Ca orice producător de automobile premium care se respectă, Volvo are în plan trecerea la o gamă complet electrică. Dacă iese pasența, tranziția se va definitiva undeva prin 2030. Până atunci, XC40 Recharge are misiunea de a atrage primii adepți ai mișcării electrice sub umbrela suedeză.
Am plecat grăbit de pe locul de parcare în care mă așteptase, curat ca lacrima, XC40 Recharge. Să fi parcurs doi, poate trei metri la volan, când melodia plăcută a început să-mi ciocănească ușor în timpan, în timp ce pe retine îmi clipea indicatorul care mă îndemna să port centura de siguranță.
Sunetele, parcă desprinse dintr-o simfonie blajină, dar remixate și rearanjate cristalin, departe de bipurile prin care ești amenințat de majoritate automobilelor de pe piață, la pachet cu interiorul prietenos, mi-au adus aminte imediat că mă aflu într-un Volvo.
Producătorul, așa cum bine știm, este o instituție a siguranței. Prin demersurile și inovațiile puse la punct de companie încă de la fondare – „tradiție” care se continuă și astăzi – orice Volvo a fost, la vremea sa, o veritabilă cetate pe roți (și nu, nu e vorba despre dimensiuni sau statură). O cetate metaforică, ce-și ținea pasagerii în siguranță la fel cum o făcea o astfel de construcție fortificată reală, în altă eră, pe timpul unui asediu.
Exteriorul lui Volvo XC40, implicit al electricului Recharge, este creația lui Ian Kettle, designer care între timp a trecut în tabăra Tesla.
Mai mult decât atât, compania s-a dovedit abilă în fața provocării de a se reinventa și a-și reinterpreta oferta. Astfel, după o serie de hibride care au asigurat o tranziție lină spre electrificare pură, a ieșit pe piață XC40 Recharge, primul automobil electric din istoria Volvo, un model ca o fereastră spre viitorul (100% electric) al mărcii.
Practic, simultan cu scurgerea timpului spre era modernă, Volvo a știut să-și păstreze intact ADN-ul, dar a rămas cu mintea deschisă spre schimbare și evoluție. Cumva, un roadtrip de o zi la Cetatea Rupea, un alt exemplu de reinventare, devenită din construcție fortificată – și deci, creatoare de siguranță – unul dintre cele mai spectaculoase obiective turistice de acest gen de la noi, avea foarte mult sens nu doar prin asemănarea, conceptuală, a unui Volvo cu o cetate. Unde mai pui și că un drum realmente solicitant pentru un automobil electric, în miezul iernii, s-a dovedit a fi și cea mai bună metodă prin care am putut evalua abilitățile noului XC40 Recharge.
Fix cât trebuie
XC40 Recharge e primul membru al unei familii de modele electrice pe care Volvo urmează să-și clădească o nouă identitate. Aceasta vine mai degrabă ca o completare a valorilor care au dus compania acolo unde se află astăzi, inclusiv pe partea de siguranță și design. Cu alte cuvinte, pe „umerii” lui XC40 Recharge apasă o mare responsabilitate.
De fapt, am putea spune, plastic, că misiunile sale sunt două, mari și late. În prima, XC40 Recharge joacă rolul de ambasador. Din postura de prim model electric al mărcii, XC40 Recharge va seta tonul, va răspunde nevoilor actuale ale clienților, dar va opera și ca mostră, ca o fereastră spre viitor.
A doua misiune este cea pe care o primește orice model nou odată ajuns pe piață: să pună bețe în roate competiției. E greu să găsești un mix bun, dar e și mai greu să-l găsești din prima încercare. Asta înseamnă „lagom”, în traducere liberă: fix cât trebuie, în cantitatea potrivită.
XC40 Recharge este dezvoltat pe platforma CMA – Common Modular Architecture, regăsită și „sub” Polestar 2 sau unele modele Lynk&Co, compatibilă doar cu sisteme de propulsie electrică.
Primul Volvo electric este un SUV pentru că în momentul de față aceasta este forma de caroserie pentru care foarte mulți clienți se dau în vânt. În cazul lui XC40 Recharge, aceasta nu este o noutate, pentru că frații săi hibrizi sau motivați exclusiv de un motor termic arată la fel în proporție de 99%. Singurele diferențe sunt grila închisă, numele „Recharge” ștanțat pe montanul C și apariția unui port de încărcare.
Fără să intru prea mult în polemici despre aspect, am un singur comentariu de făcut: dacă tot inventezi un SUV electric, ai putea foarte bine să-l desenezi așa cum a fost desenat XC40 Recharge. Iar dacă cineva își dorește cu ardoare același design scandinav care nu prea știe să dea greș – așa cum o sugerează parcarea arhiplină a oricărui magazin Ikea, la orice oră din zi – soluția e mult mai aproape decât ați crede și mult mai „picantă”, prezentă în portofoliul unei mărci, acum de sine stătătoare, desprinsă din familia Volvo. Este vorba, evident, de Polestar și al său automobil electric Polestar 2.
Dincolo de ziduri
Dacă ai mai interacționat cu un Volvo XC40, cel cu ecuson Recharge nu te va surprinde prea mult. E drept, nu mai există buton Start/Stop – sistemul electric se trezește la viață odată ce ai apăsat frâna și ai selectat poziția D sau R cu ajutorul levierului discret pe care aș putea foarte bine să-l numesc un soi de joystick minimalist.
