Acasă 4x4Wheels Subaru Outback: Multi-tool

Subaru Outback: Multi-tool

de Radu Gurămultă
0 comentarii

Iată că după ceva timp avem ocazia unei noi interacțiuni cu Subaru, Outback, mai precis, acest multi-tool care-ți intră pe sub piele. Ca mai toate uneltele de acest gen, poate că nu excelează la vreun capitol dar, aranjate cap la cap toate calitățile dau un „rezultat” de care te poți atașa după doar câțiva kilometri.

Să stabilim o chestie, din start, franc: nu am căutat să vă aducem un automobil ochios, atractiv, la apel, nu am selectat după linii voluptoase ale design-ului, ci după practicalitate și certitudini tehnologice. Chiar dacă în România este o prezență ceva mai discretă, apreciată mai cu seamă printre fanii mărcii, Subaru este o casă care a dat lumii modele bune, chiar foarte bune, de-a lungul istoriei. Și mai e ceva; Subaru este unul dintre „tăticii” sistemelor performante de tracțiune integrală.

Și să mai stabilim o chestie, pe care mi-o asum și care va știrbi nițel, probabil, obiectivitatea subsemnatului. Sunt un mare admirator al mărcii, mai cu seamă al modelelor de performanță care au purtat emblema „stelată”. Deci testul cu Outback era așteptat. Asta ca să fiu cinstit de la început. Să trecem la fapte.

Avem aici un Subaru Outback, un break cu alură de crossover. Nu e tocmai SUV, însă este mai capabil în universul 4×4 decât mulți dintre reprezentanții acestei specii. Și are pe ce să se bazeze, ca istorie, căci Outback se află deja la cea de-a șasea generație în portofoliul mărcii. Practic, Subaru construia modele atât de atractive astăzi încă de dinainte să fi fost la modă, ca să fac o glumiță.

Cu o gardă la sol de 213 mm și un unghi de atac de 20 de grade, Outback poate apela fără niciun fel de teamă la capacitățile sistemului de tracțiune integrală Symmetrical AWD, ajuns element definitoriu pentru mai toate modele Subaru contemporane – mai puțin în cazul sportivei BRZ, care mizează pe o punte motoare spate, moștenire a colaborării cu Toyota (care produce „geamănul” GT86).

În cazul lui Outback, cuplul motor (cu o valoare maximă de 252 Nm, disponibil la 3.800 rot/min) este distribuit frățește între cele două punți, iar limitele sistemului de tracțiune integrală vor fi aproape imposibil de atins în cazul echipării cu anvelope de serie. Pentru cazuri speciale, în care este nevoie de intervenția sa constantă și susținută, e recomandabil să se treacă la „gume” dedicate escapadelor în afara asfaltului.

Acum este de profitat, căci în foarte scurt timp o motorizare de 2,5 litri nu va mai fi la îndemâna oricui…

Sub capotă, așa cum îi șade bine unui Subaru, avem o motorizare boxer, cu patru cilindri și o capacitate de 2.498 cmc. Ei, aici, e drept, e un mic dezavantaj, dacă ne gândim la schemele de impozitare și la polițele de asigurare, dar cine își dorește un model al casei sunt convins că va trece repede peste acest aspect. 169 de cai putere cinstiți se prezintă la raport, însă pentru a-i avea pe toți în formă trebuie să fii destul de hotărât cu pedala de accelerație, căci întălnirea cu ei se va petrece pe la 5.000 rot/min.

O motorizare de școală veche, așezată, care nu se chinuie precum multe unități moderne care au fost oprimate de „dragul” curentului downsizing. Pentru mine, punctul mai puțin forte al acestui model este transmisia, o soluție foarte apreciată în birourile de proiectare auto nipone – CVT. Revenim la acest aspect.

Pentru familistul din tine

Subaru Outback declanșează, mai mult decât alte automobile, anumite trăiri în tine. Fie îți accentuează latura de familist, fie pe cea cu spirit vădit de aventură. Parcă tot ce ține de acest model reușește cu o naturalețe debordantă să fie practic. Spațiul interior este bine structurat, pe banchetă este mult loc pentru pasageri, care se pot bucura și de spătarul care poate fi înclinat la un unghi foarte bun pentru a face călătoriile lungi cât mai plăcute și mai confortabile.

