Există un singur mod prin care poți face un Bentley mai silențios decât este deja. Să-l echipezi cu un motor electric, ca parte dintr-un sistem hibrid plug-in.
Silențiozitatea este printre atributele-cheie care au făcut din Bentley marca de astăzi. Liniștea din habitaclu, prezentă în orice declinare, de la Bentayga până la Continental GT și mai departe la Flying Spur, a devenit un element de bază al oricărui interior de automobil care poartă emblema înaripată. Și totuși, a fost nevoie de electrificare pentru ca aceasta să existe, temporar, și la exterior.
Bentayga facelift (implicit și versiunea Hybrid) are un nou sistem de infotainment, mai modern, îmbinat foarte fluid cu „analogul” interiorului.
Să iei la bani mărunți un Bentley, pentru ca mai apoi să emiți un verdict, poate fi o sabie cu două tăișuri. Experiența este, negreșit, la cel mai înalt nivel, iar tocmai această excelență face ca analiza, oricât de exigentă, să se lovească de elemente care pur și simplu n-au cusur. Cu alte cuvinte, ce-ai găsi în neregulă la un Bentley?
Poți, într-o oarecare măsură, să critici, cel mult, o combinație de culori, o înșiruire de texturi, dar și acolo ai șanse să ajungi repede în offside. Motivul e simplu: Bentley știe mai bine gusturile propriilor clienți, iar până la urmă, de gustibus non est disputandum.
Goana după rafinament
Ați deschis această pagină cu așteptarea ca subsemnatul să explice, în cuvintele sale, cum e un Bentayga hibrid. De aceea am să las datele tehnice pentru mai târziu și-am să încerc să descriu cum pot mai bine experiența Bentayga. Pentru că, franc vorbind, nu conduci un Bentley și nici măcar nu ești pasager într-un Bentley. Ce faci, de fapt, este să experimentezi lucruri.
Mirosul, de exemplu. Un Bentley nu miroase a… automobil. Miroase a foaier de teatru, a cameră de hotel cu maximul de stele. Tot ce atingi e de calitate, nimic nu scârțâie, totul este închegat și finisat fără cusur. Din acest punct de vedere, interiorul unui Bentley Bentayga hibrid este identic cu cel al unui Bentayga termic, în sensul că tinde spre impecabil. Pe toate planurile, pentru toate simțurile. Confortul e acolo, la fel și luxul.
Bentley spune că Bentayga Hybrid poate parcurge până la 860 de kilometri cu rezervorul și bateria pline.
Diferențele notabile se rezumă, în primul rând, la existența unui buton suplimentar în habitaclul hibridulul. Prin acesta poți alege prin ce metodă urmează să miști luxo-barja: EV Drive (pur electric), Hybrid Mode (motorul electric și cel termic cooperează pentru ce-i mai bun din ambele luni) și Hold Mode (nivelul bateriei este păstrat așa cum era în momentul selectării acestei setări, deci deplasarea se face pur termic). Bineînțeles, activarea acestora este redată vizual pe instrumentarul de bord digital.
Al doilea element definitoriu pentru Bentayga PHEV este ceea ce Bentley numește Hybrid Efficiency Accelerator Pedal, un nume foarte plastic atribuit unui punct de presiune existent în cursa pedalei de accelerație, care marcheză granița dintre condusul pur electric și cel hibrid. Practic, dacă apeși pedala dincolo de acest punct, sistemul hibrid trezește la viață și motorul termic. Ceea ce ne aduce la următorul capitol. Cum se conduce un Bentayga plug-in hybrid?
Ecuația resurselor
Hai să stabilim ceva de la bun început. Bentayga PHEV nu va salva planeta. Pentru că, pe anumite planuri, nici nu-și dorește asta. Când Bentley a instalat un motor electric în Bentayga (se întâmpla pe la jumătatea lui 2019), rațiunile n-au fost de ordin ecologic.
Istoria se repetă și acum, când Bentayga, onorată cu un facelift care mai rafinează ce mai era de rafinat la interior și la exterior, primește același sistem hibrid din 2019, la pachet cu 210 de kilograme de componente și circuite adiacente, care, la rândul lor, urcă masa totală la 2,7 tone. Cum spuneam, planeta nu va fi salvată de SUV-uri grele cât un camion, fie ele și hibride.
Redesenarea adusă de facelift face din Bentayga un automobil ceva mai rotunjit pe la colțuri. Clar e că, în continuare, nu-l vei confunda cu altceva pe șosea.
La o primă apăsare de pedală și, implicit, plecare de pe loc, masa e ușor mascată de motorul electric. Ceea ce pică fix pe crezul Bentley, care spune că orice iese pe poarta fabricii din Crewe trebuie să poată fi pus în mișcare fără efort. Da, unui Bentayga hibrid îi lipsește cu desăvârșire aroma unui V8 sau a unui W12, dar cursivitatea în deplasare este acolo.
Curiozitatea este că odată ce s-a trezit la viață motorul termic, un V6 turbo de 3 litri destul de întâlnit în produsele grupului Volkswagen, se pierde din maiestuozitatea în mișcare pe care am încercat s-o descriu un pic mai sus. E ca și cum termicul scoate luxo-barja din acalmia și noblețea pe care i-o oferă motor electric și silențiozitatea acestuia.
Motorul electric, de unul singur, produce 94 kW (128 CP) și 350 Nm. Acesta este amplasat între cutia de viteze și motorul termic.
Altfel, accelerația se prezintă foarte bine pentru un automobil atât de greu: 0-100 km/h durează 5,5 secunde cu aportul ambelor motoare, însă fără pic de brutalitate resimțită în interior. Cumva, cei 700 Nm produși de sistem sunt bine gestionați, iar bateria de 17,3 kWh asigură o autonomie pur electrică de maxim 50 de kilometri – teoretic.
În realitate, o valoare de 40 de kilometri este mult mai tangibilă. Suficient cât să te-afunzi în scaunele moi, cu efect terapeutic în timpul deplasării prin traficul greu de oraș și să… enjoy the silence.
Date tehnice Bentley Bentayga Hybrid First Edition
2.995 cmc, benzină + 1 motor electric de tracțiune, automată 8
449 CP, 3,4 l/100 km, 82 g CO2/km
0-100 km/h în 5,5 s, 254 km/h
de la 194.684 euro, cu TVA