Acasă Auto Test cu Dacia Spring: automobilul electric menit să educe

Test cu Dacia Spring: automobilul electric menit să educe

0 comentarii

Avem aici un test cu Dacia Spring, de fapt, avem probabil cel mai așteptat material al (cel puțin!) începutului de 2021. Căci marca Dacia îndrăznește o mișcare mai mult decât curajoasă, provocarea pieței europene cu cea mai accesibilă ofertă de automobil electric al momentului. Cum l-am simțit după primii kilometri pe șoselele din România? Iată!

Se cuvine să începem acest test cu un „disclaimer” (o observație importantă):

Evenimentul de lansare Dacia Spring a avut loc în România, cu o flotă de automobile adusă expres din Franța pentru test drive. Exemplarele conduse sunt producție pre-serie, deci unele elemente vor fi modificate/înlocuite/îmbunătățite la versiunile finale. De asemenea, foarte important, versiunea Dacia Spring testată nu a fost cea de „retail”, adică cea care poate fi comandată de utilizatorii civili, ci una „Business”, concepută special pentru companiile de car-share.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__032

Diferențele principale țin de modelul blocurilor optice spate, de tipul scaunelor (unele mai dure și mai puțin confortabile), de tapițeria din piele ecologică (cu o speranță de viață mai mare și posibilitate de întreținere mai bună pentru uz comercial), mici detalii de design și, foarte important, o diferență de calibrare a sistemului de recuperare a energiei la decelerare (funcțional doar la viteze de sub 80 km/h în cazul versiunii testate, în timp ce modelele pentru utilizatori civili vor putea recupera energie la decelerări de la viteze de până la 120 km/h).

Așadar, pentru că am convingerea că printre cei care vor citi acest test cu Dacia Spring sunt și persoane care au efectuat deja precomanda pentru model, e bine să precizez din start că unele aspecte vor fi ușor diferite față de automobilele pe care le vor primi dumnealor, dacă aleg să continue procesul de achiziție.

Ce este Dacia Spring?

Dacia Spring este un automobil cu propulsie 100% electrică. Din păcate pentru naționaliști, nu este produs în România, fiind importat de la capacitățile din China ale grupului Renault. Acest aspect ne permite să fim deopotrivă sentimentali (discutăm despre o marcă românească) și obiectivi (dar nu de un produs de concepție românească); pentru că Dacia Spring este o reinterpretare a lui Renault K-ZE, un model produs pentru piața asiatică, la prețuri imbatabile, de aproximativ 10.000 $.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__003

Este un mini-SUV/crossover (aș îndrăzni să-i spun chiar „micro”) cu patru locuri, portbagaj decent (290 litri) și un sistem de propulsie rațional. Căci acesta este termenul. Este un automobil care, chiar și fără vreo bonificație, costă în România, în primă fază, 18.100 euro, dar va propune și variante de echipare mai ieftine. Dacă se accesează primele de casare de la stat, prețul de achiziție se va înjumătăți.

Iar de aici începe dezbaterea. Cu aprobare de bonificație Rabla și Rabla Plus, clientul va avea un avantaj de maxim 50% din prețul final, adică proiecția de viitor apropiat spune că vor fi norocoși care pentru variantele de echipare mai chibzuite vor plăti 7.700 euro, cu TVA, pentru o Dacia Spring. În aceste cazuri și chiar pentru versiunea de 18.100 € (cost întreg, care poate fi redus 50%), clientul face o super afacere. Dacă, însă, nu primește aprobare pentru bonificația oferită de stat (când se vor termina primele de casare susținute de autorități), prețul întreg al unui Spring are nevoie de adaptare, să spunem așa.

Cum trebuie înțeles Dacia Spring?

