Acasă Auto Italdesign Orca – adevăratul volan multifuncțional

Italdesign Orca – adevăratul volan multifuncțional

de Tudor Rus
0 comentarii

Italdesign Orca n-a apucat să vadă lumina zilei din postura de model produs în serie. Însă din perspectiva unui concept, născocirea celor de la Italdesign putea fi catalogată drept cel puțin interesantă.

Inspirația pentru Orca a venit de la Italdesign Medusa, tot un concept, prezentat în 1980 la Salonul Auto de la Torino.

Pentru Medusa, italienii au ales ca punct de plecare platforma Lanciei Montecarlo. Produsul final? Un prototip cu motor (2 litri, 118 CP) amplasat central-spate, roți motrice spate și transmisie manuală cu 5 trepte. Nimic neobișnuit pentru un automobil sport, nu-i așa? Doar că Medusa, un sedan cu patru locuri și tot atâtea uși, numai sport nu era. Compensa, însă, prin bizarerie, transmisă mai departe conceptului Italdesign Orca.

Volanul conceptului Italdesign Medusa.

Orca

Din moment ce numele n-are nevoie de explicații, intrăm direct în pâine. Față de Medusa, Orca avea motorul (1,6 litri, 140 CP) amplasat transversal față. Și tracțiune integrală decuplabilă. De fapt, ideea de la care a pornit Italdesign a fost cea a unui sedan aerodinamic (Cd=0,245) în care habitaclul trebuie să ofere tot ce se poate mai bun pentru pasageri și șofer.

Butoanele de pe volan sunt fixe (adică nu se mișcă în același timp cu volanul ca în cazul Medusei), ceea ce facilitează folosirea acestora. Un lucru bun, având în vedere numărul mare de comenzi înghesuite pe o suprafață atât de mică, dar totodată irelevant, pentru că Orca n-a ajuns în producție de serie, deci practic nimeni nu se putea plânge vreodată de această soluție.

Sistemul audio (dezvoltat de Sony) primea propriul său panou de comandă, în dreapta volanului, inclusiv un egalizator. Cineva inventase un fel de Winamp retro analog pentru automobile și habar n-a avut.

Volanul instalat pe conceptul Italdesign Orca, instrumentarul de bord digital și comenzile sistemului audio (dreapta, cu butoane albe).
.

Pe volan se observă butoane (care funcționau prin, cităm, impulsuri cu ultrasunete) pentru claxon, semnalizare, faruri, avarii, aer condiționat (cele albastre și roșii din dreapta jos – MAX, H, C, AC), recirculare aer și încălzire parbriz. Instrumentarul de bord afișa, foarte futurist, viteza, turația și treapta de viteze selectată, printre altele.

Și ca bizareria să fie deplină, Italdesign a instalat un bloc optic suplimentar în partea din față care se aprindea atunci când șoferul apăsa pedala de frână – un stop de frână practic, pentru ca pietonii sau alți șoferi să fie 100% siguri că Orca într-adevăr încetinește.

Citește și

Lasă un comentariu