Acasă Auto Rafinament: Peugeot 308 și Eclarts

Rafinament: Peugeot 308 și Eclarts

0 comentarii

Peugeot are atât de multă încredere în noul 308, un model cu tradiție importantă în spate, încât i-a încredințat misiunea de a „debuta” noul logo al companiei. Pentru a gusta corect rețeta înnoită, l-am făcut actor principal într-o poveste a eclerului.

Există o tradiție importantă pentru Peugeot în segmentul compact. 308, noua generație, calcă pe urme adânci. Asta e bine pentru fiecare model care are o moștenire puternică în spate, căci poate selecta atuurile și să le completeze cu cele mai noi tehnologii spre a obține un produs solid, vandabil, cu priză la public.

Totodată, uneori, tocmai moștenirea construiește anumite tipare, chiar restricții de înflorire ca model, ca să spunem așa. În cazul de față, noul 308 este rebel și face un salt important și solid comparativ cu predecesorul său, iar cea mai importantă caracteristică modificată este cea legată de rafinament.

Noul Peugeot 308 oferă o paletă largă de motorizări, pe lângă versiunile pe benzină și plug-in hybrid existând în continuare și un diesel. EV-ul pândește după colț.

Aș fi spus, oricum, că arată foarte bine. E interesant din orice unghi îl privești, are detalii de design care stârnesc interesul și dau impresia că nu mai poți veni chiar oricum în fața publicului, în 2022. Însă, timpul petrecut cu el prin oraș, în special pe una dintre cele mai aglomerate artere din București, Calea Victoriei, mi-a dovedit că „atractiv” este un cuvânt prea cuminte, prea mic. Am întors cu noul Peugeot 308 capete, involuntar, câte nu-mi amintesc să o mai fi făcut vreodată cu un model care nu e nici super-sport, nici luxury.

Și cred că parte din explicația acestei atracții pe care a stârnit-o a ținut de noul logo, plasat într-o dimensiune impresionantă în față. Nu doar că rulam la bordul unui automobil extrem de sexi, dar pentru mulți probabil că era o mică problemă să îl asocieze rapid unei mărci.

Asta dacă nu reușeau să descifreze detalii care sunt 100% Peugeot, precum semnătura luminoasă față, ori stopurile desenate dichisit. Cu un singur aspect nu sunt împăcat în totalitate, deși îl înțeleg perfect, fiind un elogiu adus modelelor din trecutul mărcii; faptul că pe capotă, în față, deasupra emblemei, tronează un logo „308”; ar fi fost mai curat și mai chic fără, zic eu.

Mi-aș paria banii pe interior

Chiar dacă am insistat destul pe modul în care arată 308, exteriorul nu este atuul de bază, după mine, căci piesa cu adevărat de rezistență din rețeta nouă este habitaclul, organizarea sa, design-ul și micile detalii de confort (efectiv sau pur vizual). Dacă un automobil poate cuceri un client în urma unei probe de drum (un test drive cât se poate de banal), un Peogeot 308 din actuala generație cred că are puterea de a cuceri și static, într-un showroom, din momentul în care se urcă înăuntru.

Curajul nu le-a lipsit deloc celor care s-au ocupat de ergonomie, de organizare interioară și mai ales de design. Sigur, Peugeot a „brevetat” deja conceptul de post de conducere organizat după o rețetă proprie, cu volan de mici dimensiuni, foarte simpatic în oraș odată ce te adaptezi la el, cu instumentarul care afișează informațiile peste volan și cu toate unghiurile planșei de bord care-i conferă un aer sofisticat.

Pentru experiența interioară merită să plusezi cu sistemul audio premium dezvoltat de Focal, cu 10 incinte acustice. I se potrivește la fix caracterului chic.

Mai mult, exemplarul testat era echipat cu ceea ce se numește Peugeot i-Cockpit, adică o transpunere 3D a informațiilor esențiale din câmpul vizual al șoferului. 3D adevărat, ca la televizoarele cu această funcție, numai că fără ochelari speciali, ca să glumim puțin. Este de încercat, clar nu va fi pe placul celor mai puțin îndrăzneți în gusturi.

