Nu multe automobile complet noi au stârnit atâtea controverse, la nivel mondial, precum rebelul de față. Iar asta cred că s-a sărbătorit cu multe „închinări” prin departamentele de marketing Ford, căci, nu-i așa, nu există publicitate negativă, nu? Ford Mustang Mach-E, un altfel de neîmblânzit.
În locul unei introduceri la persoana întâi aș vrea să relatez un scurt fragment urban. Radu la volan, semafor, coleg de trafic în stânga postului de conducere, semne pentru a da geamul jos. M-am conformat, căci nu părea o scenă în care să fie scos ostentativ vreun pistol către mine, permiteți-mi gluma proastă.
„Ăsta e Mustang? – Da! – Mustang, Mustang? – Nu chiar, e un soi de reinterpretare modernă, e Mustang Mach-E, 100% electric. – Mustang, electric? Mach-e? – Da, cam asta-i ideea. – Dar e tot Ford, nu? – Tot, tot.” Apoi verde, căci, altfel, cred că discuția s-ar fi diversificat mult.
Ce am înțeles din asta? O dată, că lumea recunoaște ușor logo-ul Mustang. Iar noi, în România, nu suntem chiar o piață consumatoare de muscle/pony cars. Îmi imaginez cam cum ar fi în SUA, unde căluțul care zburdă cred că este la nivel de „virgulă” Nike la capitolul popularitate. Apoi, am înțeles că și pentru un cunoscător într-ale automobilului, măcar cât de cât, faptul că Ford a lansat un Mustang de tip nou încă nu e de notorietate.
Trei la mână, întrebarea dacă este tot Ford denotă că, parcă, la prima vedere ar putea fi o mică blasfemie grefată în poveste. Cumva, dacă aș fi spus că este un Mustang „chinezesc”, știți ce zic, ar fi fost mai liniștitor. Patru, nu aveam cum să reproduc în dialog și mimica din timpul său; colegul părea impresionat de ceea ce vede, măsurându-i cu ochii bulbucați formele mașinii, chiar dacă, cinstit vorbind, nu am avut parte chiar de cea mai tentantă culoare din lume…
Mach-E
Știu, nu mai zâmbiți, am auzit toate glumele cu „Mache” posibile. Mna, vorbitorii majorității celorlalte limbi de pe glob nu au acest „che” în vocabular. Să explic scopul și motivul apariției, cel puțin așa cum îl percep. Ford avea nevoie de un model de impact atunci când lansa prima electrică 100% de mare-mare volum.
Cum, cu ceva excepții (vezi Ford GT sau Focus RS sau F150 Raptor), compania nu a mai lansat modele care să te cucerească pe viață de la prima vedere – și nu numai Ford, căci e o problemă la nivel global – era clar că oricât de atrăgător ca aspect ar fi fost, noul model ar fi avut nevoie de mult mai mult! Și așa a intervenit o idee care, deși blamabilă până la un punct, și-a dat dovada genialității.
Așa a intrat în scenă „Mustang”. Din start, parcă noul model căpăta o aură aparte, se angaja la joc de pe o poziție de forță. S-au născut așteptări, de sportivitate, de exclusivitate, chiar dezirabilitate. A stârnit interes și știu că inclusiv între colegii mei de presă auto, oameni cu experiență considerabilă cu automobilele, au fost „voci” care abia așteptau întâlnirea.
Dacă despre partea tehnologică a unui automobil electric nu poți scrie povești prea siropoase, totul rezumându-se la număr de motoare, valori de putere, moment motor, autonomie ori capacitate a bateriei, despre design poți face seminarii destul de lungi. Cel puțin în cazul de față.
Un coupe electric nu ar fi avut sens, nu la nivel de volum, deși numele ar fi fost mult mai ușor de îmbrățișat în acel scenariu. Ford trebuia să respecte dorințele publicului: un crossover/SUV, așa trebuia să debuteze etapa electrificării complete.
Și acolo am ajuns, doar că farurile, stopurile, nervurile de pe capotă, chiar și linia dublă a plafonului (atenție aici, e interesant cum vehicului pare mult mai scund datorită utilizării unei, să-i spunem, supraînălțări de altă culoare înspre spate) – toate au ceva din moștenirea Mustang. Apoi, nicăieri la vedere nu ai logo Ford, ci doar mustangul descătușat. Curajoasă decizie!
Aerul modern este dat de unele detalii precum lipsa unor mânere clasice pentru portiere, deschiderea lor făcându-se prin apăsarea unor butoane. În față, pentru un plus de practicabilitate, sunt montate niște mici elemente care par ușor în plus. De asemenea, pe montantul B este prevăzută o tastatură tactilă de unde s-ar putea descuia automobilul utilizând un cod (o soluție cu istorie la automobilele de peste ocean).
Cel mai practic Mustang din istorie!
Hai, că nici nu era greu. Habitaclul nu are nimic a face cu ce era altădată Mustang. Acum ai mult spațiu, mai ales în spate. Ai ergonomie studiată atent, ai portbagaje (da, ați citit bine!). Aici sunt mult mai puține elemente care trimit cu gândul la pony car, căci, dacă ai ignora logo-ul de pe volan, nu prea găsești chestii „Mustang”, totul fiind de școală nouă.
