Pentru mine, X3 este cel mai potrivit model din gama X. Nici prea mic, nici prea mare, motorizat corect de un propulsor care să nu implice costuri mari (sub 2.000 cmc) plus versatilitate internă bună. Parcă-i și mai tentant când intră în discuție versiunea hibridă, xDrive30e.
Poate că mulți nu vor fi de acord cu mine că X3 este cel mai potrivit X de la BMW. Îmi rezerv dreptul de a fi 100% subiectiv! Totuși, pot înșira cum câteva argumente.
X1 este prea mic și chiar dacă este destul de intrigant, se simte schimbarea de filosofie în ceea ce privește platforma (configurația standard cu punte motoare față, versiunile xDrive fiind derivate, doar). X5 a devenit foarte mare, iar dacă nu îl consideri o a doua mașină din casă, dacă mai ai și multă treabă prin oraș, de obicei, îți remintesc faptul că actualul X3 oferă cam tot ce oferea, le nivel de spațiu, prima generație X5.
SUV-urile coupe ies din discuția asta, atât X2 cât și X4 și X6 fiind mai ochioase, poate, dar nu la fel de practice. Rămâne X7, care deși este extraordinar de plăcut la drumuri lungi, în drumeții sau concedii, este o catedrală – uneori la propriu, pe străduțe înguste – deci asta e o discuție care ar trebui să pornească de la trei copii în sus.
Bine, s-ar putea să nu fiți de acord cu mine, sunt conștient, dar cred că abia după ce interacționezi mai mult cu un X3 îți dai seama că are suficient din toate cât să devină extrem de tentant. În cazul de față, avem în plus sistemul de propulsie, unul de tip plug-in hybrid, numai bun pentru un vehicul care cinci zile pe săptămână își servește utilizatorul prin mediul urban, drumuri către serviciu și nu numai.
Odată cu a doua perioadă a vieții acestei generații X3, adică post facelift, modelul a căpătat o imagine și mai stilată, partea frontală fiind acum considerabil mai rafinată la nivel vizual, în timp ce spatele este pur și simplu atractiv, cu stopurile care acaparează toată discuția. Tot în situația dată, la imaginea foarte „stylish” contribuie esențial și culoarea exterioară, una care îți sapă puțin prin buzunar – vezi comentariul mare – dar care aduce o notă suplimentară de premium unui model care are de luptat cu mentalități în România.
La interior avem parte de atmosfera tipică BMW – cel puțin a ultimilor ani și până la revoluționarul iX. Materiale asociate atent și asamblate cu grijă, comenzi dispuse foarte ergonomic și preponderent fizice (facil de operat), un sistem multimedia suficient de complex dar și ușor de utilizat, la care se adaugă spațiul bun atât în partea frontală cât și pe bachetă. Opțional, contra sumei de 1.015 euro, se pot achiziționa scaunele sport M pe care le-am testat noi.
Pe lângă faptul că arată spectaculos, de-a dreptul, sunt suficient de confortabile chiar și la drumuri foarte lungi, dar de preferat atunci când vrei să guști din nervul pe care, proverbial, un BMW ți-l pune la dispoziție odată cu apăsarea mai hotărâtă a pedalei de accelerație.
BMW promite minim 42 km de rulare în ritm EV cu bateria plină. Viteza maximă în acest scenariu ar fi de 135 km/h.
Unde nu s-a putut face mare lucru este portbagajul. Acolo s-a diminuat cu aproximativ 100 de litri volumul util pe care îl oferă un X3 „clasic”. De ce? Păi, bateria de acumulatori Li-ion, deși nu foarte voluminoasă (capacitatea este de doar 11,15 kWh net) a „mutat” rezervorul de combustibil înspre spate, iar acesta, chiar dacă are o capacitate de doar 50 de litri, a făcut ca planșeul portbagajului să fie ridicat, formându-se un prag. Astfel, capacitatea utilă este de 450 litri. Dacă se pliază bancheta, se poate ajunge până la 1.500 de litri.