Materialele folosite de Subaru sunt mult mai atent selecționate decât acum vreo două generații, când principala „temă” era durabilitatea. Acum e limpede că un client modern își dorește și rafinament, chiar dacă mizează pe un model foarte bărbătesc, așa. Ca și în cazul altor automobile contemporane, interiorul lui Outback – mai cu seamă planșa de bord – are ca element central un ecran tactil cu dimensiuni generoase, care grupează cam toate funcțiile în sistemul multimedia Subaru STARLINK.

Chiar dacă, de exemplu, sistemul de monitorizare video a împrejurimilor automobilului oferă o rezoluție slabă, care nu pare foarte high-tech, am apreciat maxim că inginerii mărcii au integrat elegant, ca parte a sistemului, butoane fizice pentru anumite comenzi uzuale, mult mai la îndemână în utilizare decât comenzile tactile (ca de exemplu comenzile climatizării pentru temperatură).

Subaru propune patru niveluri de echipare pentru Outback: Basic, Dynamic, Style și Sport. Între primul și ultimul diferența este de 4.600 euro.

Volumul portbagajului poate găzdui, în configurație interioară clasică, 561 litri. Dacă se pliază bancheta în totalitate, acesta ajunge la o valoare de 1.822 litri. O caracteristică foarte importantă pentru un Outback, din punctul meu de vedere, este capacitatea de tractare de 2.000 kg. Pentru că da, acesta este fix genul de automobil cu ajutorul căruia duci cu tine într-o aventură un ATV sau o barcă de dimensiuni decente. Sau, de ce nu, un automobil de competiție. Sau motociclete de enduro sau, sau…

Acum, trebuie să ating și latura foarte importantă a unui Subaru, modul în care se conduce acesta. Din alăturarea „169 CP – transmisie CVT” e limpede că nu avem tocmai un „stelat” sportiv, ci mai degrabă unul care se vrea, exact după cum am spus la început, un multi-tool.

N-am experimentat situații în care să fi avut nevoie de resurse mai consistente, însă dacă populam habitaclul cu pasageri și portbagajul cu încărcătură, e clar că n-ar fi stricat să se treacă măcar de pragul de 200 CP, căci, altfel, din punct de vedere dinamic automobilul se așează interesant pe drum.

Nu va „înghiți” virajele cu tenacitatea unei sportive, însă are acolo un potențial pe care alte SUV-uri/crossovere nu îl pot afișa la interval. Este, cumva, scris în moștenirea de dată recentă a mărcii. Acesta este și motivul pentru care aș fi preferat un altfel de transmisie, personal. Dacă nu o automată mai rapidă, măcar o manuală care să îl lase pe șofer să-și dozeze singur resursele. Asta dacă tot discutăm despe o motorizare mai rebelă.

Tot pe aceeași linie, reglajul sistemului de direcție ar fi trebuit să ofere mai mult feedback, să fie un pic mai tare, mai pretabil la drumuri lungi. E limpede că este mai plăcut la manevre urbane, iar pentru mulți asta va conta, evident, însă personal mă poziționez de cealaltă parte a baricadei. Cu aceste două modificări de nuanță, Outback ar fi devenit și mai de școală veche, în cel mai bun sens al conceptului, dar îmi dau seama că cerințele masei majoritare a publicului nu sunt într-acolo.

Așa că, toate, așa cum au fost lăsate ca abordare finală, fac din Outback un competitor interesant. Nu va cuceri la prima vedere, nu neapărat prin soluții tehnologice de ultimă oră, lăudate în exces, ci folosind o cu totul altă tactică, mai tăbăcită. Iar cei care își doresc un „cu adevărat automobil de familie” ar trebui să nu treacă ușor cu vederea varianta asta. Pe care, sunt convins, poate că nici măcar nu au avut minima intenție să o treacă pe o listă scurtă. Și nu ar fi prea bine…

Date tehnice Subaru Outback 2.5i CVT

2.498 cmc, benzină, 169 CP, 4×4, CVT

7,3 l/100 km, 166 g CO2/km

0-100 km/h în 10,2 s, 193 km/h

de la 41.990 euro, cu TVA

Citește și

Lasă un comentariu