Știm cu toții că italienii au o legătură specială cu frumosul, fie că ne referim la modă, artă sau autoturisme. Și totuși…un grand tourer din Modena, cu tracțiune integrală și fără V8? Madonna!
Grand tourer-ul s-a născut în Italia, în perioada interbelică, acum aproape o sută de ani. Una dintre cele mai vechi arhitecturi de autoturism din istorie și totodată, probabil una din cele mai interesante, GT-ul propune tradițional o simbioză între dinamică și confort, întru îmbucurarea șoferului și foarte probabil, înspăimântarea pasagerului.
Peste baza creată de acest caracter dual, adăugăm: o caroserie coupe, un aranjament de tip 2+2 a locurilor din habitaclu, un portbagaj suficient de încăpător pentru bagaje de weekend și suficientă putere pentru a parcurge fără efort drumul până acolo.
Puține autoturisme s-au bucurat de longevitatea primei generații a lui Maserati GranTurismo, care a debutat în anul 2007 la Salonul Auto de la Geneva și a rămas în producția de serie, în diferite variații, până în Anno Domini 2019, înlocuind modelele Coupe și Spyder în portofoliul brandului.
După aproape patru ani de pauză, Maserati readuce numele GranTurismo pe buzele tuturor pasionatilor de automobile, în trei variante: Modena, Trofeo și Folgore.
În timp ce primul GranTurismo împărțea ADN-ul cu a cincea generație a modelului Quattroporte, folosind o versiune scurtată a platformei M139, noul GranTurismo se bucură de o platformă complet nouă, indiferent de versiunea aleasă (motor cu combustie internă sau electric).
Un aspect important de menționat este că arhitectura caroseriei pentru versiunea electrică nu prezintă diferențe constructive majore față de versiunile cu motor termic, fapt ce ne arată că Maserati a luat în serios integrarea primului vehicul complet electric în portofoliul lor, fără să compromită esența lui GranTurismo.
Primul contact cu GranTurismo ne reamintește brusc de originile sale. Designul curat, liniile musculare ale părții frontale, grilele triple caracteristice Maserati pe lateralele autoturismului, grila frontală ce poartă elegant tridentul brandului, toate aceste elemente conturează un design ce îmbrățișează moștenirea primei generații, fiind o evoluție a designului mai degrabă decât o revoluție.
Îmbrăcate în Blu Emozioni, formele caroseriei puse în evidență de elementele aerodinamice subtile din carbon rotunjesc design-ul exterior echilibrat, elegant și fără îndoială frumos al coupe-ului italian.
Fără V8? Tracțiune integrală? Francesco…aspetta un attimo!
De cele mai multe ori, cifrele reci spun doar jumătate din povestea unui autoturism.
Versiunile Modena și Trofeo echipează cunoscutul motor cu ardere internă Nettuno, pe care îl găsim și pe modelele MC20 și Grecale. Cu o arhitectură în V la 90 de grade, șase cilindri sunt asistați de două turbocompresoare să dezvolte 490, respectiv 550 CP pentru varianta Trofeo. Ambele variante sunt echipate cu o transmisie automată cu opt rapoarte și tracțiune integrală ce trimite puterea cu precădere către puntea spate; viteza de 100 km/h este atinsă după 3,9 secunde, respectiv 3,5 secunde.
Maserati a ales să echipeze noul GranTurismo cu suspensie cu arcuri pneumatice cu amortizoare adaptive ce permit alegerea uneia dintre cele trei “personalități” ale șasiului pentru a te acompania în călătorie.
Folgore este numele pe care Maserati îl folosește pentru vehiculele electrice din portofoliul său, cuvânt ce se traduce din italiană drept “fulger”. Destul de potrivit, ținând cont de faptul că în varianta electrică, GranTurismo reușește sprintul de pe loc până la 100 km/h în 2,7 secunde iar 200 km/h vine după doar 8,8 secunde.
Noua platformă de care aminteam la începutul articolului este construită special pentru a oferi acel echilibru caracteristic modelelor grand tourer între dinamică și confort. Maserati spune că bateria de acumulatori, cu capacitatea de 92,5 kWh, înglobează tehnologia de 800 V derivată din Formula E. Construită în forma literei T, bateria este montată în podeaua caroseriei, cu scopul de a reduce impactul asupra comportamentului dinamic.
Trei motoare electrice cu magneți permanenți, două pe puntea spate și unul pe puntea față, lucrează cu 560 kW (761 CP) și 1.350 Nm pentru a duce GranTurismo Folgore până la 325 km/h.
Cele două motoare de pe puntea spate construite de Marelli Motori specific pentru Maserati pot fi acționate independent, livrând până la 300 kW (400 CP); acest lucru îi va permite lui Folgore să își păstreze caracterul dinamic în ciuda diferenței de greutate inevitabile pe care versiunea electrică o va avea.
La interior, Maserati a adus noul GranTurismo la standardele digitale ale anului 2023, păstrând totuși elemente importante în construcția unui automobil sportiv.
Avem un ecran principal de 12,3 inchi, plasat în spatele volanului și pe care sunt afișate instrumentele de bord, ce poate fi acompaniat opțional de un Head-Up Display. În continuare, consola centrală găzduiește două ecrane de 12,3, respectiv 8,8 inchi, prin care se pot controla sistemele de climatizare și infotainment iar deasupra acestora, ceasul digital ce completează design-ul interiorului.
Ergonomia postului de condus este corectă, cu o poziție confortabilă, primitoare, așa cum e de așteptat de la un gran tourer. Padelele fixe montate în spatele volanului sunt un element de design analog pe care Maserati l-a păstrat pentru o interacțiune veritabilă cu inima termică a vehiculului.
Vizibilitatea către exterior nu este fabuloasă, însă acest fapt este de așteptat pentru un autoturism cu proporțiile lui GranTurismo. Sistemul VDCM (Vehicle Domain Control Module) se folosește de camere 360° pentru a controla comportamentul dinamic al automobilului.
Concluzionând, Maserati face un pas înainte în evoluția grand tourer-ului modern cu modelul GranTurismo, construind pe baza creată de prima generație. Rămân micile excentricități specifice autoturismului italian, peste care cei mai înfocați fani ai brandului vor trece fără îndoială pentru a descoperi un GT veritabil.
Noul Maserati GranTurismo pornește de la 152.541 de euro + TVA în echipare Modena cu propulsor Nettuno V6 de 490 CP și 600 Nm, cutie automată cu opt trepte, tracțiune integrală și suspensie pneumatică adaptivă standard.
Echiparea Trofeo, disponibilă în showroom pentru lansare, pornește de la 189,454 de euro + TVA și ridică valorile motorului termic la 550 CP și 660 Nm. Aceasta aduce în plus modul de conducere Corsa, ce permite ca până la 100% din putere să fie distribuită către puntea spate.