Acasă 4x4Wheels Test cu BMW M440i xDrive Coupe: Rugby în frac

Test cu BMW M440i xDrive Coupe: Rugby în frac

0 comentarii

Să ai 374 CP și tot să nu fii cel mai tare din casa ta, ei bine, cu așa ceva are de luptat BMW M440i xDrive. Totuși, după ce interacționezi cu el câteva zile îți dai seama că toată rețeta din cazul său a fost special concepută pentru a nu fi un mini-M4, ci altceva. Interesant!

Știu! Grila frontală. Toată lumea amintește de ea. De unde până unde frac? Ei bine, pentru cei care s-au plâns de grilă, majoritari, ce-i drept, precizez că ideea de frac s-a născut în mintea mea analizându-i restul liniilor. Un coupe clasic, desenat superb, împlinit de unele detalii fine rău. Părerea mea e că dacă te încăpățânezi să nu accepți grila generoasă, măcar să încerci să nu te gândești la ea o secundă și să privești restul tabloului, exact ca la o spălătorie auto: interior- exterior. E bine de tot!

Superba Sanremo Green Metallic, culoarea care bate un apropos la mai celebra „British Racing Green” e minunată în bătaia soarelui rebel, însă privilegiul te costă extra 974 euro. Un mizilic, dacă te gândești că unui automobil cu multă personalitate îi stă de minune configurat cu la fel de multă imaginație.

BMW Seria 4 este un coupe clasic, veritabil, cum mulți constructori uită să mai păstreze în portofoliu, din moment ce tendința generală a pieței este de a o lăsa mai moale cu apetitul pentru cea mai frumoasă formă de caroserie produsă vreodată; nu, nu e un titlu oficial, este doar opinia subsemnatului!

Îți fură inima instant, dar te „scapă” și de 85.471 euro, cu TVA (configurația testată).

Interiorul este cât se poate de teutonic, permiteți-mi glumița. Dacă privim de jur-împrejur, la colecția de habitacluri super digitalizate care se perindă prin lumea auto contemporană, am putea spune că BMW Seria 4 are o tușă sensibil „old school”, numai că în sensul bun. De la un model realmente sportiv nu-ți dorești spectacol inutil, strălucire de fațadă. Vrei comenzi logice, amplasate cu cap, la îndemână, ușor de operat chiar și atunci când privirea ta calculează traiectoria ideală pentru viteza pe care o pregătești pentru o succesiune de viraje; adică, mai concret, butoane, căci de comenzi tactile pe care le bâjbâi nu e nevoie la apelul a 374 de bidivii de Bavaria.

Scaunele față, cel puțin în versiunea montată pe exemplarul condus, întregesc senzația de automobil în compania căruia te vei distra teribil. Mai mult, deși modelele precursoare din trecut nu aveau vreo problemă să mai știrbească din confortul pasagerilor de pe banchetă, iată că în Seria 4 Coupe pot călători decent chiar și adulți în spate. Practic, spațiul interior bate la porțile unui Gran Turismo. Sigur, BMW are un frate mai mare deja în acea ligă, pe Seria 8 Coupe, dar discutăm despre caractere diferite. Căci Seria 4, mai cu seamă în versiunea încercată aici, e o balanță mult mai ușor de echilibrat între sportivitate pură și docilitatea necesară, măcar din când în când, unui automobil scos la drum lung.

Golan „user friendly”

Motorizarea are o capacitate cilindrică de 3 litri și se adapă cu benzină. Să pornim de la esențial! Repet, motorizarea are 3 litri, chiar dacă – iar invoc standardele modernizate – mașina pare prea mică pentru un așa „monstru” sub capotă. Ei bine, bine ați venit în tagma automobilelor care nu au personalitate doar la nivel declarativ!

Sunt dintre cei care preferă gabaritul compact însuflețit de suficient nerv (nu mult, neapărat, cât direct proporțional). Logica momentului nu îmbie cumpărătorul rațional să plătească taxe pentru un motor de 3 litri la un automobil care nu este opulent la o scară suficientă. De aia unii nu vor înțelege niciodată că nu e musai să primești mai multă mașină de banii pe care îi achiți, ci e preferabil să primești mai bun și atât. Punct.

Mă întorceam de la ședința foto, pe autostradă; obosit și fără cheful necesar pentru a sta încordat la volan, în căutare de adrenalină. Contrar preferințelor mele, am accesat modul „Eco Pro” și m-am lăsat purtat fin de un GT veritabil. Nici măcar BMW-urile nu mai sunt BMW-urile de altădată, în sensul că a fi confortabil nu se mai bate cap în cap cu emblema, acum. Bun!

Totuși, dacă te duci până la M440i xDrive, cauți altceva de fapt. Îl cauți pe „Sport”, care se joacă frumos cu cei 374 CP distribuiți preponderent către puntea spate, chiar dacă în „fișa postului” stă scris xDrive. Însă, dacă ești prea nărăvaș cu pedala, cei 500 Nm disponibili încă de la 1.900 rot/min vor fi gestionați între toate cele patru roțile ca să nu-ți permită să te faci de râs cu una, cu două.

E fascinant cum un coupe non-vârf de gamă a ajuns să fie mai eficient decât supercar-urile de nu cu mult timp în urmă…

Și cred că aici e problema, de fapt. BMW M440i xDrive Coupe este atât de eficient din punct de vedere dinamic, atât de bine echilibrat, încât îi poate da aripi încrederii unui utilizator cu (prea) mult aplomb. BMW M4 nu te lasă până acolo, te trage de mânecă, îți semnalizează că te hazardezi. M440i este mai docil și mai permisiv, doar că dacă te duci până în pânzele albe cu încrederea, riști să o dai spectaculos de gard. În zona aia a curajului este nevoie de atenție!

Ținuta de drum nu mai trebuie lăudată, ea era oricum foarte bună și în cazul motorizărilor mai cumințele, aici doar își arată cu adevărat clasa (cu reglajele specifice, desigur). La fel și setarea sistemului de direcție, care îți lasă mereu senzația că ești întru totul stăpân. Bine, asta dacă renunți la sistemele de asistare, de tipul menținerii benzii; când vrei un coupe de 374 CP nu ai nevoie de așa ceva!

În mod normal, prefer vârfurile de gamă. Acelea sunt vitrinele tehnologice veritabile. Sunt absolut convins că, așa cum s-a întâmplat și la generația precedentă, BMW M4 va rămâne aproape de sufletul meu. Totuși, noua generație este o idee cam prea ostentativă. Este rugbystul acela în echipamentul naționalei, la un turneu final. E mai complicat să iasă seara la restaurant îmbrăcat așa, fără a deveni punct de atracție nedorită. BMW M440i xDrive Coupe e același personaj, îmbrăcat adecvat pentru o cină la stele Michelin. Uneori e mai bine așa.

Date tehnice BMW M440i xDrive Coupe

2.998 cmc, benzină, 374 CP, automată 8 · 8,1 l/100 km, 157 g CO2/km · 250 km/h, 0-100 km/h în 4,5 s ·
de la 66.402 €, cu TVA

Text publicat în numărul 30 al revistei 4x4Wheels.

Citește și

Lasă un comentariu