Pentru un SUV de mici dimensiuni, vizibilitatea în jur este mai mult decât satisfăcătoare, însă cea mai plăcută surpriză vine din liniștea de la interior. Sigur, vorbim de o electrică, dar dincolo de subtilitatea acustică asociată unui astfel de automobil, antifonarea și setările suspensiei sunt impecabile, așa că poți vorbi în șoaptă la viteze mari, chiar și pe drumuri cu riduri, fără să-ți faci probleme că partenerul de discuție ar avea dificultăți în a te auzi.
Un alt mare plus în ecuația confortului îl reprezintă forma scaunelor și nivelul de susținere pe care acestea îl oferă, coordonate mai mult decât demne de natura premium cultivată de Volvo.
Deși cele două motoare produc împreună 408 CP și un generos cuplu maxim de 660 Nm, plecările de pe loc și chiar și accelerările mai energice se fac foarte fluid, cu o agilitate bine calculată și dozată. Aici cred că obsesia mărcii pentru siguranță a determinat ca întreaga calibrare a trenului de rulare să fie făcută cu accent pe previzibil, pe control.
Acest aspect se simte cel mai bine la intrarea și ieșirea în și din viraje strânse, unde nivelul de aderență este direct proporțional cu încrederea pe care ți-o oferă XC40 Recharge, inclusiv pe suprafețe alunecoase generate de temperaturi poziționate destul de adânc sub borna 0 a termometrului, la pachet cu câte un zâmbet, pe ici pe colo. Deci, fără rețineri, pot afirma că un XC40 Recharge, cel puțin în versiune P8 AWD, face parte dintr-un grup select și minoritar al electricelor care oferă dinamică mult peste medie.
Și că tot am pomenit de inamicul numărul unu al electricelor, cele două nopți friguroase (-5 grade Celsius) în care XC40 Recharge a stat parcat în fața blocului n-au afectat nivelul bateriei, care în fiecare dimineață s-a prezentat identic cu cel de cu o seară în urmă.
Consumul mediu pe toată durata interacțiunii s-a stabilizat la 23,9 kWh/100 km, în condiții de iarnă serioasă și rulare numai la temperaturi negative, cu sistemul de climatizare pornit și sub zodia unui stil de condus echilibrat. Vorbim, deci, de o autonomie reală de 300 km, repet, în condiții vitrege pentru o electrică. Deci cu temperaturi de primăvară, există loc pentru ca autonomia reală să urce generos. Asta face din XC40 mai mult decât un SUV urban, ca dovadă că l-am putut plimba fără probleme departe de stațiile de încărcare prezente în oraș.
O funcție utilă oferită de integrarea Google în sistemul multimedia: aplicația Google Maps poate fi selectată direct din ecranul central, iar aceasta extrage date de la vehicul pentru a anticipa nivelul de baterie care ajunge la destinația aleasă.
Altfel, XC40 este echipat cu toate funcțiile de siguranță care i-ar putea trece prin cap unui utilizator obișnuit. Aici, în lumea Volvo, siguranța este literă de lege, iar la capitolul inovație, trebuie menționat sistemul care poate anticipa dacă vehiculul urmează să fie lovit din spate de un altul, moment în care frânele sunt acționate automat, pentru a evita izbirea de un alt potențial automobil/biciclist/motociclist aflat în față, sau mai rău, ricoșarea spre pietonii care traversează stradă.
Atât timp cât pachetului de siguranță marca Volvo i se alătură un sistem de propulsie electric foarte competent atât pe planul eficienței dar și al sportivității, un interior primitor și tehnologie ușor de utilizat fără a deveni copleșitoare, Volvo XC40 Recharge poate face față cu brio oricărei cerințe a clientului modern din 2022. Mai mult decât atât, un astfel de caracter rotund ne face să ne întrebăm ce urmează să vedem de la Volvo în viitor și cum (sau dacă) mai poate fi îmbunătățit un produs care deja bifează, echilibrat, din fiecare aspect după care poate fi judecat un automobil electric.
Cetatea Rupea
L-am dus pe XC40 Recharge la Rupea pentru că o cetate este, prin natura sa, o definiție a siguranței dar și a trăiniciei. Cetate țărănească cu patru zone întărite cu turnuri poligonale, Rupea este atestată documentar în 1324, atunci când le-a oferit adăpost sașilor răsculați împotriva lui Carol Robert, rege al Ungariei. Puțini știu că în structura cetății este integrat un castru roman, botezat Rupes, după căderea cetății dacice Rumidava.

Cetatea Rupea a trecut prin atacuri și jafuri sistematice conduse de turci între 1432 și 1437, fiind părăsită după un incendiu în 1643. În 1716, cetatea devine refugiu pentru supraviețuitorii epidemiei de ciumă care avea să facă ravagii în localitatea de lângă cetate, pentru ca mai apoi să fie iar părăsită. În 1954 s-a încercat, fără succes, restaurarea cetății, care și-a recuperat farmecul abia după lucrările de renovare desfășurate între 2010 și 2012.
Astăzi, cetatea Rupea este una dintre cele mai vizitate cetăți din România, un exemplu de reinventare modernă care nu știrbește cu nimic, ba chiar complementează eficient tradiția și valorile originale.
Date tehnice Volvo XC40 Recharge P8 AWD
300 kW (408 CP), 4×4, 1 treaptă de viteză, 660 Nm
Consum mediu: 23,8-25 kWh/100 km
Capacitate baterie: 75 kWh (net)
Autonomie: 400-418 km
0-100 km/h în 4,9 s, 180 km/h
De la 57.500 euro, cu TVA