Produs într-un singur exemplar, în 1903, Spyker 60-HP a fost primul automobil din lume cu tracțiune integrală. Și, în același timp, primul automobil cu un motor cu 6 cilindri și cu frâne pe fiecare roată.
La începutul secolului al XX-lea au existat numeroase curse internaționale de mașini desfășurate pe drumuri publice între diverse orașe europene. Era, desigur, perioada romantică a sporturilor cu motor, în care noțiuni elementare precum siguranța erau de cele mai multe ori ignorate. Una dintre cele mai populare curse ale vremii a fost cea de la Paris la Madrid, din mai 1903, la care s-au înscris peste 300 de piloți.
Printre ei ar fi trebuit să se numere și Jacobus Spijker, fondatorul constructorului olandez Spyker. Inițial, munca la automobilul pentru cursă a decurs foarte lent, iar lucrurile s-au schimbat abia atunci când tânărul inginer belgian Joseph Valentin Laviolette s-a alăturat echipei. Principalul avantaj a fost că acesta începuse deja să lucreze la un motor, iar acum avea oportunitatea să construiască un întreg automobil în jurul lui.
Trei premiere mondiale într-un singur automobil
Așa a luat naștere, pe parcursul a mai multe luni, Spyker 60-HP, un automobil care a marcat mai multe premiere mondiale. De exemplu, acesta a devenit primul din lume cu sistem de tracțiune integrală activ permanent, însă în același timp a fost și primul automobil din lume cu motor cu 6 cilindri. Vorbim despre o unitate Benz de 8.676 cmc care genera 44,7 kW, echivalentul a 60 CP.
Motorul cu 6 cilindri de pe Spyker 60-HP oferă un raport de 6,92 cai putere pe litru.
Practic, mașina era una dintre cele mai puternice ale vremii, însă în același timp motorul era greu, ceea ce a necesitat un șasiu pe măsură. Prin urmare, automobilul a avut nevoie și de frâne de bună calitate, iar pentru un echilibru cât mai bun, Spyker a decis să monteze frâne pe fiecare roată. Așa a apărut, practic, primul automobil cu frâne pe fiecare roată.
Singura problemă? Mașina nu a fost finalizată la timp pentru a putea concura la cursa de la Paris la Madrid, iar debutul oficial a avut loc abia în luna decembrie, la Salonul Auto de la Paris.
Două curse și mai multe restaurări
După prezentarea de la Paris, Spyker 60-HP a ajuns la Londra, la The Crystal Palace, una dintre cele mai importante expoziții ale vremii. Nu există informații concrete despre cât de des s-a urcat Jacobus Spijker la volanul acestui automobil inovator, însă știm că a concurat la două curse din Anglia. Mai întâi în 1904, când a încheiat pe locul 3 concursul de la Blackpool, iar apoi la Birmingham, în 1906, unde a obținut și victoria.
Se vehiculează că viteza maximă a lui Spyker 60-HP era de circa 130 km/h.
Ce s-a întâmplat în următorii ani cu această mașină reprezintă, în mare parte, un mister. Cert este că a trecut printr-o restaurare completă la începutul anilor ‘20 și, după falimentul companiei din 1926, a fost cumpărată de unul dintre foștii directori ai constructorului.
Ulterior, timp de 4 decenii, între 1953-1993, mașina a ajuns în diverse muzee din Țările de Jos, până când a fost achiziționată de Muzeul Louwman din Haga. Și nu a fost doar cumpărată, ci și restaurată integral pe baza informațiilor despre modul în care arăta la prezentarea de la Londra, din 1904.
Muzeul Louwman din Haga are o colecție de 275 de mașini produse între anii 1886 și 2019.
Procesul de restaurare a avut o durată de 5 ani, însă a meritat pe deplin efortul. Iar rezultatul acestui proces complex îl poți admira și tu chiar la Muzeul Louwman dacă ajungi vreodată în Haga. Sau, de ce nu, poate faci chiar un city-break special pentru asta. Pentru că până la urmă vorbim despre unul dintre cele mai importante modele din industria automobilului.
Scurtă istorie Spyker
Spyker a fost fondat de frații Jacobus și Hendrik-Jan Spijker, și-a început activitatea în Țările de Jos în 1880 ca producător de trăsuri, iar în 1899 a intuit noua direcție și a trecut la producția de automobile. Pe lângă 60-HP, Spyker a dezvoltat și alte modele, printre care 13/30 C1, C1 Aerocoque sau 30/40HP C4, cu ajutorul cărora au fost stabilite o serie de recorduri de viteză. Vânzările au fost însă mediocre, iar Spyker s-a confruntat frecvent cu probleme financiare care au culminat cu falimentul din 1926. Compania Spyker Cars, fondată în 1999, nu are nicio legătură cu producătorul original, cu excepția numelui și a siglei.
Alte mașini la Muzeul Louwman din Haga
Muzeul Louwman din Haga are o colecție demnă de invidiat de mașini clasice și numai, produse în întreaga istorie a industriei auto. Și nici măcar nu exagerez: aici poți vedea, de exemplu, Benz Patent Motor Car, adică primul automobil din lume, produs în 1886. Sau versiunea Touring a primului model cu adevărat accesibil pentru mase: Ford Model T. Dar și ciudățenia elvețiană din 1985 numită Sbarro Challenge I sau prototipul Toyota TS050 Hybrid din 2019, care a concurat în Cursa de 24 de ore de la Le Mans.