Acasă Auto LIVE UPDATE: Coronavirus și schimbările pe care le aduce în industria auto

LIVE UPDATE: Coronavirus și schimbările pe care le aduce în industria auto

de Știrbu
0 comentarii

Aici găsești cele mai recente știri privind impactul COVID-19 asupra industriei auto, dar și modul în care brandurile intervin în lupta contra coronavirusului.  

Industria auto traversează o perioadă extrem de dificilă, care ne aduce aminte de criza economică începută la final de 2008. Răspândirea violentă a COVID-19 a închis majoritatea fabricilor auto de la nivel mondial și a zdruncinat economia tuturor.

În articolul de mai jos urmărim LIVE cum se adaptează constructorii auto la criza generată de Coronavirus.

31 Mai

Spania încearcă să convingă Nissan să nu închidă fabrica din Barcelona. Guvernul spaniol este dezamăgit de decizia Nissan de a închide fabrica din Barcelona — parte din planul de restructurare anunțat recent de producător — dar crede că „există în continuare o cale de dialog”, scrie Reuters. La uzina Nissan din capitala catalană lucrează 3.000 de angajați; plecarea lui Nissan din Spania ar afecta 25.000 de oameni.

Alpine ar putea deveni un brand electric. La nici trei ani de la relansarea brandului Alpine, Renault ia în calcul închiderea sa, ca una dintre măsurile de restructurare plănuite pentru următorii ani. Autocar scrie că o alternativă viabilă ar fi electrificarea sa completă, o decizie care trebuie cântărită serios înainte. Soarta Alpine va fi stabilită odată ce noul CEO, Luca de Meo, își va intra în deplinătatea atribuțiilor, în luna Iulie.

30 Mai

BMW caută să stimuleze 5.000 de angajați să plece. Criza coronavirusului obligă producătorii de mașini să reducă pe cât posibil costurile, una dintre metodele aplicate fiind micșorarea forței de muncă. Conform Bloomberg, BMW caută acum soluții pentru renunțarea la 5.000 de angajați, măsurile discutate fiind salariile compensatorii sau, acolo unde este aplicabil, pensionarea anticipată.

Nissan obține un credit de 6,6 miliarde de dolari. Nissan a contractat un credit cumulat de 6,6 miliarde de dolari americani, ajutorul fiind acordat de mai multe bănci japoneze, scrie Reuters. O treime din sumă este garantată de statul japonez. Această acțiune este independentă de planul de restructurare anunțat de Nissan.

29 Mai

FCA asigură un credit de 6,3 miliarde de euro. Grupul Fiat-Chrysler a obținut un credit de 6,3 miliarde de euro, acordat de Intesa Sanpaolo; împrumutul va fi acordat pe o perioadă de trei ani. 80% din valoarea acestuia este garantat de statul italian, scrie Reuters.

Mitsubishi, viitor incert în Europa. Președintele Mitsubishi, Osamu Masuko, a declarat că marca are nevoie „de mai mult timp pentru a stabili direcția de viitor în Europa”, scrie Automotive News. Această declarație vine în contextul în care Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi a schițat public planul de activitate pentru următorii ani.

Renault are în plan disponibilizarea a 15.000 de angajați. Mai multe informații în articolul dedicat.

28 Mai

Nissan închide fabrica din Barcelona și își va reduce producția cu 20%. Planul de restructurare al Nissan, care urmărește reducerea costurilor anuale fixe cu aproape 2,5 miliarde de euro, include scăderea producției globale anuale cu circa 20% — la 5,4 milioane de unități. Totodată, fabrica Nissan din Barcelona va fi închisă, anunță producătorul într-un comunicat.

27 Mai

Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi prezintă noua strategie de reducere a costurilor și optimizare a proceselor de dezvoltare și producție. Mai multe informații în articolul dedicat.

Volvo lansează în Europa serviciul Valet. Producătorul suedez a anunțat debutul în Europa al unui serviciu de preluare/predare a mașinilor noi și a celor care necesită vizită la service. Marea Britanie este prima țară în care acesta este disponibil, urmând să ajungă ulterior și în alte 12 state: Belgia, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Spania și Elveția. Serviciul este disponibil în România, iar din toamna acestui an va primi, ca și în cazurile țărilor de mai sus, o aplicație dedicată.

