Constructorii auto sunt afectați direct de criza semiconductorilor și sunt nevoiți să întrerupă periodic producția, ceea ce afectează vânzările și profiturile. Doar în luna septembrie 2021, producția de automobile de la uzinele Dacia și Ford, din România, a scăzut cu aproape 50%.
Pandemia „Covid-19” ne-a forțat să ne schimbăm radical stilul de viață, însă intuiesc că aproape nimeni nu anticipa modul în care evoluția acesteia și apariția vaccinurilor va bulversa complet sectorul industrial.
În faza inițială, lumea a părut că stă pe loc, mai ales după ce pandemia s-a extins în Europa și America de Nord, în primăvara anului 2020. Inevitabil, industria auto a fost printre cele mai grav afectate, întrucât automobilele sunt printre cele mai scumpe lucruri pe care le poți cumpăra cu bani, cu excepția locuințelor sau a valorilor. Și cine are nevoie de mașini dacă oricum lucrăm de acasă, nu-i așa?
Declinul vânzărilor
Prin urmare, nu este deloc surprinzător că producția globală de mașini a scăzut cu 16% în 2020 comparativ cu 2019, la niveluri care nu mai fuseseră înregistrate de exact un deceniu, din 2010. În plus, industria auto europeană a fost afectată și mai serios, cu o scădere a producției de 22%.
Disponibilitatea redusă a mașinilor noi și creșterile de prețuri ale acestora au început să pună presiune și pe piața mașinilor second-hand, ca urmare a dezechilibrului dintre cerere și ofertă. Astfel, unii dintre cei care voiau o mașină nouă se orientează spre mașini rulate, însă unii dintre cei care voiau să vândă, amână acest lucru pentru că mașinile noi sunt mai scumpe și mai rare. Practic, se poate spune că am intrat într-un cerc vicios periculos, care poate bloca semnificativ piața auto.
Scăderea producției globale de vehicule a condus implicit la o scădere a cererii pentru semiconductori din partea industriei. Pe de altă parte, producătorii de semiconductori au compensat rapid această scădere de cerere din partea industriei auto cu o creștere bruscă din partea industriei IT. Pentru că statul acasă a determinat o creștere de vânzări pentru laptopuri și calculatoare, pe de o parte, și pentru televizoare și console de jocuri, pe de altă parte.
Furtuna perfectă pentru industria auto
Apariția vaccinurilor împotriva Covid-19, la sfârșitul anului 2020, a reprezentat un reviriment neașteptat pentru economia globală. Treptat, activitatea economică a revenit aproape de parametrii obișnuiți, iar uzinele de toate felurile și-au putut relua activitatea, concomitent cu încrederea consumatorilor că pandemia este spre final.
Pe măsură ce vânzările de automobile au revenit la cote apropiate de cele din 2019, constructorii auto au plasat noi comenzi pentru semiconductori. Iar aici a apărut deja o primă problemă: producătorii lucrau deja la capacitatea maximă de producție, ca urmare a cererii puternice din partea industriei IT.
În plus, producători de semiconductori precum Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited (TSMC) și Samsung erau deja sub presiune după ce Statele Unite au impus producătorilor americani să întrerupă afacerile cu producătorul chinez Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC), al treilea mare producător de semiconductori la nivel global.
De asemenea, industria auto în ansamblu are o politică de pre-comenzi care nu a fost niciodată pe placul producătorilor de semiconductori: aceștia vor contracte pe termen scurt, cu livrări punctuale, de tip „când avem nevoie”. Din acest motiv, producătorii de semiconductori nu-și puteau planifica din timp producția pentru industria auto, astfel că au preferat să onoreze mai întâi comenzile ferme, pe termen lung, primite din partea industriei IT.
Blocarea lanțului de producție
Ca efect direct, aproape toți constructorii auto, inclusiv Dacia, au fost nevoiți să întrerupă sporadic producția de automobile din cauza lipsei de semiconductori, iar unii producători au ales chiar varianta de a livra mașini fără anumite componente, cum ar fi ecranele folosite pentru sistemul de infotainment.
Ca și cum aceste probleme nu erau suficiente, o secetă puternică în Taiwan a afectat semnificativ în prima parte a acestui an producția de semiconductori a producătorului local SMTC, care folosește în medie 63.000 de tone de apă pe zi în cadrul procesului de producție. De asemenea, o criză de energie electrică generată de furtuni puternice a afectat puternic în februarie 2021 statul american Texas, acolo unde Samsung deține o fabrică de semiconductori.
Opriri de producție în industria auto
„Festivalul” opririlor de producție în uzinele auto din Europa este în plină desfășurare. Pentru început, îți spun doar că în luna septembrie, România a produs doar 29.000 de automobile, în scădere cu 49,7% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
În cazul Dacia, producția de la Mioveni a scăzut cu 40%, în timp ce Ford a înregistrat o scădere de 66% la fabrica de la Craiova, în contextul în care constructorul american a fost forțat să suspende temporar producția la toate uzinele sale din Europa. Între timp, Skoda a decis să oprească timp de două săptămâni producția în toate uzinele, iar Toyota a anunțat o scădere de producție de până la 150.000 de unități pentru luna noiembrie.
Întreruperile succesive de producție din cauza disponibilității limitate a semiconductorilor are ca efect inevitabil o scădere a înmatriculărilor de mașini noi. După creșteri importante în prima parte a acestui an, luna septembrie a adus o scădere bruscă cu 23% a înmatriculărilor în Uniunea Europeană, la numai 719.000 de unități. Cele mai mari scăderi procentuale s-au înregistrat în Italia (-33%), Belgia și Germania (câte 26%), în timp ce în România scăderea a fost de aproape 18%.
Grupul Stellantis a oprit de asemenea producția la unele uzine din Italia, Volvo a luat măsuri similare la uzina din Goteborg, iar Mercedes-Benz se confruntă cu probleme similare atât la uzinele din Germania, cât și la unitatea de producție din Ungaria. Și lista poate continua și se va extinde cu siguranță în următoarea perioadă.
Perspective pentru viitor
Una dintre regulile fundamentale ale economiei este că prețurile cresc atunci când cererea este mai mare decât oferta. Implicit, asta se traduce printr-o creștere a prețurilor pentru semiconductori, care se va reflecta și în prețurile finale ale mașinilor care ies (atunci când ies) de pe liniile de producție.
De altfel, TSMC a anunțat încă din luna septembrie 2021 că prețurile la semiconductori vor crește gradual cu până la 20%, iar concurența va adopta probabil (dacă nu a făcut-o deja) măsuri similare. Poate și mai important este însă faptul că această criză a semiconductorilor nu pare că se va încheia prea curând. Intel și TSMC estimează că aceasta va continua și pe parcursul anului 2022, poate chiar și în 2023, în ciuda promisiunilor cu privire la creșterea capacităților de producție.