Acasă Auto EB112: Un Bugatti care n-a fost să fie

EB112: Un Bugatti care n-a fost să fie

de Tudor Rus
0 comentarii

Pe Bugatti EB110 îl știm cu toții. Pe EB112, cel ce s-a vrut un fel de versiune sedan a super-sportivului EB110 îl știu mai puțini, pentru simplul motiv că proiectul a fost ucis din fașă iar singurele exemplare existente, două la număr, au prins viață dintr-o întâmplare.

Povestea lui EB112 începe cu dorința lui Romano Artioli de a-l deriva pe EB110 într-o versiune sedan – un super-sedan, mai corect spus, mai elegant și mai practic, dar fără compromisuri la nivel de performanță. Cumva, viziunea lui Artioli era inspirată din ce reușise să facă Ettore Bugatti cu Type 57 Galibier.

Cine era Romano Artioli? Antreprenor italian, născut pe 5 decembrie 1932 în Moglia, Italia. Dragostea pentru automobile (cele produse de Bugatti în mod special) l-a împins să înființeze Bugatti International, o companie care în 1987 avea să cumpere marca auto Bugatti. EB110 a fost construit sub conducerea lui Artioli, între 1991 și 1995. În 1995, Bugatti a dat faliment, iar Grupul Volkswagen a preluat compania în aprilie 1998. Tot Artioli a cumpărat Lotus de la General Motors în august 1993. Lotus Elise a fost botezat după nepoata sa, Elisa Artioli.

Revenind la EB112, Bugatti a apucat să expună un concept la Salonul Auto de la Geneva din 1993, dar proiectul a fost anulat doi ani mai târziu. După falimentul din 1998, o parte din activele Bugatti au fost cumpărate de Gildo Pallanca Pastor, inclusiv un număr foarte mare de piese de schimb și componente. Printre acestea se aflau și trei modele EB112 de pre-producție, construite pe jumătate.

Pe două din ele, Pastor Pallanca a reușit să le finalizeze în atelierul echipei sale de curse, Monaco Racing Team, până la finalul anului. Primul EB112 terminat a fost cumpărat de un colecționar rus, în vreme ce al doilea a rămas în posesia lui Pastor Pallanca.

Cine e Gildo Pastor Pallanca? Născut în Monaco, Pastor Pallanca a absolvit cursurile MIT – Massachusetts Institute of Technology în Statele Unite și în prezent deține funcția de CEO și proprietar al Venturi Automobiles.

Bugatti EB112, pe numere

Caroseria lui EB112 a fost desenată de Giorgetto Giugiaro, care s-a inspirat din formele pe care Jean Bugatti i le-a imprimat modelului Bugatti 57S Atlantic din 1936.

Inițial, EB112 trebuia să primească același motor folosit de Porsche 928, dar planurile s-au schimbat. Cele două EB112 restaurate de Gildo Pallanca au primit, fiecare, câte un V12 de 6 litri cu 60 de valve (5 valve per cilindru), dezvoltate special pentru Bugatti de fostul inginer Ferrari Mauro Forghieri (implicat și în dezvoltarea lui EB110). În orice caz, unitatea dezvoltată pentru EB112 reprezenta un salt uriaș față de motorul V12 quad-turbo de 3,5 litri folosit de EB110.

Echipat cu monstruosul propulsor, EB112 avea la dispoziție 455 CP, suficient pentru a țâșni de la 0 la 100 km/h în 4,4 secunde, spre o viteză maximă de 300 km/h. Puterea și cuplul mergeau către toate cele patru roțile prin intermediul unui sistem de tracțiune integrală permanentă și al unei transmisii manuale(!) cu șase trepte.

Scurta istorie a lui EB112 poate fi descrisă prin simpla vorbă „n-a fost să fie”, dar conceptul din spatele acestui automobil care pur și simplu a venit la momentul nepotrivit a fost preluat, într-o oarecare măsură, de Porsche, atunci când germanii au decis că în gama lor va exista și un model cu patru uși, pe numele său Panamera.

Citește și

Lasă un comentariu