Pe lângă faptul că în echipare GT, adică una generoasă, materialele sunt de bună calitate și asamblarea lor a devenit mult mai importantă decât ar fi fost în urmă cu ceva ani, în cazul altor generații, mi-a plăcut foarte mult că sistemul multimedia dominat de un ecran tactil – o rețetă obligatorie pentru un automobil modern – beneficiază nu doar de o zonă de butoane fizice care conduc rapid către funcții esențiale ci și de o a doua zonă tactilă care configurează alte scurtături importante pentru utilizator (denumită i-Toggles, unde poți plasa la alegere cinci funcții importante pentru tine).

Acolo am găsit pregătit deja submeniul pentru scaune. Pare banal, nu? Ei, nu chiar, pentru că cea mai importantă opțiune din dotarea modelului testat a fost, pentru mine, desigur, sistemul de masaj.

La pachet cu scaunul pentru șofer cu certificare AGR, adică o garanție a faptului că a fost dezvoltat pentru a fi cât mai prietenos cu spatele utilizatorului. Și este cât se poate de confortabil, mai ales atunci când ai de stat cu orele în trafic rapid precum viteza unui melc cu deficiențe de deplasare. Ei, pentru acele momente, masajul, o funcție pentru care vei plăti suplimentar, va face diferența între mulți nervi și considerabil mai puțini…

Pe banchetă nu te vei bucura de același confort ca în față, logic, dar vei aprecia spațiul suplimentar pe care îl ai la genunchi, în comparație cu generația anterioară și vei admira atenția la detalii care a fost acordată tapițeriei. În echipare GT am experiementat un mix foarte interesant de materiale textile, piele și alcantara.

Portbagajul are un volum util generos pentru o compactă, de peste 400 de litri, dar trebuie să iei în calcul faptul că dacă vei opta pentru o versiune plug-in hybrid ți se va mai „tăia” din el în favoarea montării unei baterii de acumulatori.

Pâinea ducesei

Am punctat entuziasmat partea cu masajul, asta pentru că plimbarea mea urbană a fost prelungită. Și în timp ce admiram drapelul Franței plasat elegant pe i-Cockpit, în timpul semafoarelor experiementate cu repetiție, mi-am dat seama că acestui model i se potrivește o poveste cu mai mult farmec, una care să-l poarte frumos către origini. Pe Calea Victoriei m-am dus cu gândul către cofetăria franceză și tot acolo am găsit paralela modernă perfectă pentru noul 308.

În secolul XIX, domnul Marie-Antoine Carême, unul dintre primii „chefs” veritabili din istorie, avea să producă o – inițial! – mică vâlvă în arta franceză a deserturilor odată cu desăvârșirea a ceea ce s-a numit în primă fază „pâinea ducesei”.

Dumnealui i se atribuie rețeta actuală a prăjiturii care de pe la 1850 poartă numele de ecler. Denumire care are explicații foarte simpatice; se spune că modul în care s-a răspândit pe întreg teritoriul Franței după lansare s-a asemănat cu viteza unui fulger (fr. éclair), dar și că cel care o gusta putea s-o devoreze cu aceeași viteză, la cât de bună era.

Dacă domnul Carême poate fi considerat părintele eclerului, în România, de puțin timp, a apărut o evoluție a acestuia, o rețetă în totalitate operă a patiserului Alex Papugiu. Totul a pornit de la o tartă făcută pentru prieteni, la un moment dat, în Belgia. Alex a crescut într-o familie în care prăjiturile au avut un rol aparte, bunica sa fiind o artizană a dulciurilor.

Dacă v-am făcut poftă – și nu doar de condus – povestea delicatesei de aici poate fi descoperită și online, accesând www.eclarts.ro. Sau cu o vizită pe Calea Victoriei.

