Acasă 4x4Wheels Noul Dacia Duster: Obligat să domine

Noul Dacia Duster: Obligat să domine

de Radu Gurămultă
0 comentarii

Deja un succes comercial de proporții, Duster trebuie să ducă povestea mai departe la fel de performant prin intermediul unei generații complet noi. Multe schimbări, același suflet, același țel – să fie cel mai accesibil, automat, dezirabil.

Îmi plac mult evenimentele internaționale de lansare pentru modele noi de automobile. Totuși, de data asta, am fost o idee gelos, chiar dacă am călătorit în minunata Portugalie ca să îl admirăm pe noul Dacia Duster. Aș fi preferat, în ton cu urmele de patriotism pe care le port în mine, să-l dezvelim aici, la noi, pe meleagurile de pe care a început povestea Dacia. Din simplul motiv că Duster este unul dintre cele mai de succes produse de export al ultimilor 30 de ani; ca și Dacia, în ansamblu.

Lansat în 2010, modelul Duster a înșiruit deja peste 2,2 milioane de exemplare comercializate la nivel global.

Sigur, s-a optat pentru un loc mai accesibil logistic pentru vestul Europei, iar asta pentru că acolo se va face vâlvă cel puțin la fel de multă pe cât va fi în România, pentru că Duster este un model care a cucerit vreme de două generații și o va face cu și mai mult avânt, îndrăznesc, în forma actuală.

E sexi, chiar e sexi!

Am putea scrie mult și bine despre noul Duster, însă încercăm să păstrăm un echilibru, cât să nu fie cazul să tipărim un roman, la final. De arătat arată extrem de bine! Dacia a reușit să țină departe de ochii jurnaliștilor imaginile oficiale cu noul model. Nu-mi amintesc să fi văzut fotografii „scăpate” din greșeală.

Așa că, în seara lansării, am dat nas în nas cu simpaticul de față. În primă fază, recunosc, am fost bulversat. Poate pentru că nu știam la ce să mă aștept, deși am avut ocazia să-mi petrec câteva ore în preajma conceptului Bigster. Mă așteptam ca tușele sale să fie păstrate pentru modelul de serie pe care îl prefigurează, însă ele au fost scalate și înglobate foarte inspirat (și) pe noul Duster.

Cu cât m-am uitat mai mult la el, cu atât l-am digerat mai corect și i-am înțeles firul epic, să spun, ca până a doua zi să ajungă să-mi placă mult. Îmi permit să afirm aici că prea puțini vor fi cei care, după ce îl vor observa în carne și oase (pardon, tablă și materiale plastice reciclate), vor fi dezamăgiți. Asta dacă nu sunt absurzi.

Garda la sol pentru Duster 4×4 este de 217 mm, iar unghiul de atac este de 31°, în vreme ce unghiul de degajare este de 36°. Transmisia 4×4 Terrain Control are 5 moduri de conducere: Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road, Eco.

Duster este, până la urmă, produsul unei mărci de volum, fără niciun fel de pretenție nejustificată spre zona strălucitoare a industriei. Ba mai mult, Dacia se îndreaptă vertiginos către zona de aventură a vieții, spre cei care preferă să petreacă timpul altundeva decât în spații închise.

Partea frontală este impozantă, cel puțin raportat la alte SUV-uri de dimensiuni similare. Spatele încearcă o notă chic, grație design-ului stopurilor, dar fără ca aceasta să fie exagerată. Din lateral și, în ansamblu, ca proporție a volumelor, este ușor de încadrat la familia Duster, fiind foarte asemănător cu tatăl (2017) și bunicul său (generația 2010).

Tot din lateral se observă rapid și cel mai controversat element de design, pentru mine – integrarea clanței de acces în zona vitrată. O soluție cu rol aerodinamic, pe care mulți o vor interpreta drept artificiu pentru a-i da un aer de coupe lui Duster. Să fim serioși, nu cred că e cazul. Personal, mi-aș fi dorit să văd măcar o schiță și cu mânere poziționate clasic; nu cred că ar fi fost prea rău…

Altfel, se observă renunțarea la ornamente strălucitoare, celebrele reproduceri de elemente cromate. Nu-și mai au locul în gama Dacia și tare bine s-a decis. În schimb, observăm un material plastic obținut și din reziduri reciclate (în proporție de 20%), botezat Starkle, care este turnat în formă exact în culoarea gradient care este vizibilă. Asta înseamnă că nu are nevoie de vopsire, iar protecțiile fabricate din Starkle au avantajul că și când se vor zgâria, în „carnea” lor își vor păstra culoarea. Foarte inteligent, Dacia!

