Ne apropiem cu pași repezi de sfârșitul anului 2023, prilejul aniversării celor 60 de ani de existență ai modelului 911 și pare că nu a contat că germanii s-au încăpățânat mereu să monteze incorect motorul. Probabil din cauza faptului că rezultatul a fost un automobil la superlativ, întotdeauna. Și deși 911 S/T a fost anunțat de ceva timp, am așteptat să se potolească puțin „hype-ul” internetului pentru a-l pune sub microscop.
Veți ierta erezia, însă din punct de vedere ingineresc, sec, matematic, aranjamentul RR (motor posterior, punte motoare spate) pur și simplu are multe minusuri dinamice care trebuie îmblânzite. Probabil este și motivul pentru care în prezent, Porsche este singurul producător de automobile de serie care folosește această soluție. Promit că vă detaliez într-un episod viitor, momentan, înapoi la inculpat.
911 S/T nu este doar o altă variație (de parcă lumea mai avea nevoie de ÎNCĂ un model 911) a modelului, ci ceea ce mie îmi place să numesc întruchiparea unui delir sau cadoul pe care Porsche l-a făcut modelului „amiral” în onoarea celor 60 de ani de existență. Trebuie doar să îl ascultați pe Andreas Preuninger, directorul liniei GT al Porsche, cât de frumos vorbește despre copilul lui ca să înțelegeți de ce spun asta…
În primul rând, avem doi mari piloni la bază: istoria pseudonimului S/T și filozofia din spate. ST a fost o găselniță a primei serii, o exploatare a regulilor Grupei 3 de atunci. Cu schepsis. În esență, Porsche a derivat un autoturism de competiție din modelul 911 S cu jante mărite, modificări ale șasiului și interiorul împrumutat de la modelul 911 T (T de la Touring).
Ei bine, astăzi nu se mai poate replica asta, însă cinstirea istoriei e sus pe listă în Stuttgart, așa că s-a găsit primul ingredient al rețetei: numele. Liantul e filozofia lui Preuninger, care și-a dorit, citez, „911-ul suprem”. Cu completarea subsemnatului: pentru stradă. Pentru că elementul cheie a fost oferirea posibilității șoferului de a se bucura de automobil fără a trece toate simțurile în modul atac 100%.
Dacă ar fi să însumez într-o frază, ar fi asta: avem un 911 GT3 cu pachet Touring, căruia i-a fost montat motorul de GT3 RS. Scurt pe doi! Însă diavolul (și frumusețea deopotrivă) este în detalii: în primul rând, 911 S/T este disponibil exclusiv cu cutie de viteză manuală cu șase trepte, mai scurte ca cele de pe GT3, și short shifter (n-am un termen corect în limba română). În al doilea rând, ambreiajul folosit este concepție nouă, mai ușor cu 11 kg, compus dintr-un volant cu masă simplă cu inerție redusă plus o placă de presiune întărită. De ce? Simplu! Pentru un răspuns fulgerător al accelerației.
Mai departe, greutatea. Steroizii au mers către motorul termic, însă șasiul a fost operat cu precizie sadică. 911 S/T cântărește 1380 kg, mai ușor față de modelul standard cu 125 kg. Ca referință, un hatchback banal sare de 1500 kg lejer astăzi. Capota, plafonul, aripile față, scaunele și portierele sunt din CFRP. La fel ca rollcage-ul, bara antiruliu spate și panoul spate.
Tabloul este completat de jante din magneziu, geamurile cu grosime redusă, bateria ușoară Li-Ion și puntea spate neviratoare. Bineînțeles, redesenarea punții a dus la retușarea suspensiei. Nici nu se putea altfel. Gândiți-vă că 911 S/T este singurul din seria curentă care folosește această punte.
Totul este împins la extrem, însă nu acel extrem visceral, ci un extrem civilizat, de care te poți bucura analog, într-un ambalaj temperat, cu mici nuanțe și trimiteri la istorie pentru ochii antrenați, produs în numai 1963 de exemplare. Vă las să ghiciți singuri semnificația…