Volkswagen ID.4 GTX este vârful gamei ID.4. Mai mult decât atât, este primul Volkswagen electric propulsat de două motoare, soluție care îl transformă într-un veritabil briceag elvețian.
Nu știu alții cum sunt, dar dacă m-ai fi întrebat ce-i lipsea unui Volkswagen ID.4 pentru ca pachetul să fiu complet, primul lucru pe lista personală de preferințe ar fi fost: mai multă putere. Aparent, n-am fost singurul care și-ar fi dorit un ID.4 dus mai des pe la sala de fitness, pentru că Volkswagen s-a mișcat destul de repede în a oferi și o astfel de versiune. Pe care a botezat-o sugestiv și cumva omagiator, GTX, din respect pentru sufixul GT, un indicator cu tradiție al performanței „made in Wolfsburg”.
Acolo unde stația permite, ID.4 GTX se poate alimenta cu electroni cu o putere de până la 125 kW.
Cu ID.4 GTX ne-am împrietenit în turul #MadeInRomania by Continental. Așa că, după câteva sute de kilometri prin țară, în condiții preponderent de iarnă, avem destule de raportat.
Dinamic, ireproșabil
Inima electrică primită de ID.4 GTX nu este o noutate absolută. Aceleași coordonate sunt prezente și în grădina celor de la Audi, pe versiunea de top a noului Q4 e-tron – 50 e-tron quattro. Mai exact, celor care optează pentru ID.4 GTX sau Q4 50 e-tron quattro le este pusă sub talpa dreaptă o pedală care controlează două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, și nici mai mult nici mai puțin de 299 CP (220 kW). Evident, tracțiunea integrală este parte din pachet.
Cei care au interacționat până acum cu ID.4 știu că versiunea cu un singur motor electric nu poate fi catalogată drept înceată, dar nici efervescentă. Lucrurile se schimbă însă radical atunci când sistemul de propulsie joacă la dublu, iar un al doilea motor pune umărul la treabă.
Dintr-o dată, poți scoate un comportament rebel dintr-un SUV electric care se vrea a fi croit pentru familie, deci cu eficiență și confort pe post de călăuze. Iar când spun comportament rebel, mă refer la accelerări scânteietoare, dar în același timp, controlabile și maleabile.
Pe scurt, genul de „lansări” care nu îți izbesc partea din spate a capului de tetiere și nici nu te fac să te rogi ca dădacele electronice să-și facă treaba și să te țină în siguranță cât timp îți faci de cap. Dacă mă întrebați pe mine, adevăratul truc pe care l-a reușit Volkswagen cu ID.4 GTX are de-a face cu amplificarea sesizabilă a performanțelor fără afectarea celor două elemente amintite mai sus: confort și eficiență.
Sistemul multimedia oferit de ID.4 – și implicit și de GTX – este un exemplu de simplitate și logică, cu meniuri clare și fluiditate bună, deși mai există momente de poticnire.
Până la urmă, înclinările unui ID.4 sunt setate, în principal, pentru deservirea proprietarilor în viața de zi cu zi, unde atenția pică pe ușurință în utilizare. Că tot veni vorba, îmi este foarte greu să-i aduc vreun reproș suspensiei, care îmi confirmă, încă o dată, că Volkswagen a găsit mixul magic între fermitate și moliciune, calibrat cu mare precizie în așa fel încât ruliul să nu existe iar filtrarea asfaltului deteriorat să se desfășoare silențios și sârguincios.
Briceag elvețian
Luat la bani mărunți, ID.4, indiferent de câte motoare electrice îl pun în mișcare, poate deservi o paletă completă de nevoi. Agil în oraș, încăpător, confortabil și așa cum am stabilit mai sus, pus pe fapte mari la capitolul performanță în straie GTX. Versatilitate este cuvântul care îl descrie cel mai bine. Dacă-mi permiteți să dezvolt, unul din punctele forte cu care se laudă ID.4 (am fost plăcut surprins să aflu că și ID.4 GTX o face cu succes) este autonomia generoasă. Volkswagen spune că poți parcurge maxim 480 de kilometri cu o singură încărcare.
Acolo unde stația permite, ID.4 GTX se poate alimenta cu electroni cu o putere de până la 125 kW.
Eu vă pot spune că ID.4 GTX a făcut fluierând un drum de la Sibiu la București (via Făgăraș, Râșnov și Pârâul Rece), deci cam 330 de kilometri, cu două persoane, bagaje și fără rabat la climatizare, cu o singură încărcare, iar la intrarea în capitală, computerul de bord indica o autonomie de 100 km. Faceți voi calculele.
Pe partea de calitate și nivel practic, ecuația nu se schimbă față de un ID.4 cu un singur motor electric. Materialele sunt predominant de calitate, asamblarea este bine închegată, patru pasageri pot călători mulți kilometri în confort mai mult decât decent iar cei 534 litri oferiți de portbagaj sunt completați de spații de depozitare generoase în haibtaclu.
Pentru că sunt chițibușar cu toate mașinile care-mi intră pe mână, am găsit și unele aspecte la care se mai poate lucra spre îmbunătățire. Este vorba de ergonomie, mai exact, selectorul transmisiei care este ascuns după volan – practic trebuie să înveți pozițiile acestuia, pentru că din poziția normală la volan, efectiv nu vezi dacă ai cuplat N, R, sau D.
Volkwagen nu oferă o valoare a cuplului unitară, calculată pe tot sistemul electric, ci defalcată: motorul electric față produce 162 Nm, iar cel de pe puntea spate, 310 Nm.
Dacă mă întrebați unde-i utilitatea lui ID.4 GTX, pot să vă răspund că el este pentru cei care au mai multe rezerve în buget și-și doresc ca după ce lasă copiii la școală sau termină cumpărăturile, să iasă din rutină, să-și crească un pic pulsul și să „danseze” pe drumul până la stația de încărcare.
Foto: Ciprian Mihai
Date tehnice Volkswagen ID.4 GTX
220 kW (299 CP), 4×4, 1 treaptă de viteză, 162 Nm + 310 Nm
Consum mediu: 16,3 kWh/100 km
Capacitate baterie: 77 kWh
Autonomie: 480 km
0-100 km/h în 6,2 s, 180 km/h
de la 52.644 euro, cu TVA