Avem un paletar interesant de culori, din care am remarcat la evenimentul din Portugalia nuanța Sandstone White, care vine mănușă pe noul aspect. Aș mai puncta și jantele, despre care nu pot spune că n-ar fi spectaculoase, însă mi-ar fi plăcut să le vedem și în alte finisări, poate mătuite, ca să se pupe și mai bine cu restul automobilului.

S-ar fi putut mai mult la interior?

În primă fază observăm, în mai multe detalii, prezența motivului literei Y (pe care îl găsim și la faruri, la semnătura luminoasă, la stopuri ori la design-ul jantelor). Apoi, se remarcă volanul ușor teșit sus și jos, care trimite cu gândul către aceeași soluție adoptată de Aston Martin. Mă rog, pe mine acolo m-a dus, nu săriți!

În echipările de top vom avea un instrumentar de bord digital (ecran de 7 inch) și un ecran pentru sistemul multimedia care are o diagonală de 10,1 inch (Media Nav „Live”); acesta propune o grafică bună, oarecum minimalistă, fără elemente alambicate, dar și soluții ultra-logice, precum butoanele fizice pentru volum și de pornire/oprire montate pe rama sa de sus, cumva ca la telefoanele inteligente. Pentru nivelurile inferioare de echipare vom avea tot un ecran de 10,1 inch (Media Display) sau un suport care să faciliteze conectarea unui terminal mobil care să preia rolul de sistem multimedia (Media Control).

Mi-e foarte clar că designerii Renault/Dacia și-au dat mult interesul pentru a avea un interior foarte plăcut ochiului, să fie un mix de clasic și îndrăzneț, să te poarte cu gândul că și-a început viața în 2023, dar să nu-i sperie pe cei care nu au condus mai mult decât Dacia la viața lor; nu o spun deloc cu răutate. Ce nu am înțeles dinspre viziunea designerilor este discrepanța dintre selectorul transmisiei manuale – prea clasic, prea de școală veche – și cel al transmisiei automate, unul foarte mic și cam cuminte pentru stilul robust al interiorului.

În funcție de echipare, elemente ale bordului sau ale panourilor fețelor portierelor vor putea fi colorate, completând aspectul proaspăt al lui Duster. Totuși, nicio zonă de la interior nu este moale, peste tot întâlnindu-se doar finisaje tari. Li s-ar putea spune c-ar fi robuste și nu s-ar greși, numai că după umila mea părere, la a treia generație a unui model care va bate la poarta psihologică de 30.000 euro în echipări și cu motorizări de top, pentru unele elemente interioare aș fi mizat pe texturi moi, ceva mai rafinate. Altfel, da, pentru cei care vor chinui Duster-ul pe drumuri neamenajate va fi o plăcere să curețe simplu, fără niciun fel de teamă, habitaclul. 

Și mai vreau să laud tapițeriile pe care ni le-a prezentat Dacia, foarte funky, dovadă că poți face un interior să arate frumos chiar și în echipări deloc pretențioase. Una, în special, cu aspect de denim, mi-a mers direct la suflet. Sper să prindă la publicul larg.

Despre spațiul interior, în special cel disponibil pentru pasagerii de pe banchetă, nu pot să fac prea multe remarci, semn că nu s-a făcut vreun salt sesizabil comparativ cu generația care va ieși la pensie până în primăvară, dar nici nu era cazul. Duster este un model spațios. În cazul portbagajului, acesta va propune un volum util de 472 litri în cazul versiunilor cu motorizare clasică.

În curând, Duster va preda ștafeta de cel mai mare model Dacia către viitorul SUV Bigster.

