Succes din prima clipă. Așa am putea caracteriza cel mai bine modelul care a dat toate calculele concurenței peste cap, la nivel mondial. Nissan Qashqai a reprezentat temelia unui nou tip de automobil, în ton cu pretențiile omului modern. Se apropie momentul unei generații noi, așa că aruncăm un ochi peste bornele esențiale din trecut.
Nimeni nu se aștepta la o poveste atât de frumoasă pentru acest model. Pentru că modelul avea curajul de a paria că nu toată lumea dorește sistem de tracțiune integrală atunci când achiziționează un automobil înălțat și, colac peste pupăză, a avut îndrăzneala de a miza pe un nume greu de pronunțat și de reținut.
Astăzi, la 14 ani distanță de la apariția modelului de serie și la 16 ani de la prezentarea conceptului – în cadrul Salonului Auto de la Geneva – Qashqai a intrat în vocabularul uzual al multor popoare, odată cu invadarea străzilor de către crossover-ul compact. Pariul a fost total câștigător!
Ce își propunea să revoluționeze Nissan Qashqai?
În vremurile în care abia se întrevedea că noul tip de client auto își dorește automobile mai bine organizate ergonomic la interior, cu o sporire a posibilităților de organizare a spațiului, cu poziții mai înalte față de sol pentru pasageri, Nissan a propus un crossover care putea fi perceput și ca un mic SUV. Deși încă de la prezentarea conceptului se întrevedeau rădăcinile înfipte în lumea off-road, iar Qashqai Concept 2004 era echipat cu sistem de tracțiune integrală, inginerii Nissan au considerat că acesta va putea lipsi fără probleme din echiparea unor versiuni. Și nu s-au înșelat.
De ce a impresionat Nissan și a strâns o bază considerabilă de clienți mulțumiți? Pentru că țintea o generație ceva mai activă decât cele anterioare, care avea nevoie de automobile care să poată asigura nevoile zilnice de deplasare între locul de muncă și locuință. Și nu doar atât. Mașina trebuia să fie utilizată și pentru activități de weekend, plimbări mai lungi, excursii în familie sau drept companion pentru cei care aveau hobby-uri active: schi, snowboard, ciclism.
Un alt aspect important, cel puțin pentru anumite piețe, era că acest nou tip de automobil putea înlocui fără probleme modele din clasa compactă, un segment extrem de popular în ultimii zeci de ani. Unde mai pui că era dezvoltat pe o platformă compactă.
La succesul global al lui Qashqai a contribuit și faptul că piața din Statele Unite ale Americii a devenit rațională și a acceptat micșorarea vehiculelor pentru o eficiență sporită.
Nissan Qashqai a fost un proiect conceput la centrul de design Nissan din Europa, ceea ce a contat mult în impactul pe care l-a avut pe Bătrânul Continent. De asemenea, construcția sa, pentru majoritatea piețelor, se făcea în Marea Britanie, un argument forte în favoarea calității de fabricare.
Este cu atât mai impresionant succesul cu cât Qashqai nu avea niciun înaintaș. Pornea viața complet de la zero. În primul an de viață a depășit bariera de 100.000 de exemplare vândute, iar prima generație a făcut aproape 1.300.000 de clienți fericiți la nivel mondial, în puțin mai mult de 7 ani de existență. Putem spune, fără teama că am greși, că „a star was born” (n.r. se născuse o stea).
Și să nu uit: pe lângă faptul că se găsise o rețetă câștigătoare, inginerii japonezi au mai plasat un As de pe mânecă odată cu lansarea lui Nissan Qashqai+2. Practic, pe lângă cele 5 locuri clasice, exista o variantă a modelului cu 2 suplimentare, Qashqai fiind unul dintre primele modele de producție mare care a oferit această opțiune de organizare a spațiului interior.
Cronica unui succes anunțat
Pe cât de nedumeriți or fi fost cei care se chinuiau să-i pronunțe numele la mijlocul anilor 2000, pe atât de natural îl acceptăm noi astăzi și parcă nici nu ne mai interesează originile alegerii. E important de precizat că, cel puțin pentru prima generație, noul model conceput de Nissan a adoptat nume diferite pentru piețe diferite. Practic, dacă în Europa era Nissan Qashqai, în Japonia ori Australia, de exemplu, era Nissan Dualis.
În cazul celei de-a doua generații lucrurile s-au mai relaxat și mânați de succesul reportat, oficialii Nissan au folosit numele „Qashqai” chiar și pe unele teritorii financiare unde prima generație adoptase altă denumire. Cine sau ce este „Qashqai”? Numele a fost preluat în semn de apreciere față de populația „qashqai”, așezată acum în centrul și sudul Iranului, însă una migratoare la bază.
Qashqaii numără în zilele noastre undeva la un milion de suflete, sunt de rit musulman, dar ceea ce impresionează foarte mult este mixul cultural pe care îl reprezintă. Triburile care au ajutat la formarea acestei comunități au origini persane, turcești, kurde și arăbești. Vorbesc un dialect propriu, denumit chiar qashqai, dar și o formă a vechii limbi persane. Sunt persoane pașnice, care încă mai au în obicei transhumanța ovinelor.
