Acasă 4x4Wheels Porsche 959 la Dakar: Supercarul pentru raliuri

Porsche 959 la Dakar: Supercarul pentru raliuri

de Daniel Popescu
0 comentarii

Oricât ar părea de ciudat în zilele noastre, Porsche a dezvoltat un supercar 959 pentru raliul Paris-Dakar. Și nu s-a mulțumit doar să participe: după un eșec usturător în 1985, constructorul german a câștigat ediția din 1986 a celei mai dificile competiții de rally-raid din lume.

În era modernă, indiferent că a avut loc în Africa, America de Sud sau, mai nou, în Arabia Saudită, Raliul Dakar a aliniat la start la clasa auto modele speciale pentru raliuri, derivate preponderent din SUV-uri sau vehicule de teren. Printre exemplele acestui an se numără Toyota Hilux, Peugeot 3008 DKR sau Mini John Cooper Works Buggy.

Un Porsche pentru raliuri

În epoca romantică a sporturilor cu motor regulile nu erau însă la fel de clare. Prin urmare, nu a fost o surpriză că, la jumătatea anilor ‘80, Porsche a decis să dezvolte o versiune pentru raliuri a supercarului 959. Inițial, aceasta trebuia să concureze în Campionatul Mondial de Raliuri la Grupa B, considerată epoca de aur a raliurilor.

Valoarea totală a proiectului 959, care a inclus și unitățile versiunii de serie, a fost estimată de Porsche la 204 milioane de dolari.

Eliminarea prematură a acestei categorii din motive de siguranță a determinat Porsche să meargă cu supercar-ul 959 la o competiție pe măsură: Raliul Paris-Dakar.

Au fost produse trei unități care foloseau aceeași caroserie ca versiunea de serie a lui 959, un motor aspirat de 3,2 litri împrumutat de la un 911 de serie și un sistem de tracțiune integrală preluat de la 911 4×4. Două dintre unități au suferit accidente, în timp ce al treilea a abandonat din cauza unei defecțiuni tehnice.

Revanșa inginerilor

Inginerii Porsche nu s-au lăsat însă bătuți atât de ușor. Cu temele învățate după această experiență, au folosit întregul an 1985 pentru a pregăti o versiune îmbunătățită pentru ediția Raliului Paris-Dakar din 1986. Cu o caroserie concepută inclusiv din aluminiu, materiale sintetice și oțel galvanizat, noul Porsche 959 Paris-Dakar a avut o masă redusă ce a permis îmbunătățirea performanțelor. De asemenea, inginerii au decis să acorde credit motorului twin-turbo de 2,8 litri de pe versiunea de serie a lui 959.

Porsche a solicitat 225.000 de dolari pentru fiecare dintre cele 250 de comenzi primite în SUA pentru 959, deși costul de producție era de peste 300.000 de dolari.

În spiritul tradiției Porsche, motorul era răcit cu aer, însă beneficia de răcire cu apă la capetele cilindrilor. Interesant este că motorul pentru versiunea de raliuri avea 400 de cai-putere, comparativ cu varianta de 444 de cai-putere dezvoltată pentru versiunea de serie.

Constructorul german afirmă că a fost nevoit să reducă puterea versiunii pentru Raliul Paris-Dakar întrucât nu avea la dispoziție carburant cu cifră octanică ridicată pe parcursul traseului din deșert.

Inovație pentru sistemul 4×4

Sistemul de tracțiune integrală a fost de asemenea îmbunătățit, iar Porsche a introdus o inovație: sistemul avea patru moduri de rulare, dintre care două moduri automatizate electronic pentru optimizarea puterii în funcție de numeroși parametri. La aceste noutăți s-au adăugat, printre altele, o cutie de viteze manuală cu 6 trepte, o serie de îmbunătățiri pentru sistemul de suspensii, gardă la sol ajustabilă în funcție de nevoi și sistem de monitorizare a presiunii pentru pneuri.

Iar rezultatele nu au întârziat să apară. La capătul unui traseu care a trecut prin Franța, Algeria, Niger, Mali, Mauritania, Guinea și Senegal, René Metge a câștigat Raliul Paris-Dakar la volanul unuia dintre cele trei exemplare Porsche 959. Francezul a fost urmat în clasament de coechipierul său Jacky Ickx, în timp ce al treilea echipaj Porsche a obținut locul 6. Cu o asemenea performanță „în traistă”, Porsche a considerat că și-a demonstrat valoarea și nu a mai participat și la următoarele ediții ale Raliului Paris-Dakar.

Încă 6 unități produse în 1992

Producția versiunii de serie a lui Porsche 959 a încetat oficial în 1988, întrucât germanii au estimat costuri mult mai mici de dezvoltare decât cele reale. Totuși, constructorul a produs ulterior încă 6 unități Porsche 959 în anul 1992, după ce a primit o comandă specială din partea unui colecționar din Macau.

Vândut la licitație pentru 6 milioane de dolari

În 2018, Porsche a organizat în Statele Unite o licitație specială cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la înființare. Printre mașinile vândute s-a numărat și un exemplar Porsche 959 Paris-Dakar produs pentru ediția din 1985, care a fost adjudecat de un client misterios pentru suma de 5.945.000 de dolari.

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 30.

Citește și

Lasă un comentariu