Yamaha XMAX 300 punctează bine la orice capitol. Recunoaștem că, la început, calea de mijloc pe care a ales-o în ceea ce privește performanțele ne-a făcut să ne întrebăm dacă uneori nu ne dorim mai mult.
Dacă te-ai săturat să pierzi ore întregi pe săptămână stând în trafic și ți-ar plăcea să poți parca aproape oriunde, ca să nu mai zic de consumul foarte mic în comparație cu cel specific mașinilor, iată una dintre cele mai bune variante pentru care merită să faci trecerea la două roți. Yamaha XMAX 300 este unul dintre cele mai echilibrate modele de scuter, fiind o alegere atractivă atât pentru începători cât și pentru cei cu niște ani buni adunați pe două roți.
Marca este bine cunoscută pentru calitatea finisajelor, iar modelul de față confirmă încă o dată acest lucru. Cei 6.350 euro cu TVA încep să pară o ofertă dacă folosești scuterul exact pentru ce a fost creat.
Este, evident, o abordare premium a acestei clase medii, astfel că performanțele, atenția la detalii și siguranța se reflectă și în preț. Mulți ar spune că 6.350 euro cu TVA sunt mai bine cheltuiți pe o motocicletă, dar asta doar pentru că la noi în țară conceptul de mobilitate personală este încă fraged, departe de latura pragmatică a transportului.
Tocmai această zonă aflată la granița cu motocicleta pare terenul de joacă al unui astfel de model. Suficient de bine desenat încât să întorci uneori capul după el, suficient de confortabil pentru oraș, dar cu suficiente resurse cât să te poată duce în afara lui.
Capitolele confort și utilitate sunt întotdeauna câștigate de scutere în detrimentul motocicletelor. Referindu-ne strict la gama Yamaha în ce privește portbagajul, XMAX 300 oferă cel mai mare și mai util spațiu de încărcare sub șa. Spun util pentru că a fost singurul la care am putut închide șaua la loc după ce am pus două căști integrale mărimea L, cu profil aerodinamic sport.
La TMAX, spațiul pare altfel configurat, iar la NMAX nu este pur și simplu suficient loc pentru astfel de căști. În ce privește acomodarea persoanelor de înălțimi diferite, pare din nou cea mai bună alegere. Nu pune probleme celor înalți, dar nici nu-i lasă complet cu picioarele în aer pe cei mai scunzi.
Când se deschide drumul
ABS și controlul tracțiunii pentru o călătorie cu mai puține griji, în orice condiții. Nu trebuie să stăpânești perfect arta frânării când ai astfel de ajutoare electronice. Tragi de manete și aștepți să se oprească. În rest, că intri pe un bulevard dintr-o stradă laterală sau nimerești o bucată udă de asfalt într-o dimineață de primăvară, tot electronica, prin controlul tracțiunii, va veghea la bunul mers al lucrurilor.
Cei 27,5 CP nu ajung să fie copleșitori în utilizarea cotidiană, însă un moment de neatenție ar putea crea o situație neplăcută. Iar când spun neatenție, pe lângă situațiile amintite mai sus, mă refer și la perioada de acomodare, în care poți ajunge la viteze mari pentru oraș fără să îți dai seama.
Keyless, un mic compartiment de depozitare care se încuie… ne-ar fi plăcut ca poziția parbrizului să se regleze mai ușor. Opțional se pot comanda parbrize de alte dimensiuni.
Contează aerodinamica, dar motorul rafinat este principalul responsabil pentru asta. Are un mers rotund, cu sunet plăcut și fără vibrații deranjante. Din acest punct de vedere, pentru mine ar fi oricând o alegere mai potrivită în locul altor modele concurente mai puternice, dar neșlefuite.
Toate vehiculele cu două roți sunt bine echilibrate, de obicei conducătorul fiind cel care le împiedică să-și atingă scopul de a fi stabile. Însă XMAX (și TMAX, dacă tot vorbim) pare că ar avea un mic giroscop intern care îl ajută să stea drept o secundă în plus. Evident că asta se traduce prin încredere sporită atunci când filtrezi traficul și în timpul manevrelor efectuate la viteză mică.
Furca față alege și ea calea de mijloc, oferind suficientă susținere la intrarea în viraje, fără a deveni rigidă în restul locurilor. Motorul montat pe basculă înseamnă inevitabil rigiditate, iar cursa spate de 79 mm nu are resurse să amortizeze perfect gropile mari sau denivelările scurte.
Pentru spațiu de depozitare în plus există soluția unui topcase (39 sau 50l). Dintre accesorii trebuie să amintim toba finală Akrapovic.
Specific clasei, dimensiunile și masa proprie mare limitează manevrabilitatea în situații extreme, unde doar un 125 s-ar descurca. Îl consider în continuare mai ușor de condus și mai „strecurabil” în trafic aglomerat decât ar fi o motocicletă. Iar dacă faceți trecerea de la 4 la două roți, veți simți pur și simplu că trișați efectiv la acest joc al nervilor în ambuteiaje. Motorul este suficient de potent pentru a fi mereu cu un pas înaintea traficului și a rămâne astfel în siguranță.
Pe bulevardele mari unde în timpul zilei mașinile ajung frecvent la 80 km/h, n-ar fi indicat să mergeți cu 50. Când vorbim de drumuri lungi, aerodinamica atent studiată și cele 180 kg ale lui XMAX vor oferi stabilitate. Când te mai gândești că ai un consum mediu de vreo 3 l/100 km și ai unde să îți întinzi picioarele când simți nevoia, te întrebi inevitabil de ce nu sunt mai mulți adepți ai acestei soluții de mobilitate.
Fișa tehnică
Motor: monocilindru, 292 cmc, euro 5
Putere: 27,5 CP la 7.250 rot/min
Cuplu: 29 Nm la 5.750 rot/min
Consum mediu: 3 l/100 km
Transmisie: CVT
Înălțime șa: 795 mm
Masă în ordine de mers: 180 kg