E posibil să mai fi folosit titlul acesta cândva. Mai mult ca sigur. Însă ăsta mi-a fost gândul când ne-am făcut ochi dulci la întâlnire. Hyundai a dat lovitura cu acest model care nu doar că arată fabulos, dar propune și un pachet tehnologic substanțial.
Primele minute ale întâlnirii, drumul dintre Balotești și București, noaptea; îndeajuns de circulat cât să nu mai conteze ora momentului. Deși mergeam în ritmul destul de alert al traficului m-am pomenit cu un moment B.U.G. Mafia. Concret, un Passat, culmea, TDI, exact ca-ntr-una dintre melodiile foarte celebre ale trupei, m-a ținut într-o serie agasantă de flash-uri.
M-am repliat rapid, nedorind să-i stric numărul de vitejie pe șosea „colegului”. Numai că TDI-ul grăbit până atunci (rog, a nu se înțelege că am o problemă cu diesel-urile VW, doar că este amuzant în context) nu a mai înaintat și s-a poziționat fix în dreptul meu pentru a mă admira. Mă rog, limpede că nu pe mine… ci pe spectaculos, arătarea asta de pare că-i Enterprise-ul din Star Trek, numai că în declinare cu roți – Hyundai IONIQ 5.
Marca susține că IONIQ 5 este inspirat din Pony, primul model (propriu!) din istorie, ca un frumos tribut la cei 45 de ani pe care îi împlinea atunci când eroul de aici se arăta la față. În nebunia mea, când am văzut primele fotografii oficiale am regretat că nu există o emblemă Lancia pe el, căci modelul ăsta mi se pare o reinterpretare corectă pentru Delta Integrale. Sincer! Mă rog, mi se părea, căci aici intervine prima surpriză. Din cadrele văzute prima dată pe internet, IONIQ 5 se distingea drept o compactă. Cam la gabarit de VW Golf sau Hyundai i30, ca să nu supăr concernul. Realitatea e diferită, pentru că discutăm despre un model mult mai masiv în carne și oase.

De fapt, dacă am lua o compactă și am scala-o puțin, am obține un aproape-SUV, cel puțin ca siluetă. Acesta este IONIQ 5. Pentru a înțelege cât de mare este, imaginați-vă, doar, că roțile din imagini au dimensiunea de 20 inch. Deși nu par ostentative. Este cu 135 mm mai lung decât un Tucson, iar ampatamentul este cu 320 mm mai mare…
E primul automobil electric construit pe noua platformă E-GMP (Electric – Global Modular Platform) care implică tehnologie de 800 de volți. A la Porsche Taycan. Bateria de acumulatori de 72,6 kWh se poate încărca de la stații DC cu până la 220 kW; dacă ținem cont că abia își fac apariția stațiile de 150 kW pe la noi, IONIQ 5 este pregătit pentru viitor. În teorie, la 220 kW, de la 10 la 80%, bateria s-ar încărca în 18 minute. La 50 kW, aceeași cantitate de energie se obține în aproape o oră.
Give me 5!
Da, dați-mi un 5, IONIQ 5, căci îmi cam place! Atrăgător din orice unghi l-ai privi, plin de detalii. Multe muchii drepte, modelate 3D pe caroserie, unghiuri îndrăznețe, intersecții de planuri. Farurile și stopurile au formă rectangulară, până și LED-urile din spate sunt pătrate.
Dacă n-ar fi fost o utopie, cred că designerii ar fi insistat chiar și roți pătrate, permiteți-mi gluma. Motivul pătrățelului este omniprezent și la interior și pe afară. Îl veți găsi și pe volan, de unde lipsește logo-ul Hyundai contrastant cu acest limbaj de design. Acolo sunt doar patru punctulețe în linie, atât. Adică litera H dacă utilizezi codul Morse.
După cifre, spațiul pentru bagaje pare mare – 531 l (la care se adaugă 24 l în față). În realitate, pare destul de mic…
Mă abțin să nu fac o polologhie doar despre exterior, căci, sincer, aș putea, dar nu pot să nu critic lipsa ștergătorului spate, chiar dacă Hyundai spune că fanta dintre plafon și eleronul montat în partea superioară a hayonului generează curenți de aer care disipează apa, inginerii uită de situațiile în care luneta se murdărește; noroi, praf, altele. Acolo, curenții de aer își arată limitele. Și chiar dacă ar fi arătat mai puțin frumos, ștergătorul ar fi fost realmente util! Și ca să închei, am convingerea că la cum arată, IONIQ 5 are fani chiar și prin birourile Lamborghini. Cam atât de sexi mi se pare.
Interiorul este foarte-foarte spațios, iar asta se simte la picioare, atât în față cât și în spate. La cap, loc din belșug, deci și pasagerii de pe banchetă pot călători foarte confortabil. Mai mult, în echiparea de top, bancheta poate fi reglată electric, culisând fracționar față-spate și este încălzită. Scunele au și sistem de ventilație. Pe partea stângă a scaunului pasagerului, șoferul are un set de comenzi dedicate pentru reglajul banchetei și al scaunului din dreapa, la îndemână, după cum am mai găsit la alte modele Hyundai. Simplu și eficient.