În opinia mea, aici se vor naște cele mai multe discuții. Cum înțelegi mașina asta foarte mică, de 33 kW, cu autonomie bună, însă nu excelentă? În primul rând, cred că cei care vor fi cu adevărat interesați de Dacia Spring trebuie să se documenteze bine și să ia în calcul toate aspectele deținerii unui automobil electric. Apoi, concesionarii Dacia vor avea misiunea de a prezenta foarte clar și explicit produsul.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__006

Dacia Spring este un automobil eminamente urban, cu posibilitatea efectuării de navete pe distanțe scurte și medii (150 km pe zi, indiferent de condițiile atmosferice, 100 km pe zi pe timp de iarnă, fără a se face eforturi de exploatare eco. Bine, se poate și mai mult dacă se dozează cu atenție reprizele de accelerare). Iese din calcul ideea de automobil pretabil la deplasări lungi, deși cele mai multe discuții din mediul online s-au născut de la acest aspect. Accentuez aici: Dacia Spring este de scos la drumuri lungi doar de către cutezători și de către cei care nu au probleme să facă pauze destul de lungi și dese (la stațiile de încărcare). Punct!

Apoi, vine motivul celor mai multe glume nesărate — puterea sistemului de propulsie. Dacia Spring este echipată cu un motor electric de tracțiune de 33 kW (44 CP). Foarte mulți au strâmbat din nas. Cred că era mult mai inspirat să se comunice valoarea de cuplu motor maxim produs, de 125 Nm (în teoria tracțiunii electrice încă de la 0 rot/min). Ce înseamnă asta? Că la cele 970 kg declarate oficial (fără conducător auto și pasageri ori bagaje), Dacia Spring este propulsată de un cuplu motor mai mult decât decent. Sunt destule automobile apropiate dimensional (echipate cu motoare termice, mai cu seamă cele cu aspirație naturală) care oferă valori considerabil mai scăzute. Proba drumului a dovedit, cât se poate de clar, că Dacia Spring nu este submotorizată, mai ales în mediul pentru care a fost gândită: urban!

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__002

E drept că cifrele seci i-au nemulțumit pe cei care vizează și visează doar sute de cai-putere, însă vă spun cât se poate de sincer că de la 0 la 60 km/h (chiar 70 km/h), adică fix în intervalul cel mai des utilizat în oraș, mașina este fâșneață. Am convingerea că sunt mulți șoferi care nu sunt pregătiți pentru repriza de 5,7 secunde pe care Dacia o oferă pe acest palier.

Lucrurile se schimbă peste 70 km/h, acolo unde Dacia Spring își arată limitele, mai cu seamă pe cel mai important palier necesar la deplasările extraurbane (repriza de la 80 la 120 km/h). E suficient să spun că sunt necesare bine peste 20 de secunde, adică încă un argument să nu iei în calcul Spring ca pe un automobil la volanul căruia îți faci concediile, de exemplu.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__005

Însă, chiar și așa, testul nostru a presupus drumuri naționale și județene cu doar două benzi, unde depășirile n-au fost opțiuni ci necesitate, așa că a trebuit să încercăm cu inima deschisă și trăirile nebune oferite de Spring. Surpriză! Nu am simțit în niciun moment, atâta timp cât nu am sărit de 100 km/h, că aș fi complet submotorizat, nici măcar în depășirea unei succesiuni de ansambluri cap-tractor cu semi-remorcă. Trebuie doar să-ți alegi rezonabil momentul în care te angrenezi în manevră, atâta tot. Deci mitul conform căruia „nu poți depăși un TIR” cade instant. Serios vorbind!

Cum e cu încărcarea în cazul Dacia Spring?

Ei, aici e aici! Există mai multe tipologii de proprietari de automobile electrice. Unii sunt pur si simplu fascinați de tehnologiile noi, visează ori își permit automobile cu performanțe dinamice extraordinare. Acolo Dacia Spring iese din calcule instant. Apoi există tiparul utilizatorului rațional, cu posibilități financiare calculate; pentru el, Dacia Spring se poate dovedi alegerea perfectă, mai cu seamă ca un al doilea automobil, de oraș. Și mai există utilizatorul mânat în viață de convingeri ecologice. Acela care chiar și dacă și-ar permite, nu și-ar achiziționa un vehicul „spectacol”. Mașina electrică vine ca o alternativă la eforturile de ecologizare a planetei, cel puțin la nivel declarativ. Din acest punct de vedere e limpede că nu cu un Porsche Taycan ori cu o Tesla se va „face primăvară” ci cu soluții super-raționale și chibzuite, precum Dacia Spring.

