Acasă Auto Jaguar I-Pace: e-Felină

Jaguar I-Pace: e-Felină

de Tudor Rus
0 comentarii

Jaguar I-Pace a trecut de pragul temporal în care putea fi numit un automobil nou. Rămâne, însă, o electrică „de condus”, una dintre puținele astfel de agregate care nu uită însemnătatea emblemei sub care s-au născut.

Regula e simplă. Când te cheamă Jaguar și felina care ți-a fost logo din 1945 încoace are în palmares unele dintre cele mai frumoase caroserii din lume și mari victorii în competițiile de motorsport, ai obligația morală să produci automobile care au abilitatea de a-i urca pulsul rapid celui de la volan. 

Indiferent de naționalitatea grupului din care faci parte sau de tendințele de mobilitate din industrie, când sloganul tău e „Born To Perform” sau „The Art Of Performance”, apăi oricine trebuie să știe exact la ce să se aștepte de la automobilele care-ți populează gama. Fie ele și electrice.

Vreau să te conduc!

Lansat în 2018, produs în Austria, la Graz, în uzina Magna Steyr și desenat de Ian Callum, Jaguar I-Pace este, cum probabil știți deja, prima electrică din istoria Jaguar. În comunicatele de presă care-i anunțau debutul apare foarte mult cuvântul „bespoke”, un adjectiv preferat al producătorilor britanici cu ștaif. 

Poate vă vine să dați ochii peste cap și să replicați „da, sigur, marketing”, doar că nu. Cel puțin nu când vine vorba de platfomă, cu adevărat „bespoke”, dezvoltată de la zero pentru profilul unei electrice, ba chiar al unei electrice cu pretenții sportive: infuzie de aluminiu, repartizarea 50/50 a masei pe cele două punți, dar și o baterie care să-ți permită minute bune de distracție fără asasinarea autonomiei fix când ți-e lumea mai dragă.

I-Pace poate fi încărcat la puteri de până la 100 kW, acolo unde stația o permite, context în care bateria acumulează 80% energie de la zero în 40 de minute.

Dacă mi-ați mai citit textele pe aici, știți că nu sunt cel mai mare fan al electricelor. O parte din vină o are sterilitatea cu care te îmbracă, mai exact lipsa de senzații și stimuli, fie ei vibrații sau zgomote. Evident, lipsa de ambianță, să-i spunem, lipsește și în cazul lui I-Pace – ar fi fost și culmea să te deplasezi la volan cu zgomotele unui diesel simulate în boxe. Numai că inginerii Jaguar l-au învățat pe I-Pace să se miște în asentiment cu dinamismul acelui logo de care vă povesteam mai sus.

Da, resursele vin instant, ca la orice electrică, așa că cele peste două tone de materiale sunt anihilate nonșalant, iar dacă vrei neapărat, te poți da singur cu ceafa de tetiere la plecare de pe loc. Te ajută cu drag cuplul de aproape 700 Nm, generat de două motoare electrice, fiecare deservind câte o punte.

Îmi mai place I-Pace dintr-un motiv: cel al liniilor care definesc caroseria aerodinamică (Cd 0,29), inspirată de C-X75. 

Dar adevăratul merit al specialiștilor în dinamică purtători de salopete Jaguar este setarea suspensiei (și a șasiului, de altfel) în așa fel încât să se poată jongla fin cu generoasa masă acolo unde multe electrice pică proba de educație fizică: pe viraje. Poate ce urmează să spun este o exagerare, poate nu, dar sunt momente în care I-Pace devorează un drum sinuos cu la fel de multă poftă și lejeritate ca un Porsche Taycan, agregat care, pentru mine cel puțin, reprezintă etalonul sportivității în era EV.

Clasic modern

Da, de interior e vorba. Abordarea Jaguar în cazul lui I-Pace, strict la capitolul habitaclu, duce spre analog, chiar clasic aș îndrăzni să spun. E mult gust în design, deși există și câteva scăpări pe care nu pot să nu le menționez.

Spațiu pentru bagaje: 27 de litri în „frunk” și alți 577 de litri în portbagajul clasic – sau 1.453 de litri dacă se rabatează bancheta, deci cam la nivel de Seria 3 break.

Prima, recunosc, e de ordin personal: nu sunt fanul ecranelor poziționate în configurație „portrait”, deși realizez că e posibil ca unii să aprecieze această soluție, din moment ce mai sunt producători care apelează la ea: Volvo, Renault, Ford. A doua scăpare e de ordin general și cred că majoritatea ar fi de acord cu mine: raportat la prețul acestui automobil, inserțiile din plastic colorat în așa fel încât să imite aluminiul nu prea-și au rostul. 

Cam atât cu nodurile în papură, pentru că ochiului meu i-a plăcut mixul de piele de pe scaune, butoane fizice de pe bord și ecrane digitale (mă refer aici la suprafața și la grafica lor, nu la poziționare, vezi micul rant de mai sus). Unde mai pui că ambianța generală e aerisită, dar nu ca un artificiu: chiar ai loc suficient, pentru tine, cel de la volan și încă 3 persoane, lejer! Sigur, n-o să poți îndesa o sticlă de apă plată de 2 litri în portiere, dar pentru restul obiectelor de uz zilnic (telefon, portofel, poate sticle mai discrete, de 0,5 l) există suficiente locuri de „cazare”.

Autonomia reală e destul de jos față de cea anunțată de Jaguar, deci pregătește-te să reîncarci după drumuri de 320, poate 350 de kilometri în cel mai bun caz.

Pe scurt, îl văd pe I-Pace ca pe un început foarte promițător pentru Jaguar, care n-a pierdut timp în cursa pentru electrificare, ba mai mult a ieșit relativ repede pe piață cu, atenție, o platformă dedicată unui automobil electric. La ora la care scriu aceste rânduri, britanicii (sau indienii, cum doriți) lucrează din greu la tranziția către o gamă 100% electrică. Planul trebuie dus la capăt până în 2025, iar dacă lucrurile merg cum trebuie, vom avea ce vedea (și testa) de la Jaguar în următorii trei ani.

Date tehnice Jaguar I-Pace EV400 HSE

294 kW (400 CP), 4×4, o treaptă de viteză, 696 Nm

Consum mediu: 22-25,1 kWh/100 km

Capacitate baterie: 84,7 kWh (net)

Autonomie: 409-470 km

0-100 km/h în 4,8 s, 200 km/h

De la 94.070 euro, cu TVA

Citește și

Lasă un comentariu