Cumva, experiența copilăriei a sădit o sămânță în suflet și ceea ce părea a fi doar o potențială pasiune s-a transformat în vocație. Tarta aceea apreciată de apropiați, la eveniment, a deschis calea către cursuri de patiserie și cofetărie în Franța și Belgia, iar Alex a devenit un creator de gust bun, foarte bun!

Priceperea sa avea să fie desăvârșită în momentul în care a creat partea exotică din materialul de față, adică frumoasele (și foarte gustoasele, trebuie să mă credeți pe cuvânt până le veți încerca!) „eclarts” (sau, eclarte, dacă vreți, pentru că denumirea încă nu s-a împământenit).

Ce sunt acestea? Un mix, un hibrid între eclerele clasice și tarte, însă mai sofisticate și mai gustoase, aș îndrăzni. Folosind preponderent ingrediente aduse din Franța, pentru că gustul este esențial, Alex a inovat și a ajuns până la 50 de versiuni diferite pentru rețeta sa. Fructe, diferite feluri de ciocolată, cafea, biscuiți, acest nou tip de ecler te va surprinde la prima întâlnire. Laboratorul produce prin rotație variantele, pentru ca în fiecare zi să fie disponibile alte combinații de gusturi.

Cumva, același lucru îl putem spune și despre noul 308, că a reinterpretat rețeta casei Peugeot pentru clasa compactă, a desăvârșit-o și a împins-o mult pe teritotiul rafinamentului.

Mai fin!

Versiunea testată aici este echipată cu o motorizare pe benzină, de 1,2 litri, supraalimentată, care produce 130 CP și 231 Nm (de la 1.750 rot/min). Dacă inițial m-am gândit că aș fi preferat o valoare mai mare pentru putere, faptul că discutăm despre o greutate de doar 1.291 kg m-a făcut să-mi rearanjez gândurile după doar primii kilometri efectuați în tandem.

Noul 308 se mișcă bine, iar volanul cu dimensiuni reduse, la care am făcut trimiteri anterior, te face să te adaptezi rapid la ideea de vehicul urban eficient; e aceeași senzație pe care am experimentat-o și în actualul 208.

În trafic urban sufocant până la extrem am reușit să rămânem sub pragul de 10 l/100 km, la capitolul consum de benzină.

O mică perioadă de adpatare este necesară pentru a te împrieteni cu transmisia automată. Secretul este să nu bruschezi accelerația, pentru a nu-i da ocazia cutiei să aibă întârzieri. Dacă dozezi progresiv pedala, răspunsul va fi cursiv și lin. Sigur, deși m-am bucurat de modul „Sport” de funcționare, noul 308 este gândit ca un altfel de experiență, una clar canalizată spre rafinament și confort. Iar ultimul atribut este sesizabil imediat prin modul în care este setat trenul de rulare. Mașina este mai moale și mai potrivită deplasărilor care se vor încheiate într-o notă relaxată.

La nevoie, răspunsul ansamblului motor-transmisie poate fi rapid, dar pe momentele de dinamism accentuat le văd mai degrabă ca excepții și nu ca stare de fapt. Mi se pare că totul a fost gândit, după cum am spus și din titlu, ca un altfel de experiență pentru utilizator.

Cumva, am simțit că dată te prinde mașina asta sunt șanse foarte mari să treci în curtea fanilor veritabili ai mărcii. Ceea ce este lăudabil într-un moment în care piața oferă atâtea opțiuni. Peugeot 308 este o prăjitură frumoasă într-o vitrină dichisită, iar după ce o guști s-ar putea să vrei să repeți experiența. Constant.

Date tehnice Peugeot 308 1.2 L PureTech Turbo SS

1.199 cmc, benzină, 130 CP, 4×2, automată 8 trepte

5,9 l/100 km, 133 g CO2/km

0-100 km/h în 9,7 s, 210 km/h

de la 22.915 euro, cu TVA

Citește și

Lasă un comentariu