Foarte interesant este noul sistem inteligent de plindere dezvoltat de Dacia; poartă numele „YouClip” și propune o serie de prize de prindere montate prin habitaclu, la care pot fi montate diverse accesorii de origine, ușoare, robuste, probabil și accesibile ca preț. Spre exemplu, mulțumită lui YouClip se poate monta un suport pentru tablete în spatele tetierelor scaunelor sau cubul standard pentru sistem poate fi prevăzut cu o lampă LED, ce poate fi montată simplu în portbagaj, de exemplu. La interior pot exista până la patru porturi USB Type C, iar ele pot încărca concomitent consumatori.

Pe ce ne bazăm, tehnologic?

Pornim de la platforma tehnologică CMF-B, cu particularitatea că în cazul lui Duster va putea fi prevăzută cu un sistem de tracțiune integrală mecanic, cu arbore cardanic, deși se împământenise oarecum ideea că soluția dezvoltată de Renault nu permite soluția 4×4 clasică. Așadar, Duster este suficient de modern în prag de 2024, fără a uita că trebuie să fie foarte eficient financiar pentru succesul companiei mamă.

Totuși, nu va exista decât o singură versiune care poate avea, opțional, toate roțile motrice: noua motorizare de 1,2 litri (TCe 130, 3 cilindri, sistem micro-hibrid) care va dezvolta 130 CP și va fi cuplată doar cu o transmisie manuală cu șase rapoarte.

Aceeași transmisie o vom întâlni și pe versiunea de bază, de data aceasta doar cu soluție 4×2; discutăm despre motorizarea de 1 litru (ECO-G), alimentată de la două surse de combustibil (benzină și GPL), o versiune foarte bine primită pe piețele europene la modelele Sandero și Logan, considerată a fi cea care ia locul diesel-ului din trecut. De reținut că motorul va dezvolta doar 100 CP. Mult, puțin, rămâne de văzut…

Trei motorizări distincte vor fi disponibile de la început. S-a renunțat definitiv la diesel, însă apare o versiune full-hybrid.

Spuneam că doar o combinație motor – transmisie va putea fi configurată 4×4 și e simplu de înțeles de ce, de vreme ce majoritatea preferințelor pentru Duster nu au inclus și tracțiunea integrală (pe alte piețe decât România, important de precizat). Deci, volumele importante vor fi făcute de modele 4×2, iar vârful de gamă va fi versiunea full-hybrid, care preia ansamblul propulsor care și-a făcut debutul pe Jogger Hybrid 140.

Sistemul este compus dintr-un motor termic de 1,6 litri, cu patru cilindri, care dezvoltă 94 CP și care este suplimentat de un motor electric de tracțiune (49 CP) dar și de un demaror-generator de înaltă tensiune. Transmisia este electrificată și compusă dintr-un tren de angrenaje și nu are în componență un ambreiaj clasic, permițând mai multe regimuri de lucru între cele patru trepte dedicate motorului termic și cele două ale celui electric.

Datorită eficienței ridicate și a unei baterii de acumulatori de 1,2 kWh, Dacia promite că până la 80% din timpul dedicat rulărilor urbane în regimuri legale se va petrece electric. De asemenea, pornirile de pe loc vor fi întotdeauna 100% electrice.

Ca niveluri de echipare, Dacia propune pornirea în gamă dinspre Essential, cu un pas mai sus făcut prin Expression. Apoi, pentru prima dată, se va produce o „ramificare” a gamei în două direcții considerate egale, dar orientate către tipologii diferite de clienți. Practic, vor fi două niveluri de top – Journey (dedicat celor care preferă deplasările pe asfalt în proporție covârșitoare) și Extreme (configurat și dotat cu gândul la aventură și escapade soft off-road).

Cadența actuală de producție este de aproape un exemplar Duster pe minut.

Mai multe detalii despre noua Dacia Duster, dar mai ales impresii despre cum se conduce, consum, ținută de drum, vom aduce odată cu evenimentul de lansare, programat a avea loc în luna aprilie, 2024. Tot în aceeași perioadă sunt programate să debuteze și vânzările.

Prețurile nu ne-au fost comunicate oficial, încă, dar se anticipează că vor porni de la sub 20.000 euro, cu TVA. Pentru fani, dar nu numai, cred că e indicat să se intereseze deja de precomenzile care pot fi plasate către Dacia. Personal, cred că succesul modelului nu se va lăsa așteptat deloc.

Citește și

Lasă un comentariu