Revenind la încărcare, aceasta se poate face în mai multe moduri, de la o priză casnică, banală, până la o stație de putere. Și aici va fi necesară adaptarea celor care vor fi la prima electrică, mai ales dacă nu mai au răbdarea dată de anii tinereții. Căci dacă nu locuiești într-un loc care-ți oferă posibilitatea de racordare facilă la o priză sau chiar un wallbox (casă, parcare echipată etc.) vei fi dependent de stațiile de încărcare. Și nu e exclus, ba chiar e așteptat, ca numărul de automobile electrice care vor ieși în număr tot mai mare pe străzile din România să dovedească dezvoltarea reală a infrastructurii de stații de încărcare de mare putere. Anticipez că vor fi situații când se vor (re)experimenta cozile (cu o paralelă nefericită la anii în care se stătea la coadă la stațiile de combustibili…).

Timpi de încărcare, concret, după declarațiile celor de la Dacia:

  • Priză domestică (2,3 kW): mai puțin de 14 ore;
  • Priză de putere mărită (3,7 kW): mai puțin de 8 ore și jumătate;
  • Stație personală de tip „wallbox” (de 7,4 kW, însă trebuie precizat că bateria de acumulatori poate primi maxim 6,6 kW): mai puțin de 5 ore;
  • Stație de putere (unde Dacia Spring poate încărca maxim 30kW): mai puțin de 1 oră și jumătate (cu precizarea că 80% din baterie, adică valoarea de încărcare cea mai eficientă, se va obține în mai puțin de o oră).

Pentru cei care nu au fost puși până acum în situație de a încărca un automobil electric, mai cu seamă de la stațiile de putere, e bine de precizat că acestea nu mai sunt, în majoritatea cazurilor, gratuite. Costul unui kW încărcat rapid depășește 1 leu, mergând uneori până spre 2 lei, de aproape trei ori mai mult decât costul pentru consumul urban. De luat în calcul!

Autonomia lui Dacia Spring:

Să fie acesta călcâiul lui Ahile? Doar dacă nu înțelegi rostul lui Spring pe Pământ. Oficial, după normele WLTP, Dacia declară o autonomie de 230 km. În ciclul WLTP City (oraș), acolo unde decelerările regenerative recuperează energie utilizabilă, se promit până la 305 km. Mă îndoiesc! Poate un 250-260 de kilometri e plauzibil.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__016

În testul nostru, flota de 8 automobile Dacia Spring afișa, cu bateria la 100% capacitate, o autonomie de aproximativ 210-215 km. Iar, important, aceasta este dependentă de temperatura exterioară, care la test a fost de peste 10 grade Celsius, deci condiții optime. După puțin peste 70 de kilometri parcurși, prima buclă a testului, în condiții absolut normale de deplasare, ba chiar și cu un segment scurt de autostradă, mai aveam energie în procent de 64% și 133 kilometri de autonomie.

Bateria de acumulatori cu o capacitate netă de 27,4 kWh poate fi protejată suplimentar prin accesarea modului de utilizare „Eco”. Acesta înseamnă o limitare a vitezei maxime de deplasare la 100 km/h (constructiv sunt declarați 125 km/h) și o reducere cu 10 kW a puterii maxime oferite (deci vor fi folosiți doar 23 kW — aproximativ 32 CP), fără a influența cuplul motor. Reprizele de accelerație vor fi, în schimb, chiar mai anesteziate. Recomand utilizarea modului Eco doar în situații extreme, când autonomia trebuie protejată excesiv și nu în cazul deplasărilor pe sectoare de drum extra-urbane.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__020

Ce oferă Dacia Spring?

