În Catalogul RacingWheels nr. 2 v-am prezentat un Fiat 126 ce a primit o inimă de Hayabusa. Născut din imaginația pasionaților auto Istvan și Robert Barabas, micul Fiat are acum un frățior: o replică superbă Peugeot 306 Maxi.
Familia Barabas este responsabilă pentru micul Fiat 126 portocaliu echipat cu motor de Suzuki Hayabusa, care face deliciul spectatorilor din Campionatul Național de Viteză în Coastă. Povestea micului Fiat pe steroizi a fost prezentată în numărul 2 al Catalogului RacingWheels, apărut în 2018.
O producție originală Cyclon Motorsport, echipa și service-ul auto deținut de familia Barabas în Brașov, Fiat-ul Hayabusa este Custom Race Car 001. Gândită inițial pentru tată, Istvan, mașina avea să fie mai bine adaptată pentru fiul Robert, pilot care și-a făcut mâna în karting. Portocala mecanică există și astăzi, iar puterea motorului de motocicletă a crescut din nou. Spectacolul pe probele de viteză în coastă va fi garantat.

Barabas este un nume cu rezonanță în lumea kartingului, atât Istvan, cât și Robert având un palmares impresionant.
Dar nu pentru micul Fiat am mers la Brașov într-o călduroasă zi de iulie. În garajul celor de la Cyclon Motorsport s-a mai născut o bijuterie. Una inspirată din istoria raliurilor, dar care va performa tot pe drumurile în coastă.
Un Maxi de Brașov
Trecută prin mâinile magice ale prietenilor noștri, iată Custom Race Car 002. Un Peugeot 306 Maxi replica, destinat tatălui Barabas.
Când am ajuns în curtea Cyclon Motorsport, Peugeot-ul părea scos din cutie. Impecabil de curat, deja urcat pe platforma care urma să îl ducă la sesiunea foto, modelul a răscolit prin amintirile mele din anii ’90, marcate de lumea raliurilor internaționale.

Vopsit în culorile tradiționale, alb-albastru-roșu, după schema sponsorului Esso, care a susținut echipa Peugeot în Campionatul de Raliuri al Franței și apoi în WRC, Peugeot 306 Maxi este o legendă din era mașinilor cu motor de 2 litri aspirat și punte motoare față.
240 CP dezvoltă motorul aspirat, de 2 litri.
Însă, Peugeot-ul din fața mea nu a fost mereu atât de atrăgător. Mașina a intrat în cadrul familiei brașovene în urma unui schimb. Exemplarul din 1995 a fost contravaloarea unui kart de concurs. Mașina fusese deja transformată în automobil de competiție de fostul proprietar, dar familia Brarabas a dus tranziția către 306 Maxi replica la nivelul superior.
The French Connection
Cine își mai aduce de epoca de glorie a mașinilor cu motoare aspirate de 2 litri și tracțiune față în rally? Nume de piloți ca Gilles Panizzi, Francois Delecour, Phillipe Bugalski sau Jesus Puras. Mașini din clasa F2 ca Peugeot 306 Maxi, Renault Maxi Megane sau Citroen Xsara F2 făceau legea în etapele de rally disputate pe virajele de asfalt din Corsica sau Spania.

Sunetul ascuțit al motoarelor și măiestria piloților francezi mi-au rămas pentru totdeauna în memorie. În special, echipajul Gilles și Herve Panizzi, doi frați care au reușit să strunească perfect modelul Peugeot 306 Maxi.
Mașina a devenit atât de venerată de fani, încât, în 2017, Sebastian Loeb a reconstruit un exemplar în atelierele echipei sale de curse. Vopsit în culorile Red Bull, modelul a fost folosit de multiplul campion mondial într-o serie de etape regionale din Franța, unde a făcut echipă cu soția sa, Severine Loeb și apoi cu navigatorul său tradițional, Daniel Elena.

Înainte să devină celebru alături de echipa Citroen, Loeb a debutat în lumea raliurilor din Franța la volanul unui model Peugeot 106. A trecut apoi pe modelul Citroen Xsara Kit Car, dar, așa cum avea să recunoască mai târziu, a preferat mereu modelul rival: Peugeot 306 Maxi.
Atenția la detalii
Ce avem noi în față, pe circuitul Skat Kart din Târgu Secuiesc, nu este un 306 Maxi reprodus perfect. Este un model adaptat și modernizat pentru a performa în clasa H2 a Campionatului Național de Viteză în Coastă. Istvan și Robert și-au dorit o mașină care să arate ca un 306 Maxi, dar modificată pentru performanțe mai bune.
De altfel, imediat cum te apropii de mașină, nu poți să nu remarci calitatea și modul extrem de îngrijit în care a fost lucrată. Nimic nu a fost lăsat neterminat, nevopsit sau neîngrijit. De altfel, specialitatea Cyclon Motorsport sunt roll-cage-urile pentru mașinile de competiție, iar cel în jurul căruia a fost construit acest Peugeot este de o calitate deosebită.

Apoi, remarcăm că postul de pilotaj a fost împins mai în spate față de un 306 Maxi normal, iar instrumentele clasice de bord au fost înlocuite de un display color amplasat în fața pilotului.
Atenția la detalii este specifică mașinilor de curse produse de Cyclon Motorsport.
Un panou a fost ridicat din podea în dreapta volanului, iar aici au fost amplasate comenzile necesare. De la butonul pentru pornirea motorului, la comenzile pentru cele două uriașe electroventilatoare care răcesc radiatorul amplasat în spatele mașinii, la reglajele pentru forța de frânare și la asistarea direcției. Comenzile sunt simple, clar marcate și elegant realizate.

Cutia de viteze este clasică, are șase trepte și poartă în H, dar, cine știe, poate în viitor vom vedea și o cutie secvențială pentru acest model.
În partea din spate se remarcă un uriaș radiator, răcit de două electroventilatoare și o lunetă din plexiglas, perforată în partea de jos pentru a permite aerului să circule. Tot în spate se află și rezervorul special pentru curse și bateria de 12 V. Familia Barabas a ales această soluție pentru a echilibra masele modelului 306.

Cu contactul pus, pompa de carburant se trezește la viață cu un sunet specific. Istvan apasă butonul roșu și motorul aspirat de 2 litri pornește cu un sunet gutural. Câteva minute mai târziu, Peugeot-ul desena trase perfecte pe circuitul de karting de la Târgu Secuiesc, iar pentru câteva secunde am reauzit acel sunet specific al motorului aspirat dus până la limita de sus a turometrului.
Dezvoltat de echipa care ne-a adus și Fiat-ul 126 cu motor de Hayabusa, Peugeot-ul 306 Maxi replica va evolua în Campionatul Național de Viteză în Coastă.
Cu modificările aduse, modelul construit de Cyclon Motorsport dezvoltă aproximativ 240 CP, iar valoarea mașinii este estimată la 30.000 euro. Va participa în Campionatul Național de Viteză în Coastă, sezonul 2021, avându-l la volan pe seniorul Istvan Barabas. Așa că trebuie să ne pregătim retina pentru o nălucă alb-albastră-roșie, gata să ne teleporteze în anii ’90.
Text publicat în catalogul RacingWheels numărul 4.