Acasă Auto Nirvana bis: Mazda MX-5

Nirvana bis: Mazda MX-5

de Tudor Rus
0 comentarii

Mai are Mazda MX-5 nevoie de introducere? Nici vorbă. Și cu toate că generația actuală a strâns niște ani buni în tolbă, fiecare interacțiune cu acest agregat fidel unui set de valori solide devine o experiență reconfortantă.

Pot părea vorbe mari, dar nu grăiesc în dodii. Vedeți voi, există foarte puține automobile cu valențe sportive, la preț accesibil pentru ce oferă, care te fac să te mai uiți o dată în spate după ce le-ai închis din telecomandă. Și există foarte, dar foarte puține sportive accesibile care egalează acel sex appeal cu emoțiile pe care ți le transmit în timpul condusului.

Dacă există un automobil ale cărui date tehnice n-ar trebui să conteze în luarea deciziei de achiziționare, atunci acela este, fără discuție, MX-5.

În MX-5, puținii pași prin care cobori plafonul textil echivalează cu un aperitiv. Cu plafonul jos, știi că următorul pas e să pornești motorul și să conduci. Puțin peste o tonă de metal și plastic care se mulează în jurul tău ca și cum ar fi lichid, suficient cât să-ți ia forma. O siluetă care din exterior nu-ți trece de brâu, dar care odată ce te îmbracă, capătă mai multă consistență, un efect amplificat și de suprafețele de tablă îndoită sub formă de colină, care se ridică desupra roților din față.

Straturi de plăcere

Compactă, joasă și ușoară. Dar mai ales ușoară. Vă vine să credeți sau nu, într-o lume în care automobilele devin supraponderale de la generație la generație, actuala Mazda MX-5, alintată Miata prin alte părți ale lumii, cântărește, în versiunea cu soft-top, mai puțin decât toate cele de dinaintea ei.

Pusă pe cântar, MX-5 de azi, chiar și cu motorul de 2 litri sub capotă, o să mute acul până undeva sub 1.100 kg. Acesta este nucleul întregii filosofii MX-5. Peste acesta, Mazda nu a făcut decât să adauge straturi care să completeze experiența de condus, uneori auditiv, alteori tactil, ba chiar și vizual.

Mazda MX-5 de azi atinge maturitatea, cred eu, în versiune G184. Exact ca cea pe care o puteți vedea ilustrată în acesta pagini, prin ochiul și obiectivul lui Dragoș. E important să cunoaștem terenul pe care jucăm, pentru că între tușele sale se întâmplă magia MX-5.

Începând cu 2018, MX-5 a primit câteva retușuri la nivel de motor. În cazul celui de 2 litri, inginerii japonezi au fost lăsați să urce puterea de la 160 CP la 184 CP, dar și cuplul, discret, ce-i drept: de la 200 Nm la 205 Nm. Linia roșie a urcat și ea, de la 6.800 rot/min la 7.500 rot/min, în condițiile în care puterea nu-ți este deblocată complet decât la 7.000 rot/min. Acesta ar fi un strat. Cel tehnic, mecanic.

Urmează cel tactil, „de contact”. Într-un MX-5 Takumi încape lejer un adult de 1,81 metri înălțime și 85 de kilograme. La fix cât să nu aibă nevoie de șapcă atunci când plafonul este coborât. Încap și două ghiozdane în portbagaj, sau o geantă de voiaj de dimensiuni medii. În schimb, nu e loc de strâmbat din nas când vine vorba de calitate.

E drept, de pe locul din stânga, cel mai mult vei interacționa cu volanul și schimbătorul – lucrate fin, la fel cum se simt pe piele, dar în tot timpul ăsta spatele și șezutul îți vor sta plantate într-un scaun comod.

Comportamentul dinamic desăvârșește rețeta

Iar acum, glazura. Deși are ecuson de sportivă, MX-5 își ascunde caracterul printr-o suspensie maleabilă. Fără să fie cea mai confortabilă din lume, dar clar nici cea mai rigidă, acesta reușește să conecteze șezutul și spatele tău de asfalt printr-un soi de rețea neuronală invizibilă.

În multe momente, mai ales pe asfat „curat”, te poți păcăli, crezând că stai într-un hatchback. De abia pe viraje realizezi că totuși suspensia nu e atât de moale – ba din contră, pune serios umărul la o postură cât mai „plantată”.

Și mai e un lucru: deși puterea merge exclusiv către roțile din spate, echilibrarea masei 50-50 între cele două punți, transmisia divină prin precizie (și timonerie) și liniaritatea motorului fac din MX-5 o sportivă blândă și răbdătoare, genul care nu dorește să te altoiască cu rigla peste palme dacă, să zicem, te-a luat flama în viraje. Nu. MX-5 te va lăsa în lumea ta, să atingi Nirvana. După care o va lua de la capăt, ori de cât ori îi vei cere un bis.

Date tehnice Mazda MX-5 G184 Takumi

1.998 cmc, benzină, 184 CP, 4×2, manuală 6

6,9 l/100 km, 156 g CO2/km

0-100 km/h în 6,5 s, 219 km/h

de la 32.290 euro, cu TVA

Citește și

Lasă un comentariu