Fără doar și poate, ochiul îți fuge către ecranul gigantic plasat în loc de consolă centrală. Deși pentru mulți e un „wow”, personal nu mă pot împăca în ceea ce privește soluția aleasă. Mi s-ar părea considerabil mai elegant să fie plasat „culcat”. Inițial nu mi-a plăcut, dar apoi am început să agreez butonul de volum montat, efectiv, pe acest ecran. O tușă de originalitate! Meniul sistemului multimedia este foarte stufos și relativ ușor de operat, dar nu în mers…
Am apreciat calitatea fabricației și a materialelor, senzația fiind că Ford a acordat mai multă atenție decât a făcut-o Volkswagen pentru gama ID, de exemplu. Ceea ce vedeți pe bord îmbrăcat în material textil este un sound bar, o boxă integrată, la propriu, în bord. Sistemul de sunet opțional a fost dezvoltat de BO Play (divizie Bang&Olufsen). Mi-a mai plăcut mult și sistemul de deschidere pentru portiere; îl cauți o dată, îl apreciezi și apoi te atașezi de el.
În spate, ampatamentul lung (2.984 mm) a permis ca cei doi, chiar trei pasageri adulți (mai ales că nu avem tunel central) să aibă spațiu din belșug la genunchi. Ba chiar și la cap, deci pentru familiștii care au copii e clar un model de luat în seamă.
Unde nu ar fi chiar mulțumiți ar fi la volumul portbagajului, nu tocmai impresionant pentru un crossover/SUV – 402 litri (la nevoie, fără pasageri în spate, ajungi până la 1.420 litri). Chiar și așa, în față avem un „frunk” (front + trunk). Acolo mai poți plasa încărcătură în volum de vreo 81 de litri, iar dacă e ceva murdar sau lichid, cu pericol de curgere, e la fix, căci există orificii de scurgere.
Sport Utility Vehicle
Acesta chiar este un SUV căruia Sport-ul din abreviere i se potrivește bine, mai ales în versiunea condusă de noi – Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD. E redundant să pomenesc despre reprize de accelerație, căci atunci când oferi 351 CP și 580 Nm, chiar dacă ai de urnit peste 2 tone, tot n-ai cum să nu o faci fâșneț.
Ford nu a uitat că mai toate modelele sale sunt lăudate pentru caracterul dinamic, iar cum emblema Mustang ar fi obligat suplimentar, și Mach-E se ține foarte bine pe drum, cu precădere atunci când nu rulezi doar drept.
În mers poți sesiza cum împinge fundul, în sensul că de acolo îți vine ceva mai mult cuplu. E plăcut. Schimbările de masă de pe succesiunile de viraje îți desconspiră, totuși, că amortizoarele au de ținut în spate ceva greutate, chiar dacă aceasta este plasată jos, păcălind mult ruliul.
În versiunea mai cuminte, Mach-E vine cu o singură punte motoare, spate. Adică, un singur motor (198 kW/269 CP).
Pentru condus, efectiv, ai trei moduri de rulare: Active, Whisper și Untamed. Nu știu de ce ai vrea să fii discret, dacă tot îți iei un Mustang, așa că am preferat modul neîmblânzit – Untamed. Cred că e cel mai potrivit caracterului pe care vrea să îl transmită Mach-E. Nu mi-a plăcut deloc sunetul emulat la activare, unul de motor termic, cu trimitere la originile numelui. Dacă tot vrem un urmaș eco-bio și tot așa, dacă lăudăm rafinamentul unei electrice, de ce am vrea să fie gălăgioasă?…
Despre consum, pot spune că a variat, direct proporțional cu entuziasmul primei întâlniri, între puțin peste 19 kWh și aproape 25 kWh. Asta s-ar traduce printr-o autonomie cinstită de 380 – 450 kilometri. Nu e deloc puțin dacă te gândești că discutăm despre un vehicul sportiv. Încărcarea se poate face de la stații de mare putere, de exemplu de la 150 kWh (deocamdată doar la Târgu Mureș, Timișoara și București), dar trebuie să țineți cont că având bateria mare, de 88 kW, veți petrece destul timp la încărcat indiferent de scenariu. Ideal ar fi să se încarce peste noapte, acasă.

Concluzionând acum, vreau să clarific treaba cu sprânceana ridicată. În diferite scenarii de viață, e semn de nemulțumire ori, chiar, de uimire. E clar că multă lume este și încă va mai fi nemulțumită de alegerea celor de la Ford de a profita din plin de aura Mustang și de a o transfera și către unul dintre primele modele ale viitorului, din portofoliu. Și e cumva de înțeles.
În altă ordine de idei, așa cum îmi mai ridic eu sprânceana când văd câte o jună interesantă pe stradă, cam așa fac mulți dintre cei care au un prim contact cu Mustang Mach-E. Nu e Mustang-Mustang, dar e interesant până la foarte. L-aș selecta într-o finală a automobilelor electrice pe care le-aș lua serios în considerare, mai ales dacă una dintre condițiile imperios necesare ar fi „familie!”. Ce cred eu că ar mai liniști nemulțumirile ar fi să i se spună Ford, simplu. Atât!
Date tehnice Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD
258 kW (351 CP), 4×4, 1 treaptă de viteză, 580 Nm
Consum mediu: 18,7 kWh/100 km
Capacitate baterie: 88 kWh
Autonomie: 540 km
0-100 km/h în 5,1 s, 180 km/h
de la 59.300 euro, cu TVA (preț promoțional)