Acasă Automobilia Alfa Romeo Matta: Nebunul

Alfa Romeo Matta: Nebunul

de Daniel Popescu
0 comentarii

Cunoscut popular drept „Nebunul”, Alfa Romeo 1900 M AR51 a fost un vehicul militar conceput pentru armata italiană după chipul și asemănarea lui Jeep Willys.

Eleganță. Pasiune. Sportivitate. Motorsport. Iată doar patru atribute care descriu excelent ceea ce înseamnă Alfa Romeo pentru industria auto. Încă din prima parte a secolului al XX-lea, constructorul italian și-a câștigat reputația pentru modele de serie elegante, dar și pentru performanțele obținute de piloți precum Tazio Nuvolari în curse de motorsport cum ar fi Targa Florio.

În toată această ambianță cuceritoare, există însă un model cu sigla Alfa Romeo care nu respectă aceste atribute, cel puțin nu în sensul în care le cunoaștem în prezent.

De la eleganță la vehicule militare

La sfârșitul anilor ’40, după al doilea Război Mondial, piața auto globală se confrunta cu vânzări relativ reduse din cauza efectelor economice generate de conflictul armat. Prin urmare, pentru a-și asigura supraviețuirea pe termen lung, Alfa Romeo a răspuns pozitiv atunci când Ministerul Apărării din Italia a solicitat dezvoltarea unui vehicul militar care să rivalizeze cu celebrul Jeep Willys american.

Probabil ești tentat să crezi că AR51 este un acronim de la Alfa Romeo care simbolizează anul începerii producției, însă ai dreptate doar pe jumătate. De fapt, AR este un acronim pentru Auto-veicolo Ricognitivo, care în limba italiană înseamnă, desigur, vehicul de recunoaștere. Versiunea civilă a primit numele AR52 pentru simplul motiv că producția acesteia a început în 1952. 1.935.000 de lire italiene a fost prețul stabilit de Alfa Romeo pentru vehiculul de teren 1900 M AR51.

Sigur, este ca și cum ai cere unui producător de băuturi răcoritoare să facă whisky peste noapte, dar asta nu i-a demoralizat pe cei de la Alfa Romeo. La capătul a câțiva ani de dezvoltare, inginerii italieni au prezentat Alfa Romeo 1900 M AR51, care în timp și-a câștigat porecla de „Matta”. Mai pe românește, nebunul. Hai să vedem și de ce.

Un nebun nărăvaș

Întrucât vorbim despre un vehicul militar, se subînțelege că Matta avea tracțiune integrală, însă principalul avantaj al Nebunului era reprezentat de suspensia față independentă, care i-a oferit performanțe excelente în mediul off-road. Capacitatea maximă a „Nebunului” era de 6 persoane.

Armata britanică a fost impresionată de performanțele înregistrate de Alfa Romeo 1900 M AR51 și a încercat să plaseze o comandă de 15.000 de vehicule pe care să le trimită forțelor armate staționate în coloniile din Africa. Alfa Romeo nu a putut însă onora această comandă întrucât nu a fost capabilă să-și mărească producția la un asemenea nivel.

În schimb, motorul era unul tipic pentru Alfa Romeo: cu o capacitate de 1,9 litri, unitatea de propulsie cu 4 cilindri în linie și camere de combustie hemisferice era o versiune mai puțin performantă a motoarelor de 100 de cai putere disponibile pe modelele de serie ale constructorului de la acea vreme.

De fapt, motorul dezvoltat pentru Matta avea doar 65 de cai putere la 4.400 de rotații pe minut, însă impresiona prin cuplul maxim de 123 Nm, un element mai important pentru un vehicul militar la abordarea unui traseu dificil. Pe baza construcției sale, Matta avea o gardă la sol de 20,5 centimetri și era capabil să abordeze ape cu o adâncime de până la 70 de centimetri, în timp ce panta maximă era de 50 de grade. Viteza maximă atinsă de Alfa Romeo 1900 M AR51 era de 105 km/h.

Viață scurtă

Pe parcursul a trei ani, Alfa Romeo a produs 2007 unități AR51, iar constructorul italian a dezvoltat în 1952 și o versiune civilă AR52. Aceasta din urmă a fost produsă în numai 154 de unități, care și-au dovedit însă din plin utilitatea în mediul forestier sau chiar ca plug pentru îndepărtarea zăpezii.

Alfa Romeo a fost implicată în industria militară inclusiv în primul Război Mondial. Începând din 1915, după preluarea constructorului de către Nicola Romeo și intrarea Italiei în conflict alături de Franța, Marea Britanie și Rusia, Alfa Romeo a produs muniție de război, motoare pentru avioane, compresoare sau generatoare de curent pentru Italia și forțele aliate.

Cu toate acestea, în 1954, la numai trei ani de la startul producției, Ministerul Apărării din Italia a decis să renunțe la Matta în favoarea lui Fiat Campagnola, în special datorită unui sistem mecanic simplificat. De altfel, Campagnola avea să aibă o viață mai lungă în serviciul militar italian, iar o versiune îmbunătățită în 1974 a jucat inclusiv rol de Papamobil pentru Papa Ioan Paul al II-lea, pentru ca în 1976 francezii de la Renault să dezvolte un vehicul militar bazat pe acesta.

Citește și

Lasă un comentariu