Nissan a adoptat numele „Qashqai” ca un tribut adus mixului de culturi care poate fi întâlnit la această populație, exact ca și în cazul automobilului lansat în 2006, care prelua tot ce era mai bun de la mai multe tipologii de venicule, oferind un produs inovator la acea vreme, dar care a stabilit o tendință foarte clară peste ani. De asemenea, au existat voci Nissan care spuneau că utilizatorii de Qashqai vor avea posibilitatea, precum qashqaii, să migreze mult, să iasă în natură, să se plimbe, să se bucure de micile plăceri ale vieții.
A doua generație Nissan Qashqai
Spuneam că cifrele de vânzări ale lui Qashqai, la primul descălecat în industria auto, au fost de-a dreptul impresionante. Premise bune pentru cea de-a doua generație, dar și o moștenire care obliga. Nu era greu de anticipat că Nissan va avea maturitatea să ducă povestea frumos mai departe. Doar că exista o mică diferență față de anul 2006. Concurența nu a stat degeaba.
În 2013, în momentul apariției lui Qashqai – generația a II-a – segmentul se aglomerase. Imboldul dat de Qashqai a determinat mulți producători concurenți să atenteze la coroana lui. Era clar că nu avea să fie ușor, dar și când reușești să te impui în așa circumstanțe este cu atât mai frumos!
Cererile pentru noul Qashqai, generația a doua, au fost atât de mari încât modelul a devenit best-seller în segmentul său în Europa. Prin urmare, pentru a face față cererii de pe Bătrânul Continent, dar și la nivel global, Qashqai a ajuns să fie produs în patru situri de producție diferite. Pe lângă uzina din Sunderland, Marea Britanie (unde Nissan Qashqai a înregistrat recordul de a fi modelul care atinge cel mai rapid borna de 500.000 exemplare produse în istoria Regatului Unit), automobilul mai este fabricat în Japonia, în Rusia și în China.
Vânzări importante s-au înregistrat pentru această generație și în Statele Unite ale Americii, unde modelul poartă numele de Rogue Sport. Pe lângă dotările moderne de confort, Nissan oferă pentru Qashqai un pachet impresionant de dotări și sisteme de siguranță, grupate sub titulatura „Nissan Safety Shield”, crossover-ul fiind unul dintre cele mai sigure automobile din segmentul său.
În 2017 modelul a primit un upgrade sub forma unui facelift. Generația a doua a găzduit sub capotă 11 motorizări diferite, transmisii manuale sau cu raport variabil continuu (CVT), iar ca și soluție constructivă, există atât versiuni 4×2 cât și 4×4. Pentru cei care preferă automobilele cu mai multe locuri, Qashqai +2 a rămas una dintre cele mai tentante alegeri pentru un automobil de așa dimensiuni.
Am putea spune că am tras puțin cu ochiul la viitoarea generație Nissan Qashqai odată cu apariția concept car-ului Nissan IMQ (Intelligent Mobility Qashqai), în 2019. De asemenea, tușe foarte frumoase de design ar putea fi împrumutate și de la alt concept, Nissan Ariya.
Prezent și viitor
În prezent, în România, Nissan Qashqai poate fi comandat cu motorizarea de 1,33 litri, indicativ DIG-T, în versiuni de 138 sau 157 CP, roți motrice față. Pentru agregatul de 157 CP se poate opta între o transmisie manuală cu 6 rapoarte și una automată cu dublu ambreiaj.
Fanii motoarelor diesel pot alege între două propulsoare, cu capacități cilindrice de 1,5 sau 1,7 litri. Primul produce o putere maximă de 115 CP, transmite cuplul motor către puntea față și poate fi comandat fie însoțit de transmisia manuală (cu 6 trepte) sau de cea dublu-ambreiaj (DCT). Motorizarea mai mare produce 150 CP, vine cu transmisie manuală pentru versiunea 4×2, în timp ce pentru versiunile 4×4 se poate opta între o cutie de viteză manuală și o transmisie cu raport variabil continuu (MCVT).
Una dintre cele mai importante și impresionante dotări introduse odată cu facelift-ul operat pe această generație a modelului Nissan Qashqai este sistemul Nissan ProPILOT care permite conducerea semi-autonomă a vehiculului. Mai multe sisteme de asistare a șoferului conlucrează pentru a putea menține automat banda de circulație, pentru a păstra distanța față de automobilele care se deplasează în față și chiar pentru a opri automat vehiculul în caz de urgență.
Toate acestea sunt argumente importante ale succesului repurtat și de această generație Qashqai. Și pentru ce va urma.
În 2019, Nissan a prezentat conceptul Nissan IMQ, abrevierea rezultând de la „Intelligent Mobility Qashqai”. Prototipul futurist ne dă un prim semnal despre transformările de ordin vizual, dar mai ales tehnic, pe care le va primi viitoarea generație Qashqai. Se vorbește foarte clar de o electrificare a modelului, care urmează să fie oferită publicului larg în anul 2021. Ar fi încă o cărămidă solidă pusă la fundația unuia dintre cele mai populare SUV-uri la nivel mondial.
Pe piața din România, Qashqai rămâne unul dintre cele mai cerute SUV-uri compacte. A doua generație se bucură de popularitate și nu se grăbește să predea ștafeta unei a treia generații.
Nissan Qashqai este eligibil pentru programul național „Rabla”. Practic, fiecare client poate primi bonusul de 6.500 lei la achiziția unui Qashqai, al cărui preț de pornire în România este de 16.350 euro, TVA inclus.