27 Mai

Salonul Auto Geneva 2021 rămâne incert. Organizatorii Salonului Auto de la Geneva au refuzat ajutorul de 15,7 milioane de euro acordat de Consiliul de Stat al Genevei, explicând că termenii în care este acordat acesta sunt în contradicție cu valorile Fundației Salonului Auto Internațional Geneva. Clauzele propuse „urmăresc să externalizeze evenimentul” și sunt „în contradicție cu statuturile și în special cu scopul fundației așa cum a fost enunțat acum 100 de ani”, citează Autocar.

Franța vrea să devină liderul european în vânzarea de mașini electrice. Mai multe informații în articolul dedicat.

26 Mai

McLaren va concedia 1.200 de angajați. Producătorul britanic de supersportive, McLaren, se vede nevoit să renunțe la aproape o treime din cei 4.000 de angajați ai săi, ca măsură de reducere a costurilor. O măsură pe care a încercat să o evite, dar a rămas „fără opțiuni”, scrie Reuters.

25 Mai

Jaguar Land Rover ar negocia cu Guvernul britanic o finanțare. Reuters anunță că Grupul Jaguar Land Rover poartă tratative cu autoritățile din Marea Britanie cu scopul de a obține o finanțare guvernamentală de un miliard de lire sterline (1,1 mld €). Informații pe care oficiali ai Grupului le cataloghează ca „inexacte și speculative”.

Toyota redeschide fabrica din Burnaston. Toyota a anunțat că începând cu 26 Mai va relua producția în uzina din Burnaston, Marea Britanie. Fabrica a fost închisă pe 18 Martie; aici sunt asamblate Corolla hatchback și Corolla Touring Sports.

Toyota și PSA reîncep producția de buburuze. Fabrica din Kolin, Cehia, își va relua activitatea începând cu data de astăzi. Aici sunt produse Citroën C1, Peugeot 108 și Toyota Aygo.

22 Mai

Fuziunea FCA-PSA nu va fi afectată de COVID-19. Președintele FCA, John Elkann, a spus că planul inițial al fuziunii a rămas neschimbat și că termenii sunt „bătuți în cuie” — nu vor fi modificați în contextul schimbărilor pe care le-a produs, în plan general, criza COVID-19.

21 Mai

Mazda a început producția lui MX-30. Producătorul nipon a anunțat startul producției primului său SUV electric, MX-30, la fabrica Ujina din Hiroshima, Japonia. Livrările în România vor începe din toamna acestui an.

Renault ar putea închide patru fabrici în Franța. Surse citate de Autocar indică soluții radicale pe care Renault le pregătește, în încercarea de a diminua pagubele produse de criza COVID-19. În planul de reducere a costurilor anuale cu 2 miliarde de euro, producătorul ar urma să închidă patru fabrici în Franța, printre care și cea în care se fabrică Alpine A110. Mai mult, cinci modele ar putea ieși din producție după generația actuală: Mégane, Koleos, Talisman, Espace și Scénic. Nu știm dacă aceste planuri vor fi materializate și în contextul în care Renault primește împrumutul de 5 miliarde de euro solicitat statului francez, un împrumut care s-ar fi aprobat de curând, scrie Reuters.

20 Mai

Hyundai i30 intră în producție pe 25 Mai. Hyundai i30 facelift va fi asamblat începând cu 25 Mai la fabrica de la Nosovice din Cehia.

Renault va concedia 400 de angajați de la fabrica din Slovenia. Renault are în vedere restructurări masive în următoarea perioadă, în încercarea de a scădea costurile anuale. Astfel, 400 din cei 3.200 de angajați ai fabricii Revoz din Novo Mesto vor fi disponibilizați, o decizie luată „din cauza incertitudinilor din piață și a scăderii cererii globale”, citează Reuters.

19 Mai

Nissan va închide fabrica de la Barcelona, va folosi fabrici Renault pentru operațiuni. Pe 28 Mai Nissan va prezenta un plan de bătaie pentru următorii trei ani. Conform Reuters, producătorul japonez va pune accent pe SUV-uri și crossovere pe piața din Europa. Fabrica Nissan din Barcelona ar urma să fie închisă, iar producția să fie transferată în uzinele Renault din Europa. Linia de asamblare din Suderland, Marea Britanie, ar urma să adopte un ritm de producție în două schimburi, în loc de trei.