În primul rând, Dacia Spring oferă patru locuri. Patru locuri îngrămădite, dintre care două, cele de pe banchetă, la limită. Ca să vă faceți o idee, am înălțimea de 181 cm și 90 kg, iar spațiul de la volan e, să-i spunem, fix. Într-o poziție normală de condus, corectă față de volan, capul atinge uneori plafonul, mai cu seamă în extremitatea stângă, iar cel mai deranjant aspect este spațiul disponibil pentru piciorul stâng (unde nu există pedală moartă, de odihnă, iar contra-aripa față pătrunde destul de mult în habitaclu. Poziția picioarelor e asemănătoare cu cea din Dacia 1100, pentru cei care au experimentat…

Apoi, scaunul, despre care am precizat că a fost variantă „Business”, este foarte tare și fără suport lateral. Se adaugă și lipsa sistemului de reglare a volanului și se obține o poziție destul de rigidă pentru șofer. Scaunele cu tetiere integrate știrbesc destul de mult din câmpul vizual al pasagerilor de pe banchetă, unde și așa locul disponibil la genunchi este zgârcit. Am urcat în spate pentru poze, dar nu cred că aș fi rezistat mai mult de 20 de kilometri, la nevoie. Unii vor spune că pentru copii este suficient. Just, doar să nu aibă episoade claustrofobice.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__021

Sub banchetă este montată bateria de acumulatori, profilată inteligent, așa că portbagajul scapă de această grijă și oferă un volum util de 290 litri, iar după rabatarea banchetei se poate ajunge până la 620 litri. La asta se adaugă și spațiile de depozitare din habitaclu, cu tot cu torpedou, care mai plusează cu 23,1 litri. Peste câteva luni va fi disponibilă și o versiune cargo a lui Spring, excelentă pentru livrări de obiecte mici, care va renunța la banchetă, va avea un gard de protecție metalică în spatele scaunelor și va putea transporta obiecte cu lungime de până la 1 metru, un volum total de 1.100 litri și o greutate maximă de 325 kg. Aviz celor care au nevoie de un cărăuș mic și eficient!

Calitatea percepută este decentă și atât, sincer vorbind. După ce am lăudat generațiile noi de Dacia Logan și Dacia Sandero care au făcut un mare pas înainte și care au renunțat la unele elemente precum clapele depășite de deschidere a portierelor, la butonul la vedere pentru deschiderea portbagajului, la poziționarea ne-ergonomică a unor comenzi (precum comenzile geamurilor față, pe consola centrală), Dacia Spring ne întoarce în trecut.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__010

Tot procesul, de la proiectare și până la fabricație s-a făcut cu „sabia cost control-ului” deasupra capului. La interior este mult plastic dur, trainic. De fapt, doar plastic dur. Butoanele și manetele folosite sunt un pic depășite și doar ecranul sistemului multimedia, abolut decent, de 7 inch, dă o pată binemeritată de culoare. Ca să înțelegeți cum ajungi să oferi un automobil electric la doar 18.100 euro și chiar mai puțin, ei bine, frâna de mâna are accesare clasică, prin intermediul unui levier (nu-mi amintesc să fi condus vreun automobil electric fără frână cu accesare electronică). Însă doar așa se putea obține prețul mai mult decât tentant, cel mai accesibil pentru o „electrică” în Europa, rețineți!

Cum se conduce Dacia Spring?

Vom încheia aventura noastră de o zi la Volanul Dacia Spring cu precizări despre comportamentul dinamic. Am încercat să subliniez foarte clar, anterior, că temerile legate de motorul de doar 33 kW/44 CP trebuie înăbușite instant. Odată trecut peste idei preconcepute, s-ar putea să ai surprize.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__010

Bine, primul contact cu Dacia Spring îți provoacă zâmbete. Este îngustă (1.770 mm cu tot cu oglinzi), scurtă (3.734 mm) însă destul de înaltă (1.516 mm). Dacă adaugi și garda la sol considerabilă, de 151 mm, Spring arată destul de cocoțat. Bine, unii vor aprecia posibilitatea de trecere peste anumite obstacole, mai cu seamă urbane (nu am vrut să spun borduri, dar nu mi-a ieșit…).