Cotiera de mari dimensiuni este, de fapt, o „insulă” care poate culisa la rându-i; dată maxim în spate, permite trecerea de pe scaunul din dreapta pe cel din stânga foarte simplu. Iar locurile din față mai au o chestie preluată din industria aeronautică (sau de la modelele super-exclusivite, de genul Rolls-Royce sau Mercedes-Maybach); există un segment inferior care se poate ridica, iar scaunul se transformă într-un fotoliu. Ori, dacă vreți să glumim iar, în scaun de stomatolog.
Cred, sincer, că ai putea schimba H-ul Hyundai cu orice logo din industrie, chiar cu o emblemă hi-end, și nu ar fi nimic deplasat. O super lecție de design auto!
Bordul este futuristic, comenzile pentru multitudinea de sisteme și meniuri sunt împărțite între butoane clasice și accesări tactile pe ecran. Nu m-au dat pe spate selectoarele pentru semnalizare, ștergătoare sau cel pentru „transmisie”. Forma lor m-a făcut să le percep ca fiind grefate de pe alte modele, mai puțin futuriste.
Bordul digital este compus din două ecrane mari, grafica este foarte bună, iar meniurile intuitive. Pe ecranul instrumentarului, ca și la Tucson sau Santa Fe, atunci când semnalizezi poți urmări imagini de la camerele de luat vederi din lateral, asta dacă ți-e lene să te uiți în oglinzi. Sau dacă ți-au fost furate sticlele, mă rog, căci o știm și pe asta…
La temperaturi joase, 350 km de autonomie sunt plauzibili.
Și pentru că aminteam de vizibilitatea spate, atunci când luneta este murdară, de la un buton poți accesa o imagine video înspre înapoi, în genul celei de la manevrele în marșarier. Ziua e OK, dacă e neapărat nevoie, noaptea se mai schimbă reperele.
HTRAC
În România, Hyundai IONIQ 5 este la mare căutare, atât de mare încât eforturile de a le livra repede către clienți au împiedicat, până acum, apariția unui exemplar în parcul de presă al companiei. Noroc de un prieten apropiat al publicațiilor noastre care ne-a scos bijuteria din garaj și ne-a permis să facem acest material.
Iar „bijuterie” nu a fost ales întâmplător și nu doar pentru că muchiile duc mintea spre un diamant, ci și pentru că exemplarul de față era în versiune de top și cu toate echipamentele disponibile. Inclusiv cu panouri solare încastrate în acoperiș. Hyundai spune că vei suplimenta astfel energia din bateria de acumulatori. Acum, nu te aștepta să devii mic întreprinzător în zona de energie verde. E mai mult un gadget.
Hyundai laudă faptul că IONIQ 5 este capabil să înmagazineze energie pentru 100 km în doar 5 minute (la 220 kW).
Acel „HTRAC” de mai sus înseamnă că acest IONIQ 5 are patru roți motrice, fiecare punte fiind însuflețită de către un motor. Sunt 155 kW/211 CP spate, care pot mișca individual automobilul, iar lor li se adaugă încă 70 kW/95 CP de la motorul frontal. În total, IONIQ 5 dispune de 225 kW/305 CP și nu mai puțin de 605 Nm.
Dar, chiar dacă valoarea momentului motor maxim este impresionantă, mașina este destul de docilă în modul de funcționare „Normal” și chiar cumințică în „Eco”. Abia în Sport (care se accesează de la o rotiță montată pe volan, inspirație Porsche) IONIQ își arată cu fală mușchii. De reținut că în spatele volanului există clapete, dar nu pentru schimbarea trepteleor, cum s-a împământenit la unele transmisii automate, ci pentru reglarea energiei cinetice recuperate la decelerări. Așa că IONIQ 5 se poate conduce folosind tehnica „one pedal drive” (cu o singură pedală).
Ca ținută de drum, chiar și cu jantele de 20 inch, 5-ul este foarte confortabil și la pachet cu sistemul electric de propulsie este rafinat, mai ales la viteze urbane. Direcția răspunde foarte bine la comenzi, confirmând încă o dată că mărci care nu excelau la acest capitol se reinventează odată cu electrificarea. Chiar și la viteze de autostradă, la limita legii, călătoria este liniștită și odihnitoare, inclusiv când alegi să nu profiți de sistemul audio premium Bose.
HTRAC – modul lui Hyundai de a marca faptul că avem o soluție constructivă 4×4. Două motoare de tracțiune, câte unul pe fiecare punte. Versiunile de bază au doar câte unul.
Cumva, acest model a reușit să pună foarte multe calități cap la cap. Și să la împacheteze într-un aer chiar mai premium decât o fac producători care se poziționează cu fală mai sus pe scara ierarhică a industriei. Garantat, cu IONIQ 5 nu ai mai putea fi luat peste picior că ești posesor de Hyundai. Totuși, ca să ajungi acolo, cel puțin în cazul versiunii încercate de noi, trebuie să depășești bariera de 50.000 euro. La prima vedere, nu e puțin, însă dacă accesezi bonificațiile Rabla Plus, atunci te poți învârti în jur de 40.000 euro (în funcție de versiune și dotări).
Acum, la tot ce oferă, parcă nu e mult, nu? Ce cameleon!…
Date tehnice Hyundai IONIQ 5 HTRAC
225 kW (305 CP), 4×4, 1 treaptă de viteză, 605 Nm
Consum mediu: 19 kWh/100 km
Capacitate baterie: 72,6 kWh
Autonomie: 481 km
0-100 km/h în 5,2 s, 185 km/h
de la 53.859 euro, cu TVA