Acasă Auto Baterii „Made in Mlada Boleslav”

Baterii „Made in Mlada Boleslav”

de Daniel Popescu
0 comentarii

Skoda a început producția de baterii pentru automobile electrice la uzina de la Mlada Boleslav, construiește un nou sediu eco și se implică în dezvoltarea unui parc eolian în Finlanda.

Constructorii auto din Europa au fost criticați frecvent că, deși și-au extins cu agresivitate gamele de modele electrice, folosesc preponderent baterii produse de furnizori externi în Asia, în special în Coreea de Sud și China.

Totuși, acest lucru urmează să se schimbe radical în următorii ani, iar unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este oferit de Skoda. Producătorul din Cehia a început recent producția de baterii pentru automobile electrice pe o nouă linie de producție inaugurată la uzina de la sediul central din Mlada Boleslav.

Baterii de la 55 kWh la 82 kWh

La capătul unei investiții de circa 130 de milioane de euro, Skoda a început în luna mai producția de baterii de acumulatori pentru modele electrice dezvoltate pe platforma MEB a grupului Volkswagen. Pentru început, producția anuală este estimată la 250.000 de bucăți, însă linia de producție urmează să fie extinsă până la sfârșitul anului 2023 pentru a permite producția a circa 380.000 de baterii pe an.

Skoda are în oferta actuală modelul electric Enyaq iV, însă în următorii ani pregătește o ofensivă puternică ce include lansarea a încă trei modele electrice până în 2030. Toate cele trei automobile aflate în dezvoltare vor fi poziționate în gamă sub SUV-ul electric Enyaq iV, atât din punct de vedere al dimensiunilor, cât și din punct de vedere al prețurilor de comercializare. 

Skoda produce aici trei versiuni de baterii. Cea mai mică are 55 kWh, cea de nivel mediu integrează 9 module și stochează 62 kWh, în timp ce varianta de top are 12 module și oferă o capacitate de 82 kWh. Toate bateriile au câte 24 de celule. Acumulatorii Li-Ion nu vor fi folosiți doar de către Skoda, întrucât vor fi furnizați inclusiv către colegii de grup de la Volkswagen, Seat și Audi.

Proiect eolian în Finlanda

Skoda și-a stabilit ca obiectiv ca până la 70% dintre vânzările sale din anul 2030 să fie generate de modele electrice. Producția de baterii joacă un rol crucial pentru atingerea acestui obiectiv, însă la fel de important este ca energia electrică pentru alimentarea bateriilor să provină din surse nepoluante.

Bateriile produse de Skoda la Mlada Boleslav nu includ doar celulele clasice, ci reprezintă un întreg ansamblu de sisteme. Astfel, Skoda produce inclusiv sistemul de management al bateriei, sistemul de răcire pentru componente sau conectorii electrici. Practic, întregul sistem necesar pentru baterii este realizat pe o singură linie de producție.

Acesta este motivul pentru care Skoda se implică acum în dezvoltarea unui parc eolian în Finlanda, care va include 38 de turbine eoliene produse de Vestas, cu o capacitate nominală de 4,2 MW, care vor fi amplasate în preajma localităților Välikangas, Pithipudas și Sievi. În total, cele 38 de turbine vor avea o capacitate nominală de producție de 159,6 MW. Pe baza acestor specificații și a condițiilor de vânt din zonele respective, parcul eolian va putea produce aproximativ 570 GWh anual, suficient pentru a asigura necesarul de energie electrică pentru circa 150.000 de locuințe.

Un nou sediu central cu energie verde

În paralel, Skoda a început oficial lucrările la noul sediu central, construit tot la Mlada Boleslav, în apropiere de actualul cartier general. Noul sediu va avea o suprafață totală de 44.000 de metri pătrați și va găzdui 1.700 de angajați. Acesta va fi echipat cu 330 de panouri solare care vor oferi 100 kW de energie electrică, iar tehnologia LED și senzorii de lumină vor contribui la reducerea consumului de energie.

Noul sediu Skoda va fi cunoscut oficial drept Laurin & Klement Kampus. Astfel, constructorul ceh va aduce un omagiu pentru Václav Laurin și Václav Klement, care în 1895 au fondat la Mlada Boleslav producătorul de biciclete și mașini Laurin & Klement. Constructorul a fost achiziționat apoi, în 1925, de Skoda Works și redenumit „Skoda Auto”.  

Mai interesant este că sistemele de aer condiționat vor atinge un coeficient de recuperare a energiei de 80%, iar sistemele de ventilație vor pre-răci sediul în timpul nopții. De asemenea, apa de ploaie va fi colectată pentru a iriga apoi o zonă de spații verzi cu o suprafață de peste 4.000 de metri pătrați. Nu în ultimul rând, noul sediu va folosi biomasă ca sursa de energie începând cu anul 2025.

Citește și

Lasă un comentariu