Acasă Auto De la mașini de cusut la mașini de nișă

De la mașini de cusut la mașini de nișă

de Tudor Rus
0 comentarii

Bine ați venit în lumea Alpina, a cărei întreagă filosofie poate fi rezumată extrem de simplu. Ca o lecție de inventare a nișelor și umplerea lor cu stil.

“Am fost interesat de automobile de la o vârstă fragedă și n-am avut absolut nicio intenție să mă alătur afacerii familiei mele – aceea de a produce mașini de cusut”, spunea Burkard Bovensiepen, fondatorul Alpina, într-un interviu pentru Classic Driver.

Geneza Alpina a fost firească, naturală. Pentru că Alpina s-a născut dintr-o dorință a unui tânăr îndrăgostit de automobile și de performanță. Burkard Bovensiepen, posesor în tinerețe al unui BMW 1500, a vrut, pur și simplu, să-și facă mașina mai rapidă.

Soluția a fost simplă. De fapt, am putea s-o numim aproape rudimentară în comparație cu ceea ce avea să presupună tratamentul Alpina câteva decenii mai târziu. Burkard scapă de carburatorul Solex montat din fabrică și îl înlocuiește cu două carburatoare Weber. Rezultatul? Al său BMW 1500 accelera acum de la 0 la 100 km/h în 13 secunde, cu 3 secunde mai repede decât un exemplar stock.

Ochi pentru oportunitate

Bovensiepen recunoaște că pasiunea lui pentru automobile de performanță n-ar fi fost suficientă pentru ca Alpina să devină realitate și include și norocul ori de câte ori este întrebat despre cum a luat naștere compania.

Așa cum probabil știți, la scurt timp după lansarea modelului 1500, BMW introduce o variantă mai puternică: 1800, cu 90 CP, 10 mai mulți decât 1500. Decizia bavarezilor nu le pică bine clienților care s-au înghesuit să cumpere un 1500, din moment ce majoritatea ar fi așteptat bucuroși venirea lui 1800 înainte să-și cheltuiască banii pe o mașină nouă. Aici intervine viziunea lui Bovensiepen, care caută o metodă prin care posesorii de BMW 1500 să-și poată îmbunătăți mașinile.

Și o găsește, cu puțin ajutor de la Paul Hahnemann, șef de vânzări la BMW pe vremea aceea. Bovensiepen a avut nevoie de o singură întâlnire cu Hahnemann pentru a-l convinge că poate modifica orice model BMW 1500.

Primele carburatoare Alpina era produse în secția de componente de precizie din fabrica de mașini de cusut deținută de tatăl său.

Calitatea acestora și modul în care săltau performanțele unui model standard au devenit rapid motiv de laudă din partea presei. Impresionați de rezultat, mai-marii BMW decid să ofere garanție completă din fabrică oricărui model modificat de Alpina. E anul 1964 și marca Alpina începe să prindă contur.

Vine 1965, anul în care compania este fondată oficial, cu acte, sub numele de Alpina Burkard Bovensiepen KG, în Kaufbeuren. Număr de angajați: 8. 1967 aduce un logo nou, iar un an mai târziu, Alpina își face debutul ca echipă de curse. Giganți ca Derek Bell, James Hunt, Harald Ertl, Niki Lauda, Hans Stuck și Jacky Ickxx aleargă cu succes în diverse competiții pentru Alpina între 1968 și 1973, inclusiv în Campionatul European de Turisme.

De ce BMW?

Deși Alpina operează parțial ca o casă de tuning, creațiile care ies pe poarta fabricii n-au nimic în comun cu conceptul pe care merg cei de la Novitec, Gembala, Mansory sau orice alt tuner vreți.

Un automobil Alpina nu este despre exces, așa cum nu este despre a ieși în evidență, deși niciun aspect al mașinii nu scapă nemodificat. Neoptimiziat. Vizual, subtilitatea este regula absolută. De vorbit, întotdeauna cu voce tare, se ocupă numai performanțele.

Și mai e ceva. În general, traseul unei mașini modificate curge de la fabrică spre atelierul tunerului și apoi la client. Tunerul lucrează doar cu produsul stock, venit din fabrică, fără implicarea producătorului. Dar Alpina și BMW au o simbioză aparte, iar automobilele Alpina contemporane sunt asamblate și verificate pe linia de producție BMW, chiar dacă în prealabil motorul și celelalte componente sunt fabricate de Alpina.

Unul din multele exemple clar în acest sens este Alpina B7 din 2011, un super-sedan animat de un V8 de 4,4 litri, asamblat manual de Alpina în Buchloe. B7 era, de fapt, asamblat pe aceeași linie de producție cu BMW Seria 7, în Dingolfing. După ce inginerii Alpina construiau și testau motorul, acesta era trimis pentru instalare la BMW, iar automobilul se întorcea apoi în atelierele Alpina, pentru ultimele finisaje.

Și ca treaba să fie treabă până la capăt, Alpina furnizează documentația tehnică și piese de schimb pentru orice creația a sa direct la nivel de dealer BMW. Astfel, clienții Alpina își pot duce mașinile în service pentru reparații sau revizii la orice dealer BMW.

Da, știu, n-am răspuns la întrebare. Bovensiepen a ales BMW în primul rând pentru calitatea componentelor, după o experiență neplăcută cu un Fiat modificat de Nardi. A contat, ce-i drept, și ADN-ul sportiv implantat în fiecare model BMW. Dar primordială a rămas calitatea. Și aversiunea acută pentru compromis:

„Am vrut să testez piața de piese de tuning, așa că am cumpărat un Fiat și l-am dus la Nardi, o casă de tuning din Italia. Pe drumul de întoarcere din Torino, motorul și-a pierdut serios din putere. Arborele cu came cedase. Așa că am fost nevoit să mă întorc la Nardi pentru reparații. Atunci am înțeles că Alpina trebuia să ofere fiabilitate dacă aveam de gând să avem vreo șansă în fața celorlalți tuneri”.

Citește și

Lasă un comentariu