Inevitabilul s-a produs. BMW M și-a băgat coada în universul electricelor. Rezultatul se numește i4 M50, practic un Seria 4 Gran Coupe electric cel puțin la fel de abil ca mai-titrații M3 și M4.
Într-o lume în care Porsche Taycan ne-a arătat că ideea de sportivă electrică este perfect realizabilă, într-o lume în care orice proprietar de Tesla are pretenții de drag racer, ei bine, era practic imposibil ca șefii BMW M să stea cu mâinile în sân și să se pună la curent (pun intended) cu noile vremuri din videoclipuri de pe TikTok.
Așa cum spuneam, a ieșit i4 M50, o electrică a cărei fișă tehnică arată, în același timp, extravagant și înfricoșător, dar pe care comportamentul dinamic în lumea reală o validează negreșit.
Minte-mă frumos
Să-ncepem cu elefantul din cameră. Nu, uitați de grilă, singurul dram de atenție pe care i-l voi acorda acestui element polarizant de design s-a consumat deja într-un comentariu pe care îl veți regăsi în continuare. Elefantul, din cameră, la propriu, este chiar i4 M50, un sedan de peste 2,2 tone care efectiv minte, păcălește, disimulează, cum vreți voi, masa cu care apasă pe asfalt.
Aici includ și energia nebună cu ajutorul căreia accelerează i4 M50, dar în plan secund, pentru că era cumva normal ca 544 CP și 795 Nm veniți (instant) din două motoare electrice (deci 4×4 e în meniu) să facă față cu brio sarcinii, mai ales în prezența literelor M presărate pe caroserie și la interior.
Din păcate, i4 a moștenit expresia facială de rozătoare semiacvatică pe care o știm de la Seria 4. Din fericire, pachetul include și toate abilitățile dinamice ale celui din urmă, augmentate cu electroni.
Am mai spus-o și despre alte agregate electrice de la BMW, între modurile de rulare Comfort/Eco Pro și Sport este un abis imens, ceea ce face ca personalitatea lui i40 M50 să fie una ușor de încadrat în patologia bipolarului. Dacă în primele două setări ai la îndemână un daily driver civilizat și eficient (a se citi nedevorator de curent stocat în baterie), cea din urmă transformă complet răspunsul accelerației până în punctul în care ajungi să te gândești de două ori dacă o calci mai tare.
Nu controlul lipsește – ba dimpotrivă, pleci de pe loc cu acceași fermitate cu care decolează un avion, oricât de mult urăsc să asociez acest termen cu un automobil, mai ales că direcția aproape superbă (mi s-a părut că îi lipsește un pic din abilitatea din a citi forma asfaltului) și aderența cu încăpățânare de catâr sunt de partea ta.
Ce te ia prin surprindere este repeziciunea prin care ochii capitulează în fața vitezei adunate pe instrumentarul digital și pur și simplu încețoșează câmpul vizual periferic până în punctul în care ai impresia că privești și te deplasezi drept printr-un tunel. Și totul se întâmplă fără să riști fracturi de vertebre.
Minciuna frumoasă ține până în viraje, acolo unde nu pot decât să recomand grijă mare. Fizica e fizică și nici măcar setup-ul lui i4 M50 n-o poate păcăli, deci e de dorit ca abordarea virajelor să se facă progresiv, din aproape aproape, până devii confortabil cu limitele tale – pentru că ale mașinii sunt foarte, foarte sus. Vorba cântecului, „wise men say… only fools rush in”, pentru că e foarte ușor ca izolarea pe care o primești în habitaclu să îți joace feste în raport cu percepția vitezei reale.
Ce-i în fișă nu-i minciună
Știu, potențialii clienți vor fi interesați și de partea pratică a unui i4 M50, mai ales că endorfinele pe care ți le poate oferi scad brusc la gândul că va trebui să petreci destul timp la stația de încărcare (sau căutând una liberă/funcțională, mai nou).
Din bateria lui i4 M50 vei putea stoarce, în condiții normale, o autonomie reală de cam 350 de kilometri. Ca să clarific și ce înseamnă normale în contextul unui M electric, vorbim de viteze de 60-100-130 km/h, cu mențiunea ca cele din urmă să nu fie susținute timp îndelungat.
Dă-i tălpă în viraj unui i4 M50 și e mai probabil să-ți zboare petice de asfalt de sub roți decât să pierzi aderență sau să pleci de pe trasă. Expresia „ca pe șine” n-a avut niciodată atât de mult sens.
Tot în condițiile „normale” am inclus și ocazionala distracție pe viraje, dar și deplasarea prin trafic urban aglomerat și foarte aglomerat. M-a surprins plăcut că la finalul testului, consumul mediu s-a așezat la 21,5 kWh/100 km, când valoarea teoretică din literatura BMW este încadrată între 18 și 22,5 kWh/100 km WLTP.
Cumva în asentimentul exteriorului sportivizat (prin jante și una-două elemente din fibră de carbon), interiorul este mai degrabă cuminte și propune un singur punct focal, cu accent pe tehnologie: cele două ecrane (instrumentar de bord plus cel multimedia) care împreună formează o unitate continuă, curbată, care adună toate informațiile de care ar putea avea nevoie utilizatorii. Cei familiarizați cu iX vor recunoaște instant configurația, preluată pratic ca atare de la SUV-ul electric.
i4 M50 poate fi considerat un pionier al sportivității în lumea electricelor. Lăsând la o parte farmecul aparte al unui termic, litera M, regăsită în denumire, este acolo pe bună dreptate.
Nu cred că mai e nevoie să adaug cât de bine se mișcă (și arată) grafica, sau cum germanii rămân ași când vine vorba de structurarea logică a meniurilor. Cei aflați la prima interacțiune cu sistemul de operare (iDrive OS 8.0) se vor putea bucura de experiența descoperirii noului layout pe îndelete, pentru că există tot felul de funcții noi alături de care se poate interacționa.
Spuneam că interiorul face notă discordantă cu exteriorul pe zona de sportivitate. Iar dacă într-un M, fie el 3 sau 4, habitaclul e o oglindă a muchiilor nervoase sculptate în caroserie, i4 M50 se prezintă mai degrabă prietenos la interior, cu detalii care vin din zona de lifestyle, similar cu tratamentul care ne-a fost servit de Seria 4. Din nou, se observă o asamblare impecabilă dublată de alegerea cu simț de răspundere a materialelor.
Dacă stația o permite, i4 M50 se poate încărca la puteri maxime de 205 kW, situație în care 10 minute de încărcare adaugă 140 km autonomiei.
Mai rămâne discuția despre preț, în scenariul în care electricele (mai ales cele premium și înclinate spre performanță) necesită un efort financiar imposibil pentru mulți. Ca idee, exemplarul (echipat foarte generos, cu opționale în valoare de aproape 20.000 de euro) pe care îl vedeți în imagini costă 85.829 euro cu TVA, preț de listă.
Că ești fan electrice sau nu, i4 M50 are momente în care te impresionează și într-un fel, inevitabil, vom mai vedea astfel de creaturi. De la BMW, dar și de la rivali.
Date tehnice BMW i4 M50
400 kW (544 CP), 4×4, 1 treaptă de viteză, 795 Nm
Consum mediu: 18-22,5 kWh/100 km
Capacitate baterie: 80,7 kWh (net)
Autonomie: 512 km
0-100 km/h în 3,9 s, 225 km/h
De la 65.986 euro, cu TVA