Dacă e prea puțin, iar cei care pleacă de obicei cu mai multe bagaje în escapade ar strâmba din nas, aș aminti că pentru cazuri speciale există acele portbagaje exterioare care, judecând după alura mașinii, ar da chiar bine pe un X3.
Un hibrid bun, nu revoluționar
BMW X3 în versiunea 30e nu își propune să revoluționeze lumea PHEV, ba chiar din unele puncte de vedere pare chiar zgârcit. Vezi capacitatea bateriei care nu este deloc impresionantă și care promite, oficial, o autonomie rulată pur electric cuprinsă în spectrul 42-50 kilometri. Unde mai pui că iarna și să ajungi la borna de 40 va fi dificil, cinstit vorbind.
Colac peste pupăză, BMW a ales să echipeze acest hibrid cu un sistem care nu suportă decât un maxim de 3,7 kW de la un wallbox casnic, deci va trebui să stea la priză vreo 3 ore și jumătate pentru o încărcare completă. La o sursă AC, la stație de putere, încărcarea completă s-ar face în 2,4 ore. Dar nu e o problemă, căci X3 are capacitatea de a încărca substanțial bateria în mers. Așadar, până ca cineva să se sperie de cifre, e bine să analizeze și să priceapă scenarii ideale de folosire.
X3 30e are și un frate geamăn pur electric: BMW iX3.
X3 xDrive30e poate încărca la drumuri mai lungi bateria, urmând a o utiliza în zonele dedicate propulsiei electrice (deocamdată prezente pe la alții, dar care, inevitabil, vor fi adoptate și în orașele românești în viitorul apropiat). În plus, dacă o încarci acasă (chiar și pe un loc rezidențial de parcare) sau la serviciu, timpul mai lent nu ar trebui să fie o problemă, ba din contra, bateria va avea o viață mai liniștită mai mult timp.
Deși e un model destul de voluminos, greutatea totală este mai mult decât decentă: 2.065 kg (aici iar se simte că bateria de acumulatori nu este exagerat de mare). Asta se traduce printr-o dinamică bună, așa cum obișnuiește să ofere BMW, chiar și la un model care urmărește, în principal, o ținută de drum orientată spre confort. Sistemul de suspensie este rafinat, iar cel de direcție va fi pe placul celor care fug de variantele prea anesteziate oferite de mulți dintre producătorii concurenți.
Complementar motorului electric de 80 kW (109 CP) se găsește sub capotă o unitate termică de 2 litri, care furnizează 184 CP și 300 Nm (de la 1.350 rot/min). Deci nici măcar atunci când bateria este descărcată nu te poți plânge că nu există resurse dinamice.
Când ambele motoare își dau concursul, xDrive30e propune un cuplu mai mult decât interesant, de 420 Nm și o putere maximă de 292 CP. Pentru a te bucura cum trebuie de ea există și un mod Sport, care îl va transforma pe X3 dintr-un rafinat într-un destul de vocal, cel puțin la nivel de habitaclu.
Culoarea „Gri Brooklyn” este o opțiune de 1.025 euro. Ar trebui să o admirați într-o lumină caldă până să vă speriați de cost. E superbă!
Tot oficial, BMW promite un consum electric, în sarcină, cuprins între 18,9 și 20,5 kWh/100 km. Pentru orice oraș din România, chiar și pentru cele foarte mari, consumul și autonomia sunt suficiente pentru deplasările urbane zilnice. Iar „termicul” poate fi salvarea celor care se tem să-și programeze deplasări lungi în funcție de încărcările unui vehicul 100% electric.
În plus, multe administrații locale oferă beneficii în privința locurilor de parcare pentru un PHEV, iar statul român tocmai a reconfirmat continuarea sistemului de bonusuri financiare oferite la achiziție, deci, din orice poziție, xDrive30e pare că iese cel mai bine la calcule, în gama BMW X3.
Date tehnice BMW X3 xDrive30e
1.998 cmc, benzină + 1 motor electric
215 kW/292 CP, 4×4, automată 8
2,1 l/100 km, 47 g CO2/km
0-100 km/h în 6,1 s, 210 km/h
de la 59.560 euro, cu TVA