România a avut 6 reprezentanți la Raliul Dakar 2022. Mani Gyenes a concurat la clasa moto, iar alte două echipaje autohtone au terminat competiția la clasa auto. În plus, un alt român a fost copilot pe un camion de asistență.
Anul trecut, Mani Gyenes a participat cu succes la Raliul Dakar, chiar dacă se deplasa în Arabia Saudită după cinci luni petrecute în cârje în urma unei accidentari la piciorul drept. A fost o adevărată lecție de viață că trebuie să lupți pentru visul tău, oricare ar fi acela.
În acest an, lucrurile ar fi trebuit să fie mai liniștite, dar nu degeaba se spune că Raliul Dakar este cea mai dificilă competiție de rally-raid din lume.
La fel ca în precedentele două ediții, Gyenes a decis să concureze la clasa Malle Moto, în care nu există asistență tehnică specializată. Practic, trebuie să pilotezi și, eventual, să repari singur motocicleta în fiecare zi, timp de două săptămâni. Și să dormi, dar numai dacă mai rămâne timp pentru un astfel de lux.
7.000 de kilometri cu un ax rupt
Iar pentru Gyenes, Raliul Dakar 2022 a fost unul dintre cele mai dificile din punct de vedere tehnic. Asta pentru că s-a confruntat de două ori cu probleme la filtrul de benzină, iar într-una dintre situații a pierdut 20 de minute pentru a-l schimba. Ulterior, spre finalul raliului a cedat și o pompă de benzină de la rezervorul spate.
Totuși, cea mai gravă problemă tehnică a fost înregistrată chiar în prima probă specială, când motorul motocicletei s-a deplasat după ruperea unui ax. Gyenes avea să ofere o serie de informații inedite despre această problemă abia după încheierea competiției.
„După ce, cu aproximativ 200 de kilometri înainte finalul primei probe speciale, s-a rupt o parte din axul care ține bascula, șocurile au fost resimțite inclusiv de motor, care s-a deplasat în cadru. Când am ajuns seara în bivuac ne-am chinuit trei oameni să îl repoziționăm. Este incredibil că totuși am făcut aproape 7.000 de kilometri așa, dintre care aproape 4.000 de kilometri de probe speciale. Putea să cedeze, însă am zis că încerc să termin Dakarul, așa că am cotinuat. A fost foarte important pentru mine să ajung la acest al 10-lea finish”, a scris Gyenes pe contul personal de Facebook.
În ciuda tuturor acestor probleme, Mani Gyenes a încheiat competiția pe locul 5 la clasa Malle Moto și pe locul 40 în clasamentul general al clasei de motociclete. Iar această performanță este cu atât mai importantă cu cât traseul a fost, ca de obicei, unul foarte dificil: dune de nisip, platouri nisipoase alunecoase, secțiuni de mare viteză sau zone cu acces dificil din cauza pietrelor de pe traseu.
Mani Gyenes a participat la 12 ediții ale Raliului Dakar, toate la clasa moto. În 2011 și 2015 a câștigat la clasa Maraton, în care schimbarea motorului era interzisă, iar în 2020 și-a trecut în cont victoria la clasa Malle Moto, la prima ediție desfășurată în Arabia Saudită. Anul trecut, el a concurat tot la Malle Moto și a încheiat pe locul doi.
Mani Gyenes este unul dintre puținii participanți care au concurat pe trei continente în Raliul Dakar: Africa (2007), America de Sud (2009-2019) și Asia (începând din 2020).
În plus, într-una dintre probele speciale, Gyenes s-a oprit pe traseu împreună cu un alt concurent, Mario Patrao, pentru a-l ajuta pe unul dintre colegii săi de concurs, Mohammed Balooshi, care căzuse de pe motocicletă la numai 50 de metri în fața sa.
„A luat o căzătură destul de serioasă, dar din fericire nu a pățit mare lucru, iar după vreo 2-3 minute s-a ridicat. Am vrut să mergem să îi ridicăm motocicleta, să continue, dar era foarte avariată. S-a rupt ghidonul, s-a spart toba, i-a căzut lanțul. Mi-a fost milă de el, dar nu am avut ce să facem. Am mai stat puțin cu el să ne asigurăm că este în regulă și apoi ne-am continuat drumul”, spunea Gyenes la finalul probei respective.
Echipaje românești la clasa auto
Pe parcursul carierei sale la Dakar, Gyenes a fost de cele mai multe ori singurul român din competiție. Lucrurile s-au schimbat însă radical la ediția din acest an, când România a fost reprezentată la Raliul Dakar și la clasa auto. Și nu cu unul, ci cu două echipaje.
Primul dintre ele a fost format din Mihai Ban și Ștefan Cătălin Ion, pe care îl cunoști mai degrabă după pseudonimul „Cheloo”, pe care îl folosește în formația hip-hop Paraziții. Echipajul a obținut locul 26 la clasa dedicată (T1.1 4×4 Petrol & Diesel) cu un Hummer H3 echipat cu un motor Toyota.
„Cred că în cele 11 Dakar-uri de până acum nu m-am oprit de atât de multe ori pe traseu cât am făcut-o anul acesta.” – Mani Gyenes
„Am terminat toate cele 12 etape cu bine, fără asistență rapidă și fără să fim tractați. Am trecut poarta Dakar experience, deci suntem primul echipaj auto din România care termină tehnic competiția Dakar! Am depășit așteptările multora, inclusiv pe ale noastre!”, au fost cuvintele lui Cheloo la finalul competiției.
La aceeași clasă auto a concurat și echipajul format din Iacob Buhai – Tudor Turdean, cu Toyota Hillux, iar cei doi au finalizat competiția pe locul 28.
„Cred că este un rezultat extraordinar pentru o echipă mică, fără experiență, cu Toyota Hilux cu motor diesel. Scopul nostru era să terminăm cel mai dur rally-raid din lume și cred că am reușit un rezultat destul de bun. Vreau să mulțumesc celor care au urmărit și au susținut aventura noastră”, a scris Iacob Buhai pe contul său de Facebook.
„We did it!” – Mihai Ban, la finalul Raliului Dakar 2022.
Cele două echipaje au făcut parte din proiectul Transilvania Rally Ria Team, fondat de Mihai Ban și au parcurs aproape întregul traseu împreună, pentru a se ajuta reciproc în momentele în care una dintre mașini rămânea blocată în nisip sau avea o anumită defecțiune tehnică.
Iar asta nu este tot: un alt român, Dragoș Buran, a fost copilot și mecanic pentru italianul Cezare Rickler del Mare, pe un camion Iveco care a asigurat asistența tehnică și asistența de urgență pentru o parte dintre concurenți înscriși la Dakar 2022.