nu a făcut publice dimensiunile celui mai mare SUV electric al său, însă știm că are „lungimea și lățimea lui X5, înălțimea lui X6 și jante la fel de mari ca ale lui X7”. Ca să rezolvăm pe loc ghicitoarea: 4,92 metri lungime, 2 metri lățime, 1,69 metri înălțime și jante de până la 22 de inch în diametru. Portbagajul are 500 de litri (se poate extinde până la 1.750 de litri) și capacitatea de tractare este de 2,5 tone. 

Nu știu dacă faptul că BMW iX „a fost dezvoltat de la interior către exterior” te ajută să înțelegi de ce vârful de gamă electric de la BMW arată așa. Cert este că ambientul la interior promite mult. Până acolo însă, voi începe și eu descrierea de la interior către exterior, dar voi începe cu dedesubturile: motorizările. 

iX xDrive40, iX xDrive50, iX M60

La debut, BMW iX este oferit în două versiuni de putere. xDrive40 vine cu 326 CP, 630 Nm, baterie de 70 kWh și autonomie (WLTP) de până la 425 de kilometri. Sprintul 0-100 km/h se întâmplă în 6,1 secunde, iar încărcarea cea mai rapidă se face la surse de până la 150 kW. 

xDrive50 este și mai generos în resurse — 523 CP, 765 Nm — și are baterie mai mare, de 100 kWh, ceea ce îi garantează și mai mulți kilometri cu un singur plin: până la 630 de kilometri. Diferența de putere față de xDrive40 compensează și pentru kilogramele în plus ale bateriei, pentru că xDrive50 se laudă cu un sprint 0-100 km/h de 4,6 secunde. Și încărcarea este mai rapidă aici: suportă surse de până la 200 kW. 

În condiții ideale, iX xDrive50 poate recupera 150 de kilometri de autonomie în doar 10 minute (xDrive40 recuperează doar 95), iar încărcarea 10-80% a bateriei poate dura circa 35 de minute (31 de minute în cazul lui xDrive40). Dar poate mai fascinant decât rapiditatea încărcărilor este modul în care iX manageriază resursele de energie pentru a fi cât mai eficient în consum. Despre asta vei citi în continuarea articolului, nu înainte de a menționa și vârful de gamă iX, M60, pe care îl vom vedea la anul, poate. 

iX M60 va fi prima electrică BMW care să primească indicativul M. Despre acesta știm că „va avea peste 600 CP și performanță all-wheel-drive sporită”. 

Selfie din lounge

Ți-ai dorit vreodată să-ți faci selfie din mașină, folosind camera de selfie a mașinii? Probabil că nu. Sper că nu. Dar ți-ai dorit să ai o cameră de interior care să-ți arate fața vreunui musafir nepoftit. Acesta este, de fapt, și rolul camerei video din habitaclul lui iX. În cazul în care intră fără permisiune cineva în mașina ta, camera îți trimite, pe mobil, imagini live de la bord. 

Și asta este poate cea mai puțin interesantă noutate de la interiorul lui iX, care a fost puternic digitalizat — are cu 50% mai puține butoane. Iar unele dintre ele nici nu mai sunt în locul în care te-ai aștepta să fie: comenzile pentru scaun au fost mutate pe portieră.

„Am proiectat BMW iX din interior spre exterior. În acest proces, am avut o grijă deosebită pentru a crea un design interior modern, cald şi minimalist, cu un sentiment deosebit de spaţiu.”

Domagoj Dukec, directorul BMW Design

Lipsa unui tunel de transmisie înseamnă mai mult spațiu pentru pasageri: iX poate găzdui până la cinci adulți, în confort de lounge, zice BMW. 

iX este disponibil în trei versiuni de echipare la interior: Atelier, Loft și Suite. În echiparea implicită (Atelier), scaunele sunt îmbrăcate în piele artificială Sensatec, în timp ce Loft aduce „textile de înaltă calitate și țesături din microfibre”. Suite îmbracă scaunele și bordul în piele — care este tratată cu un extract natural de frunze de măslin, „evitând astfel orice reziduu de producţie care dăunează mediului şi asigurând în acelaşi timp un material din piele cu un aspect de înaltă de calitate, natural”. Da, iX este croit cu atenție la detalii, indiferent din ce unghi îl privești. 

