Opel a lansat noul Grandland în România. Evenimentul a venit în momentul reorganizării mărcii în piață, iar modelul trebuie să fie unul dintre pilonii esențiali pentru viitorul apropiat.
Nu este un secret pentru nimeni faptul că Opel are o imagine de marcă foarte bună în România. Chiar și în familia mea restrânsă există un Opel, cam la fel cum, cred, avem cam toți câte un german în imediata apropiere. Și nu e greu de înțeles de ce, pentru că produsele cu „fulger” în frunte au fost, înainte de toate, oneste, apoi accesibile și mai ieftin de operat și întreținut în comparație cu alte mărci occidentale. De unde, cred, se poate traduce această afinitatea a poporului român pentru Opel.
Vremurile s-au schimbat până într-atât de mult încât acum nici măcar nu mai discutăm despre o companie germană. Sigur, modelele actuale și viitoare Opel vor fi tot „made in Germany”, însă vor avea pedigree de origine franceză, după preluarea mărcii de către grupul PSA.
Am primit și am onorat cu plăcere invitația de a participa la evenimentul de lansare națională a noului Grandland. Pe lângă faptul că a „pierdut” acel X din denumirea oficială, Grandland mizează pe o rețetă care are toate șansele să fie câștigătoare. Un SUV compact, cumpătat în dimensiuni și echilibrat în ceea ce oferă viitorilor proprietari. Un model care nu trebuie să strălucească neapărat, dar care are misiunea de a mulțumi. Iar ăsta este elementul cheie pentru succes, consider.
Reorganizare
Opel se laudă că are în momentul de față cea mai tânără gamă SUV – Crossland, Mokka și Grandland. De asemenea, nouă dintre modelele din portofoliu sunt electrificate, total sau parțial (șase autoturisme și trei vehicule utilitare). Este și cazul noului Grandland, care va oferi două variante hibrid.
Această reorganizare a mărcii se produce sub patronaj francez, multe soluții tehnologice fiind împrumutate de la, de acum, frații buni Peugeot și Citroen. Ce va rămâne 100% Opel este noua imagine de marcă, subliniată, în primul rând, de partea frontală dominată de „Opel Vizor”. Toate cele trei SUV-uri amintite anterior se bucură de acest detaliu de aspect, pe care îl găsesc cel mai pregnant din tot ceea ce înseamnă design-ul lui Grandland.
Grandland propune și două versiuni cu propulsie alternativă: Hybrid (224 CP, 4×2) și Hybrid4 (300 CP, 4×4).
Modelul are, astfel, un aer impozant, iar caracteristica nivelului de echipare GS Line – ornamente negre și logo-urile în aceeași culoare – oferă o doză suplimentară de personalitate. Altfel, în anasamblu, aspectul lui Grandland este fluid, plăcut, însă fără a fi capabil să nască pasiuni nebune.
La interior se remarcă o ușoară lipsă de curaj. Avem, oarecum, o organizare prea germană, aș îndrăzi. Și spun „oarecum” pentru că se pot identifica rapid destule elemente inspirate de la frații francezi, de la Peugeot mai ales. Asta nu e neapărat rău. În echipările de top, ecranele digitale de 10 și 12 inch vor domina spațial habitaclul, pentru că vor grupa majoritatea comenzilor și informațiilor esențiale. Designerii nu s-au zgârcit deloc de la utilizarea ornamentelor strălucitoare „piano black”; în orice altă zi în afara celei în care cureți mașina la interior se poate dovedi o alegere neinspirată, îmi pare rău!…
Dacă, totuși, ai rămas fan diesel, Grandland oferă și un motor de 1,5 litri, 130 CP, care poate fi cuplat doar unei transmisii automate cu 8 trepte.
Diametral opus este caracterul practic al lui Grandland, adică fix ceea ce urmărește, cu precădere, un client Opel. Locurile din spate au fost tratate cu atenție și pot găzdui doi adulți neaoși. Lipsa tunelului central proeminent facilitează strecurarea unei a treia persoane pe bachetă. Plasticul de pe portiere nu este chiar cel mai plăcut la atingere, dar va fi și mai durabil în cazul în care în spate călătoresc copii – cu tot ceea ce rezultă din asta. În portbagaj se poate încărca un volum util de 514 litri, deci mai mult decât suficient pentru o familie completă.
O versiune calmă
Așa aș descrie cel mai bine configurația încercată de noi, căci, la drept vorbind, nu poți avea pretenții exagerate de la o motorizare de 1,2 litri, benzină, fie ea și supraalimentată. Dar nici nu poți afirma, decât fără a conduce mașina, că ar fi submotorizată, căci masa totală a noului Grandland (1.2, AT8) este de doar 1.395 kg.
Totuși, să nu uităm că nu toate automobilele trebuie să fie atleți de sprint, unele trebuie să mai facă și anduranță. Deci, personal, nu am nicio problemă cu motorizarea propusă, care oferă 230 Nm (de la 1.750 rot/min), dar aș fi preferat o rafinare suplimentară a transmisiei automate Aisin. Există momente în care ar putea funcționa mai lin și mai predictibil, și nu mă refer la escapadele dinamice.
Doar vârful de gamă (Hybrid4) va fi echipat cu sistem de tracțiune integrală.
Altfel, atât direcția cât și reglajul trenului de rulare au urmărit clar să ofere un caracter preponderent confortabil, desigur apreciat de un șofer îndrăgostit de Opel, în general. Din acest punct de vedere, caracteristica germană (a mărcii) a triumfat. Și poate fix asta mi-a plăcut cel mai mult la noul Grandland, că-ți lasă impresia că nu-și dorește nicio secundă să fie mai mult decât este cu adevărat. Echilibrat și onest.
Mi-e foarte clar că dacă vii dinspre alt producător către Opel, acum, către Grandland mai exact, ai nevoie de o micuță perioadă de adaptare la nivel de filosofie. Acei clienți trebuie câștigați, însă nu cred că va fi greu. Dacă vii tot dinspre Opel, mai cu seamă dinspre anteriorul Grandland, pasul către generația de față nu poate fi decât hotărât. Pe principiul omului care anticipează câștigul la jocurile de noroc: all in!
Date tehnice Opel Grandland 1.2 AT8 GS Line
1.199 cmc, benzină, 130 CP, 4×2, automată 8
6,6 l/100 km, 149 g CO2/km
0-100 km/h în 10,3 s, 196 km/h
De la 34.983 euro, cu TVA