Tesla mută producția lui Cybertruck în Texas. Producătorul american de electrice a anunțat că primul său pickup, Cybertruck, va fi asamblat într-o fabrică nouă, pe care Tesla o va construi în Austin, Texas. Debutul producției este programat pentru finalul anului 2021, scrie Electrek.

Vânzările de mașini vor scădea puternic în 2020. Analiștii de la BloombergNEF estimează că actuala criză va avea ecouri în piața auto pentru următorii trei ani, relatează Reuters. Pentru 2020 este de așteptat ca piața de electricelor să scadă cu 18%, în timp ce mașinile cu motoare pe combustie să aibă un declin de până la 23%.

Piața auto europeană și-a continuat declinul și în Aprilie. Mai multe informații în articolul dedicat.

18 Mai

Uzina Ford de la Craiova își sporește ritmul de lucru. Ford a anunțat că începând cu 18 Mai introduce și al doilea schimb de lucru, numărul angajaților care și-au reluat munca ajungând acum la 4.700 (dintr-un total de 6.300). În noul ritm de lucru, la Craiova se asamblează 600 de unități ale modelelor Puma și Ecosport.

17 Mai

FCA solicită un credit de 6,3 miliarde de euro. Grupul Fiat-Chrysler a început o serie de negocieri cu statul italian pentru acordarea unui împrumut pe trei ani, în valoare de 6,3 miliarde de euro.

16 Mai

PSA și FCA au anulat dividendele; fuziunea va fi finalizată la termen. Alăturarea Grupurilor PSA și FCA nu va avea de suferit în contextul COVID-19 și va fi finalizată până în Martie 2021. Însă impactul pandemiei asupra sectorului auto are ca efect anularea dividendelor aferente anului 2020.

15 Mai

Ford a produs aproape 30.000 de viziere la Craiova. În timpul perioadei de suspendare a activității de producție de mașini, uzina Ford de la Craiova a produs aproximativ 30.000 de viziere, 22.000 dintre acestea fiind donate la 40 de instituții ale statului.

Examenele pentru obținerea permisului auto ar putea fi reluate de la început lunii Iunie. Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) are în vedere reluarea examinărilor pentru obținerea permiselor de conducere. Prioritate — la proba practică — vor avea cei ale căror documente (analize medicale) au expirat în ultima perioadă sau urmează să expire. Programările se vor face în ordinea folosită anterior sau prin intermediul școlilor de șoferi. DRPCIV anunță că peste 72.000 de candidați nu au putut susține proba practică pentru obținerea permisului de conducere din cauza perioadei restrictive recente.

14 Mai

Renault va renunța la Talisman, Espace și Scenic în favoarea SUV-urilor. O sursă apropiată Renault spune că modelele anterior menționate nu vor avea continuitate în gama Renault actuală, accentul punându-se pe dezvoltarea SUV-urilor. Renault pregătește un program — desfășurat pe trei ani — de reducere cu două miliarde de euro a costurilor.

Mazda, cel mai mic profit din ultimii nouă ani. Producătorul japonez a raportat o scădere de 9% în vânzări pentru anul fiscal 2019-2020, rezultatul fiind fiind cel mai mic profit (400 mil. $, în jumătate față de anul precedent) din ultimii săi nouă ani.

Volkswagen reduce producția de mașini. Cu toate că noile limite restrictive, emise în contextul pandemiei de coronavirus, permit reluarea activității (și) pentru producătorii de mașini, Volkswagen se vede nevoit să reducă producția cu patru zile în luna Mai (15, 20, 25 și 29 Mai, mai precis) pe fondul lipsei de cerere, scrie Automotive News.

Noi măsuri de siguranță pentru Uber. Firma de ride-hailing Uber a anunțat introducerea de noi măsuri de protecție începând cu 18 Mai. Mașinile vor fi echipate cu panouri separatoare din plastic care vor separa locurile din față de cele din spate. Pasagerii vor fi obligați să stea pe bancheta din spate, acolo unde e(ra) și normal să stea pasagerii oricum. Șoferii și pasagerii vor purta obligatoriu mască — cei din urmă vor trebui, în lipsa unei măști, să-și acopere fața pe durata călătoriei. Dacă șoferul nu poartă mască, pasagerii pot să refuze în mod gratuit cursa.

