Acasă Auto Porsche B32: utilitara pentru deșert

Porsche B32: utilitara pentru deșert

de Daniel Popescu
0 comentarii

La jumătatea anilor ’80, Porsche a echipat utilitara Volkswagen T3 cu un motor împrumutat de pe 911 Carrera, pentru a avea un vehicul de asistență puternic în testele pentru Raliul Paris-Dakar.

Porsche este unul dintre cei mai apreciați producători de automobile sport din lume, chiar dacă în ultimii ani și-a extins gama de modele cu sedanuri și, mai ales, cu SUV-uri. Care SUV-uri, apropo, se vând ca pâinea caldă. O să-mi spui că exagerez acum, dar mă gândesc că această extindere a gamei de modele, de neconceput pentru un brand precum Porsche nu cu mult timp în urmă, a venit totuși cumva în mod natural pentru germani, care au făcut un experiment inedit în 1983. 

La vremea respectivă, Porsche se pregătea să concureze în 1985 în Raliul Paris-Dakar cu un 959. Inginerii aveau nevoie de teste în mediu real pentru a înțelege mai bine provocarea pe care o presupune o astfel de competiție, astfel că Porsche a organizat în 1983 o serie de teste în deșertul african. 

O utilitară pentru nisip

Toate bune și frumoase până când echipa a realizat că n-ar fi rău ca vehiculul de asistență să fie cât mai rapid, pentru a ține pasul cu modelul de concurs în timpul testelor. Altfel, piloții ar fi pierdut timp inutil. Așa se face că inginerii și mecanicii s-au adaptat rapid la context și au executat o lucrare specială. În primul rând, au decis să ia drept vehicul de asistență o utilitară Volkswagen T3, mai ales că aceasta avea 9 locuri. Totuși, motorul pe benzină de 2,1 litri și 112 cai putere nu era suficient de performant pentru o astfel de expediție. 

Prin urmare, inginerii au recurs la un artificiu și au înlocuit unitatea pe benzină de 112 cai putere cu un motor de 3,2 litri, cu 6 cilindri și 231 de cai putere, disponibil pe 911 Carrera

8 secunde este intervalul de timp în care Porsche B32 putea ajunge de la 0 la 100 km/h în condiții optime. 

Sigur că simpla schimbare a motorului cu unul semnificativ mai puternic nu a fost suficientă pentru că utilitara să fie gata pentru deșertul african. Pentru că nu este ca și cum poți schimba motorul unui Logan cu unul de BMW și poți pleca la drum fără probleme.

Așa că T3-ul cu sigla Volkswagen a primit și frâne de la Porsche 944 S, cutie de viteză de la 911 și componente mai bune pentru sistemul de suspensie, plus jante Fuchs. În plus, și-a făcut apariția și un kit aerodinamic special pentru îmbunătățirea răcirii motorului, un element crucial atât datorită puterii mai generoase, cât și a climatului în care urma să fie utilizat. 

Și, poate mai ales pentru ca șoferul să fie conștient de modificările tehnice, mecanicii au montat la interior un volan Porsche. La final, sigla Volkswagen a fost înlocuită cu una Porsche, iar utilitara Volkswagen T3 modificată de ingineri a primit și un nume: Porsche B32. 

Puține exemplare, preț pe măsură

Nu se știe exact care a fost raționamentul pentru care utilitara a primit numele B32. Iar adevărul este că nu e foarte clar nici măcar câte unități au fost produse în total. Practic, în funcție de sursele în care ai încredere, constructorul german a produs în total 7, 11 sau chiar 15 unități T3 cu motor Porsche, inclusiv prototipurile, toate în perioada 1983-1985

Ce știm însă cu siguranță este că unul dintre exemplare a fost realizat special pentru americanul Peter W. Schutz, CEO Porsche AG la vremea respectivă, în timpul căruia vânzările anuale ale constructorului au crescut de la 28.000 la 53.000 de unități

Viteza maximă a unui Porsche B32 era de 217 km/h. Totuși, Porsche menționează oficial o viteză maximă de 187 km/h cu 9 oameni la bord. 

Cu puțin noroc și mulți bani, ai ceva șanse să pui chiar tu mâna pe un astfel de model deosebit. Pe site-urile de specialitate poți găsi un exemplar Porsche B32 înmatriculat în 1988 cu un rulaj de peste 130.000 de kilometri, pentru care proprietarul cere nu mai puțin de 365.000 de euro. Până la urmă, au fost produse maxim 15 unități și, chiar dacă exemplarul în cauză a păstrat sigla Volkswagen, este un Porsche foarte rar, nu-i așa?

Care-i faza cu Volkswagen T3?

T3 a fost a treia generație a utilitarei Volkswagen Transporter, care pe piața europeană a fost comercializată și cu numele de Caravelle. Producția a început în Germania în 1979, iar utilitara a avut inclusiv o versiune cu tracțiune integrală numită Syncro. Modelul s-a produs în Europa în peste 1,3 milioane de unități până în anul 1992, însă în Africa de Sud producția a continuat până în 2002. T3 a fost ultimul Transporter cu motor poziționat pe puntea spate. 

Porsche la Raliul Paris-Dakar

La capătul a doi ani de teste, Porsche a concurat în cea mai dură competiție de rally-raid din lume în 1985 cu trei unități 959, însă niciuna dintre ele nu a ajuns la linia de sosire. Totuși, constructorul german și-a luat revanșa în 1986, când René Metge a câștigat Raliul Paris-Dakar la capătul unui traseu care a trecut prin Franța, Algeria, Niger, Mali, Mauritania, Guinea și Senegal. Coechipierul său, Jacky Ickx, a terminat al doilea, în timp ce al treilea echipaj Porsche a obținut locul 6. Performanța a fost suficientă pentru ca Porsche să renunțe apoi la participarea în competiție, pentru că nu mai avea nimic de demonstrat.

Foto: Hagerty

Citește și

Lasă un comentariu