BMW R18 e un cruiser cu atitudine old school care reușește să-ți ofere o experiență aproape analogică, deși este înțesat de tehnologie.
Atrage priviri admirative oriunde ar fi, poate și pentru că pare mereu abia scoasă din vitrină. Un amalgam de nou și vechi în jurul unui boxer impozant, cel mai mare din istoria motocicletelor BMW. Prima iterație R18 a adus un omagiu renumitei motociclete R5 din istoria companiei și a abordat un stil vizual atemporal.
Această nouă variantă R18 B (de la Bagger), lansată la scurt timp distanță, alternează în cele mai mici detalii clasicul cu modernul. Bifează vârfuri tehnologice precum cruise control adaptiv dar, lasă neacoperită articulația cardanului, la fel ca modelul din care se trage, chiar dacă este parțial mascată de geamantan.
Astfel, pare absolut normal că bordul este un fel de tabletă cu ecran de 10,25 inch, așezată sub clasicele ceasuri, care includ și un indicator al rezervei de putere. Ca la Rolls Royce.
Pentru un foarte scurt moment înainte să pornească auzi efectiv cum trage aer pentru a-l împărți între cei 1.802 cmc. Apoi doi cilindri opuși se trezesc brusc la viață și dau un ghiont bărbătesc, mișcând motocicleta cu totul spre stânga. Din gama actuală, singurul model care mai face asta este R nineT, celălalt boxer răcit cu aer.
Inima-i începe să pistoneze cu ceva bătăi neregulate, iar această mică bradicardie este cel mai bun semn că ar putea fi ceva în plus acolo, nu doar piese mecanice. Probabil este și unul dintre motivele pentru care cei de la BMW vorbesc foarte des și cu convingere despre Soul și Soul Fuel când vine vorba despre R18. Motorul, alături de cutie și admisie, cântărește 110,8 kg. Iar blocul motor are două jumătăți despărțite vertical, mărimea impunând folosirea acestei soluții.
Rock, Roll și Rain sunt cele trei moduri de condus. E un sentiment liniștitor să știi că electronica te protejează de excese pe un drum necunoscut.
Puterea ajunge la transmisie prin intermediul unui singur disc de ambreiaj, așa cum a fost moda zeci de ani în cazul boxerelor BMW, până prin 2012 când au apărut boxerele răcite cu lichid.
Restomod de fabrică
Când o pui prima oară în mișcare descoperi că are o voință proprie în ceea ce privește direcția. Cele 398 kg în configurația gata de drum au tendința să verifice ocazional, la viteze mici, dacă ești cu adevărat atent. Am dat de câteva ori cu tibiile în cilindri reacționând în timpul manevrelor.
R18 B păstrează vizual acel cvasi hardtail al modelului de bază, însă oferă o cursă a suspensiei decentă, 120 mm în loc de 90. În traducere liberă, asta înseamnă că după 20 de minute în șa începi să te întrebi unde te-ai mai putea duce, nu unde te-ai putea opri să-ți odihnești spatele.
Poziția în șa este una cât se poate de naturală, foarte apropiată de statul pe un scaun de birou. Ghidonul lat vine în întâmpinarea ta, șaua e comodă și profilată pentru susținere în timpul accelerațiilor, iar picioarele stau într-o poziție medie, nici către față, nici către înapoi.
Scărițele oferă suport ideal când vrei să te ridici la trecerea peste denivelări. Știu că aceste descrieri sună mai degrabă plat dar, tocmai această simplitate aparentă a ergonomiei impresionează în timp.
Sistemul audio Marshall produce 180 W, îndeajuns să poți asculta în voie până pe la 100 km/h. Cu o cască mai „silențioasă” m-aș fi bucurat de sunet clar și după această viteză.
Este o motocicletă pe care o poți conduce cu o ușurință ieșită din comun odată ce te-ai obișnuit cu ea, inclusiv în oraș. Ambreiajul extrem de ușor de operat pare că ar fi legat de vreun motor de 3-400 cmc. Și să nu uit, pentru manevre în pantă există și marșarier.
Peste 150 Nm între 2.000 și 4.000 rot/min, acolo unde petreci cel mai mult timp. Ce faci cu acest cuplu de remorcher? Conduci după bunul plac, știind că electronica te protejează de eventualele excese. Plantată pe drum și cu această mică uzină de putere la dispoziție, se simte ca o proverbială limuzină germană. Vorbim evident de un soi de restomod, căci una modernă este BMW K1600.
Bad boy
Transcontinental, surata Baggerului, pentru că vine cu un parbriz mai înalt și un mic fotoliu pentru pasager, își asumă cumva din start un rol de familist. R18 B reușește să îți transmită un sentiment de ocazie atunci când o conduci, iar celor de pe margine le impune o doză de respect.
În locurile în care ne-am oprit pe drum, orice curios care ne-a întrebat despre motocicletă a făcut-o de la o distanță suficient de mare încât trebuia să vorbim voit mai tare ca să ne auzim bine. Și nu aveam muzica pornită. Apropo de multimedia, prin intermediul aplicației dedicate te poți contecta la motocicletă, bordul digital putând afișa de la playlist și informațiile apelurilor la indicațiile navigației. Asta pe lângă o multitudine de parametri în timp real.
Așa cum este normal în aceste vremuri, compartimentul cu încărcare wireless pentru smartphone are și un ventilator pentru răcire. Pare de pus în vitrină dar, din fericire, este făcută pentru drum. Rezervorul de 24 l confirmă asta prin autonomia de peste 400 km, la fel cum o face și farul LED adaptiv.
Surprinzătoare este protecția generală împotriva vântului, și în special la nivelul coapselor și abdomenului. Numeri pe degete motocicletele la care nu bate vântul fix între șa și rezervor.
Cruise control-ul adaptiv este încurcat pe alocuri de manevrele haotice ale șoferilor români și reduce uneori viteza mai mult decât e cazul. L-am activat mereu pentru că rămâne atent chiar dacă pe mine mă mai fură peisajul. E o plăcere să o conduc pe drumuri mai puțin umblate și mai lente, să am ocazia mă joc în cutie și să schimb continuu treptele pentru a mă bucura de acel crescendo al motorului. O declarație tacită de forță.
Fișă tehnică BMW R18
Motor: Boxer, 2 cilindri, 1.802 cmc, euro 5
Putere: 91 CP la 4.750 rot/min
Cuplu: 158 Nm la 3.000 rot/min
Consum mediu: 5,8 l/100 km
Transmisie: secvențială, 6 trepte
Înălțime șa: 720 mm
Masă în ordine de mers: 398 kg
Preț: 27.300 euro (cu TVA)