13 Mai

Nissan ar putea tăia serios costurile anuale. Circulă zvonuri că producătorul japonez ar putea adopta un program de tăiere de costuri care să reducă cheltuielile anuale cu circa 2,8 miliarde de dolari. Totodată, prezența Nissan în Europa s-ar putea reduce la doar două modele: SUV-urile Qashqai și Juke, scrie Reuters.

Aston Martin — pierderi de 119 mil. £. Aston Martin a înregistrat un deficit al vânzărilor cu circa 30% în primul trimestru al anului, echivalent cu un minus de 119 milioane de lire sterline. Producătorul de supersportive merge mai departe cu planul de a deveni „Ferrari-ul britanic”.

12 Mai

Tesla reîncepe producția, în ciuda ordinului autorităților. Elon Musk a hotărât redeschiderea fabricii din Fremont, cu toate că restricțiile pe fondul COVID-19 încă sunt active în California. Acesta a scris într-un tweet că va fi și el prezent pe linia de producție și că „dacă cineva este arestat, cer ca eu să fiu acela”. Anterior, Musk anunțase pe Twitter că Tesla își va muta producția în Texas sau Nevada și că linia de asamblare din Fremont va rămâne sau nu deschisă în funcție de cum este tratată Tesla de către autoritățile californiene.

6 Mai

BMW amână cu un an construcția fabricii din Ungaria. Pe fondul scăderii dramatice a vânzărilor pe fondul COVID-19, BMW a decis să schimbe prioritățile cheltuielilor, așa că linia de producție de la Debrecen — o investiție de un miliard de euro — va fi amânată pentru 2024.

Constructorii de mașini europeni solicită guvernelor măsuri de relansare a economiei. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) propune un set de 25 de măsuri prin care guvernele țărilor din UE să le adopte, în speranța că vor facilita revenirea sectorului auto. Cea mai importantă poate dintre acestea este implementarea de programe de înnoire a parcurilor auto naționale.

Producția de mașini europeană dă semne de revenire. Conform ACEA, 298 de puncte de lucru din aria automotive și-au reluat deja activitatea. 142 dintre acestea asamblează autoturisme, iar altele 71 produc motoare. În perioada de sistare a activității, din ultimele luni, s-ar fi produs 2,3 milioane de vehicule — acesta ar fi, practic, handicapul creat de criza COVID-19.

5 Mai

• Ford redeschide uzina de la Craiova. Mai multe informații în articolul dedicat.

4 Mai

Bugatti a redeschis uzina din Molsheim. Producătorul de supercaruri și-a reluat activitatea, pregătind totodată un set de măsuri de siguranță pentru angajați astfel încât producția să-și reintre cât mai repede într-un ritm normal.

Dacia își reîncepe activitatea la Mioveni. Mai multe informații în articolul dedicat.

Grupul PSA începe să-și deschidă fabricile. În intervalul 4-11 Mai, producția PSA se va relua gradual, uzinele din Franța urmând a-și redeschide porțile după 11 Mai.

• Rolls-Royce ia în calcul disponibilizări. Divizia Rolls-Royce producătoare de motoare de avion suferă puternic în criza COVID-19 și ia în calcul disponibilizarea a 8.000 de angajați, echivalentul a 15% din forța de muncă actuală.

Ferrari și-a reluat gradual producția. Ferrari a anunțat că fabricile sale din Maranello și Modena își redeschid porție pe 4 Mai și că speră ca până pe 8 Mai producția să ajungă la capacitate maximă.

1 Mai

Lamborghini reîncepe producția de mașini. Producătorul de vise pe roți din Sant’Agata a anunțat reînceperea producției și, totodată, a promis o prezentare de model în 7 Mai.

30 Aprilie

Toyota România donează ventilatoare mecanice spitalelor din țară. Toyota România donează două aparate de ventilație Evita V300 (ambele în valoare de 70.000 €) spitalelor Victor Babeș și Matei Balș. Mai multe informații în articolul dedicat.

Porsche își va relua treptat producția în Germania. Porsche a anunțat că fabricile Zuffenhausen și Leipzig își vor reîncepe activitatea progresiv începând cu 4 Mai, fiind totodată luate măsuri extra de protecție pentru a elimina riscul răspândurii coronavirusului printre angajații săi.