Și mai remarci instant ceva: dimensiunea de 165 mm a anvelopei, care știrbește din încrederea unui partener de drum dinamic, însă eficientizează consumul de energie. Tot aici trebuie precizat că motorul montat în față, de dimensiuni reduse, a permis modelarea caroseriei pentru a permite un unghi de bracaj excelent pentru roți (38 de grade); din asta rezultă o rază de bracare de 4,8 metri, deci posibilitate de manevre strânse efectuate în siguranță.

Dacia_Spring_test_turboMAG_EcoWheels_Savu__033

Sistemul de direcție are o asistare excesivă, este moale și nu foarte comunicativ. În același timp, nu îți inspiră neîncredere, iar cum nu vei face prea des manevre bruște la viteze mari, poate fi înțeles și acceptat rapid. Își va scoate pârleala, cum se zice, în mediul urban, unde contribuie la manevrabilitatea ridicată a mașinii. O spun pentru ultima dată: până la 60 km/h, Dacia Spring e chiar sprintenă, nu e glumă.

 

Din punct de vedere dinamic, Dacia Spring are ruliu evident, sistemul de suspensie fiind reglat pentru a fi, cât de cât, confortabil în oraș. Totuși, denivelările scurte nu sunt tocmai specialitatea sa, unde se dovedește destul de gălăgios. Bine, contează mult și izolarea fonică perfectibilă, care ar fi putut să estompeze suplimentar zgomotele parazite care pătrund în habitaclu. Chiar și așa, deși te vei înclina vizibil, atât cât te poate ajuta sistemul de propulsie, poți aborda cu ceva încredere unele viraje, doar să nu dai cu capul prea tare de plafon.

Dotări standard Dacia Spring (versiunea testată, de 18.100 euro, TVA inclus)

Dacia oferă trei culori pentru configurarea lui Spring: alb, gri și albastru. De banii amintiți, prețul întreg, primești sistem multimedia cu ecran tactil (7 inch) și asistare la mersul cu spatele (foarte util!), bare de amarare pentru plafon, jante de 14 inch, aer condiționat manual, 6 airbaguri (frontale, laterale cap-torace și cortină), un pachet optic Orange (interior/exterior), oglinzi retrovizoare cu reglaj electric și degivrare, geamuri electrice față și spate, cabru de încărcare (AC, Mode 3, de 6,5 metri), plus mai multe sisteme de siguranță importante: frânare automată de urgență, faruri cu sistem automat de iluminare, sistem de control a stabilității, cruise control și sistem SOS de urgență.

Dacia Spring – CONCLUZIE:

Cu riscul de a nu fi înțeles corect de toată lumea, Dacia Spring este tare! Este corectă, în primul rând. Ca vehicul urban va fi mai mult decât eficient, cu o autonomie decentă. Va fi suficient de plăcută în utilizare pentru șofer și poate acoperi nevoile de mobilitate pe distanțe scurte pentru familii cu până la 4 membri. Autonomia reală este de peste 200 km, încărcarea este lentă, mai ales la surse proprii. Consumul a variat, în test (la mai multe automobile din caravană) între 10,9 kWh/100 km și peste 16 kWh/100 km (oficial este vehiculată o valoare mixtă de 10,8 kWh/100 km). Prețul? Ei bine, prețul este imbatabil cu bonificația oferită de stat. Deocamdată nu se știe când vor primi orizonturi de timp cei aproape 6.000 de utilizatori care au achitat precomanda în sistemul Dacia, însă livrările vor începe în luna septembrie, 2021. Nu e foarte clar nici ce se va întâmpla cu cei care nu vor obține bonusul Rabla Plus. Nu sunt convins că entuziasmul unui automobil de sub 10.000 euro poate fi transformat în vreun fel atunci când se va dovedi că trebuie achitat prețul întreg…

Citește și

Lasă un comentariu