Acasă 4x4Wheels Test cu Kia Sorento: Full size SUV?

Test cu Kia Sorento: Full size SUV?

0 comentarii

Când citești un preț de peste 50.000 euro în cazul unui automobil Kia, poate că ești tentat să ai rețineri. Dacă te descotorosești de toate prejudecățile, dacă nu te gândești la emblemă și reușești să devii cvasi-rațional, s-ar putea să ai o mare surpriză; cam cât o Kia Sorento de mare.

Când am programat testul cu actuala generație Kia Sorento mi-am amintit, inevitabil, o perioadă a vieții în care aveam ocazia să conduc des un model Sorento din prima generație. Mare, corpolent, nu tocmai rafinat, dotat cu transmisie manuală, o provocare pentru străduțele înguste și pentru traficul sufoca(n)t. Totodată, o plăcere la nivel de robustețe și pentru senzația că erai cu o mașină cu ceva caracteristici de tănculeț. Anii au trecut, Kia, ca marcă, a evoluat enorm, iar Sorento de asemenea.

Ajuns la ce-a de-a treia schimbare la față, a patra generație, practic, modelul nu prea mai are nimic în comun cu străbunicul său. De obicei, la un clișeu de genul, se spune că mai păstrează doar sigla, însă și aceasta a suferit modificări, chiar dacă nu la fel de îndrăznețe precum noua identitate de marcă, pe care Sorento o afișează doar la nivel de „branding” de companie.

Schimbările sunt ca de la David la Goliat, însă nu cu înțelesuri biblice. Noul Sorento este un domn, în timp ce predecesorii săi încă se mai încălțau cu sandale peste șosete albe. Și nu o spun cu răutate, ci doar pentru a-l complimenta pe „actual”. Titlul articolului i-ar bulversa pe frații de peste ocean, pentru că un „full size SUV” în SUA este mult mai mare. În Europa, în schimb, unde asistăm la băgări la apă din ce în ce mai îndrăznețe, noua generație Kia Sorento este mare. Mai ales ca spațiu pe care îl oferă pentru pasageri și bagaje.

Non-asiatic

Așa aș descrie acest model, care pare mai degrabă importat din America de Nord. De altfel, succesul său de pe acele meleaguri este incredibil, semn că este adoptat foarte ușor de pretențiile acelei tipologii de utilizatori. Design-ul este spectaculos pe alocuri și preponderent masculin, aș îndrăzni; în sensul că nu cred că va naște pasiuni veritabile printre doamne. O senzație care se păstrează și la interior, unde zona de bord este construită din linii foarte ferme, pronunțate.

De lăudat calitatea materialelor folosite și cea a fabricației, iar un pas important în față comparativ cu amintirile. În particular, îmi place că inginerii Kia au ales să îmbine inspirat comenzile tactile cu cele fizice, existând butoane pentru funcțiile esențiale, ușor de manevrat chiar și în mers. Un exemplu de eficiență sporită este comanda pentru climatizarea scaunelor. De la un singur buton, în funcție de sensul în care îl acționezi, poți încălzi sau, din contra, ventila scaunele; pe câte trei trepte. Eficient!

Instrumentarul de bord este digital, iar zona centrală este dominată de un ecran cu posibilitate de acționare tactilă, grafică foarte bună și informații afișate lizibil. Dacă punem cap la cap micile artificii de design, de efect, cu sumedenia de dotări de confort (spre exemplu, bancheta spate culisează, spătarul i se poate regla la diferite unghiuri, este dotată cu sistem de încălzire iar pentru pasagerii de acolo există trei porturi USB – dintre care două montate în spătarele scaunelor) la pachetul cu sistemul de sunet hi-fi Bose, rezultă o rețetă cu accente premium. Brusc, peste 50.000 euro la atât de mult automobil nu mai este un preț mare!

Tot cu aer „full size”, portbagajul poate găzdui de la 697 la 902 litri de încărcătură, iar după rabatarea banchetei se ajunge la un volum util de 2.085 litri.

Alte chestii simpatice, de amintit, sunt sistemul de afișare a informațiilor captate de două camere montate sub oglinzi, în zona instrumentarului de bord, care completează util cele văzute în oglinzile retrovizoare, pe care l-am încercat și pe fratele bun al lui Sorento, Hyundai Santa Fe, posibilitatea de reglare a scaunului din dreapta de la butoane montate în interiorul zonei centrale a habitaclului, la îndemâna șoferului și – trebuie să recunoaștem, util în zilele noastre – sistemul sonor de avertizare la punerea în mișcare a automobilului din față; asta pentru când te pierzi printre gânduri sau cu privirea în ecranul telefonului și pentru a evita claxoanele răutăcioase din spate.

Mi-era puțin teamă de un 1,6 sub capotă

Am tot întâlnit soluții „dictate” de curentul downsizing, care nu impresionau. Am avut rețineri și când m-am gândit la gabaritul lui Sorento, la greutatea de 1.957 kg și la faptul că are sub capotă un motor de 1,6 litri, benzină. Ce-i drept, acompaniat de un motor electric de tracțiune, în cazul versiunii încercate de noi, un hibrid veritabil, soluție constructivă „serie”. Adică un hibrid care permite utilizarea automobilului și în configurație electric vehicle (EV). Pe distanțe limitate, e adevărat, de doar câțiva kilomatri, însă utile în cazul deplasărilor urbane.

În realitate, noul Sorento se mișcă foarte bine. Mi-a plăcut în mod special că intervenția motorului termic nu este foarte lină, provocând un mic șoc atunci când suplimentează cuplul motor de 264 Nm ai motorului electric de tracțiune. Unii i-ar spune lipsă de tact, eu l-am considerat mai degrabă un semnal că din acel punct ai la dispoziție un cuplu total de 350 Nm și 230 CP.

Într-o zi prin București, plus un drum până la Ploiești și înapoi, am reușit un consum mediu excelent, de 6,8 l/100 km, chiar mai mic decât „oficialul” dat după norme WLTP. Senzația de rafinament este dată de foarte buna insonorizare a habitaclului și de reglajul atent al sistemului de suspensie, civilizat și deloc gălăgios, nici măcar pe denivelările scurte și păcătoase. Direcția, în ton, este comunicativă, nici prea fermă dar nici lipsită de feedback. Practic, potrivită caracterului „full size”.

Kia Sorento este disponibil și în configurație cu 7 locuri, a doua banchetă permițând transportul decent a doi adulți.

Am spus-o imediat după primii kilometri parcurși. Dacă nu s-ar ține cont de emblemă, Kia Sorento ar trebui să aibă fani, de-a binelea. Prețul versiunii hibride, cea care ar putea lejer să scoată din calcul un diesel, pornește de la puțin peste 44.000 euro, însă echiparea Premium, generoasă, cea din imagini, urcă prețul. Exemplarul costa fix 57. 350 euro, TVA inclus. Există alternative, știu, însă e bine să fie introduse în discuție abia după ce se conduce și Sorento. Sfatul meu!

Date tehnice Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV 4×4

1.598 cmc, 230 CP (180 CP + 60 CP EV), 4×4, automată 6 · 7,4 l/100 km, 170 g CO2/km ·
193 km/h, 0-100 km/h în 9 s · de la 44.505 €, cu TVA

Text publicat în numărul 30 al revistei 4x4Wheels.

Citește și

Lasă un comentariu