28 Aprilie

Ford își va relua treptat producția la Craiova. Ford România a anunțat că fabrica de la Craiova — alături de celelalte linii de producție europene — își va relua treptat activitatea începând cu 4 Mai. Constructorul își ia toate măsurile de prevenție împotriva răspândirii coronavirusului în grupul angajaților săi, montând și dispozitive de scanare a temperaturii corporale la fiecare poartă de acces în fabrică.

24 Aprilie

Jaguar Land Rover va reîncepe producția din 18 Mai. Grupul britanic Jaguar Land Rover a anunțat că are în plan redeschiderea (parțială) a fabricilor din Marea Britanie, Slovacia și Austria.

Škoda reia producția din 27 Aprilie. Producătorul ceh își va deschide toate cele trei uzine începând de Luni, 27 Aprilie, luându-și măsuri extra de prevenție împotriva răspândirii virusului SARS-Cov-2.

23 Aprilie

Piața auto europeană, vânzări înjumătățite în Martie. Trei branduri sunt ferite de criză. Mai multe detalii în articolul dedicat.

Porsche încurajează clienții să stea acasă prin lansarea unui serviciu concierge. Porsche România a anunțat lansarea unui serviciu de preluare-predare a mașinii, accesabil prin numărul de telefon 021 208 36 11.

Groupe Renault România a introdus noi servicii online. Clienții Dacia și Renault au acum posibilitatea să achite mașina integral online și, mai mult, pot opta pentru livrarea acesteia la domiciliu. Rezervarea online necesită achitarea unui avans de 500 de euro. Peste 1.200 de clienți au ales această metodă de achiziție, spun oficialii Groupe Renault România.

Declin puternic în vânzări pentru Dacia în primul trimestru. Vânzările Dacia au scăzut cu 40% la nivel global în primele trei luni ale lui 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În intervalul Ian-Mar 2020, Dacia a vândut 101.778 de autoturisme și 8.501 de vehicule comerciale ușoare.

22 Aprilie

Renault și Dacia dotează spitalul Mioveni cu un aparat de testare COVID-19. Fundația Group Renault România, în parteneriat cu Dacia, a achiziționat un aparat de testare COVID-19 pentru spitalul din Mioveni și a facilitat instruirea personalului medical în folosirea acestuia. Valoare aparatului este de jumătate de milion de lei (sau 103.000 €).

Grupul PSA este pregătit pentru vremuri (și mai) grele. Grupul francez PSA (Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel) a anunțat că încearcă să evite pe cât posibil dependența de fondurile publice pentru a traversa această perioadă, și că este pregătit să facă față și unei scăderi cu până la 50% a vânzărilor. În intervalul Ianuarie-Martie 2020, vânzările PSA au scăzut cu 15,6%.

21 Aprilie

Producția globală de mașini, declin de peste 20% în 2020. Experții de la LMC Automotive estimează că producția mondială de mașini va scădea cu peste 20% în contextul pandemiei COVID-19, scrie Reuters. Asta înseamnă circa 19 milioane de autovehicule. Punctul de minimă producție ar fi atins în Aprilie.

Audi își va redeschide uzinele până la finalul acestei luni. Producătorul din Ingolstadt a anunțat că fabricile sale din Europa își vor reîncepe activitatea până la finalul lui Aprilie și că speră ca în scurt timp să atingă ritmul de producție inițial.

Prețul barilului de petrol a atins valori negative. Contextul crizei COVID-19 a produs un fenomen interesant (și nefericit) în lumea producătorilor de petrol: lipsa de cerere din partea procesatorilor (și, implicit, a distribuitorilor) a făcut ca prețul unui baril (159 de litri) de petrol să ajungă la -37,63 $. Consumul lacunar a făcut ca spațiile de depozitare ale procesatorilor (rafinării) să fie pline, așadar producătorii de petrol s-au văzut nevoiți să plătească pentru a scăpa de producția recentă. Este așteptat ca prețul petrolului să revină la valorile inițiale în Septembrie.