La pièce de résistance este panoul curbat, care înglobează instrumentarul de bord (12,3 inch) și ecranul multimedia (14,9 inch). Pe lângă head-up display, iX primește și funcția Augmented Reality Video, care suprapune informații peste imaginile afișate pe instrumentarul de bord. Starea de lounge în iX este transmisă și prin panoul panoramic din sticlă electromagnetică: la apăsarea unui buton, aceasta se înnegrește, pentru a crea umbră la interior. Starea de bine este susținută, în timpul rulării, de suspensiile pneumatice și de amortizoarele adaptive. 

Computer prietenos cu utilizatorul

Ca atribut user-friendly, BMW iX promite o experiență facilă: asistentul virtual din noul sistem iDrive este mai inteligent decât cei de dinaintea sa și se pot înscrie în dialog cu șoferul și pasagerii. Și, în plus, îți dă și sfaturi despre cum să conduci mai eficient. 

Apropo de „eficient”: modelul se folosește cât se poate de inteligent de tehnologie pentru a exploata cât mai eficient frânarea regenerativă. Spre exemplu, știe (mulțumită GPS-ului) când se apropie de o intersecție, așa că va spori gradul de frânare regenerativă. În aceeași idee, pe autostradă iX va elimina frânarea regenerativă, favorizând rularea fără efort (coasting). La fel ca i3, și iX va avea one pedal feeling, adică o pedală de accelerație care înglobează și frânarea regenerativă. Cu un stil de condus preventiv, vei putea să rulezi prin oraș fără ca măcar să folosești pedala de frână. 

iX „simte” când te apropii de el și te întâmpină cu un joc de lumini și cu preș luminos pe asfalt. În cazul în care este frig afară, mașina va porni de îndată căldura în scaune și volan. Și cotiere, probabil. 

Jante aero, grilă care se vindecă singură, camere peste tot

Am zis că jantele lui iX sunt mari, dar nu am zis că sunt și proiectate astfel încât să sporească, pe cât posibil, factorul aerodinamic. BMW iX se laudă cu un coeficient aerodinamic de o,25 Cd, o valoare impresionantă pentru o mașină cu așa gabarit. 

Iar grila verticală nici măcar nu mai este grilă. Este o entitate tehnologizată care-și oblojește singură rănile. Spun că nu mai este grilă pentru că nici măcar nu mai are fante de admisie. Așa că poți să-i zici „panou tehnologic” în loc de „hidoșenia aia”, pentru că în spatele lui se ascund camere și radare și senzori care să-ți facă viața mai ușoară la condus. În total, iX are cinci camere, cinci radare și 12 senzori cu ultrasunete. Nu sunt toți în grilă, firește. Însă toți sunt ascunși elegant, ca să nu deranjeze la ochi. 

Grila este acoperită cu poliuretan, care în prezența căldurii se înmoaie astfel încât să acopere posibilele zgârieturi. BMW spune că la temperatura camerei, grila se reface în 24 de ore. În prezența unui uscător de păr, treaba se rezolvă în doar cinci minute. 

Parking Assitant Professional, adică asistentul la parcare, a devenit și mai deștept și poate salva până la 10 manevre cu o lungime totală de 600 de metri. Practic, poți salva manevra de parcare — făcută, în primă instanță, de către șofer — și mașina o va urma pas cu pas, cât timp traseul marcat nu capătă între timp obstacole. Nici măcar nu trebuie să fii în mașină când îl trimiți pe iX la parcare, însă trebuie să ai la tine mobilul și să nu te îndepărtezi de mașină cu mai mult de șase metri. 

Producție sustenabilă

BMW a zis-o de mai multe ori până acum: în producția de mașini electrice nu se va mulțumi doar cu beneficiul rulării cu zero emisii, ci va lua în calcul întreg procesul de producție a mașinii astfel încât să reducă pe cât posibil amprenta de carbon. Această abordare este cu atât mai vizibilă în cazul lui iX, pentru care documentarea și alegerea materialelor s-a făcut când mașina era încă în stadiul de proiect. 

Astfel, a cincea generație a sistemului eDrive — care animă și iX — nu folosește metale rare extrase din pământ. Iar bateriile folosesc, pentru materialul catodic, cât mai puțin cobalt. Producătorul s-a implicat, prin proiecte-pilot, și în exploatarea durabilă (din punct de vedere ecologic) din Congo. În plus, BMW și-a propus ca până în 2030 să crească raportul de materiale reciclate folosite în producția de mașini.  

Citește și

Lasă un comentariu