16 Aprilie

Lamborghini sprijină Siare prin producția de simulatoare de respirație artificială. Producătorul din Sant’Agata Bolognese contribuie în continuare la lupta contra COVID-19 care încearcă în mod serios comunitatea italiană, de data aceasta prin producția — folosind imprimantele sale 3D — de simulatoare de respirație artificială; acestea sunt folosite de Siare (cel mai mare producător de ventilatoare mecanice din Italia) pentru a testa capacitatea ventilatoarelor înainte de a fi puse în folosință. Totodată, Lamborghini produce măști și viziere.

Volvo își redeschide fabricile în Europa. Suedezii de la Volvo au reînceput activitatea în fabrica de producție de componente din Suedia și au în plan ca de Luni, 20 Aprilie, să repornească producția de mașini la uzinele din Suedia și Belgia. Totodată, în speranța unei evoluții fericite a situației COVID-19, Volvo speră să reia activitatea și pe linia de producția din Statele Unite, începând cu 4 Mai.

Aston Martin prelungește starea de inactivitate până pe 27 Aprilie. Producătorul britanic de mașini sport își planificase inițial suspendarea producției până la 20 Aprilie, însă evoluția stării de fapt actuale a dus la prelungirea acesteia pentru încă o săptămână, cu mențiunea că scenariul încă unei amânări nu este exclus.

Volkswagen Group își redeschide, progresiv, fabricile. Volkswagen a anunțat că începând cu 20 Aprilie își va relua parțial activitatea prin redeschiderea fabricilor din Zwickau și Bratislava. Săptămâna următoare acesteia (adică începând cu 27 Aprilie) uzine Volkswagen din Germania, Portugalia, Spania, Rusia și SUA își for reîncepe activitatea, anunță producătorul.

Daimler își va relua parțial activitatea începând cu 20 Aprilie. Concernul german Daimler a anunțat că va începe producția în uzinele Hamburg, Berlin și Untertuerkheim începân de săptămâna viitoare. Totodată, fabricile Sindelfingen și Bremen se pregătesc, la rândul lor, pentru reluarea activității la parametri normali.

Volkswagen România vine în ajutorul clienților săi cu două noi programe. Mai multe informații în articolul dedicat.

15 Aprilie

Hyundai și Continental au repornit producția în Cehia. Uzinele Hyundai și Continental au început din nou activitatea în Republica Cehă, după o pauză de trei săptămâni. Škoda a planificat reînceperea producției pe 27 Aprilie, în timp ce Toyota și Peugeot au în vedere reluarea activității în această țară începând cu 4 Mai.

Toyota anunță reînceperea producției în Franța și Poloni. Producătorul nipon are în vederea repornirea producției în fabricile sale din Franța, începând cu 22 Aprilie. Celelalte uzine din Europa, cât și cele din America și Asia vor rămâne deocamdată închise.

14 Aprilie

Ford estimează pierderi de 600 de milioane de dolari. Acesta este impactul, în cifre, pe care producătorul american crede că l-a făcut criza COVID-19 în primul trimestru. Pierderea este cauzată, pe de o parte, de închiderea fabricilor și, pe de altă parte, de declinul pieței auto; în cazul Ford, acesta a fost de 21%.

Parteneriatul Auto Român caută soluții de ajutorare a statului în contextul COVID-19. Mai multe informații în articolul dedicat.

13 Aprilie

Ferrari prelungește suspendarea activității în fabricile sale. Ferrari avea în plan reluarea producției pe 14 Aprilie, însă măsurile luate de guvernul italian — și anume prelungirea carantinei până pe 3 Mai — au forțat producătorul auto să prelungească, la rândul său, suspendarea activității în fabricile Maranello și Modena până la aceeași dată.

ACEA subliniază impactul pe care l-a avut COVID-19 asupra industriei auto europene. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile estimează că închiderea fabricilor în contextul epidemiei de coronavirus a dus la pierderi de producție de circa 1,5 milioane de mașini. Suspendarea producției la nivel european a ajuns, în medie, la 18 zile. Aceste pierderi se vor accentua puternic dacă fabricile vor rămâne închise și în perioada următoare.

Renault ia în calcul împrumuturi de 4-5 miliarde de euro.  Președintele Renault Jean-Dominique Senard a declarat că Renault se gândește să acceseze împrumuturi bancare de până la 5 miliarde de euro, pentru ca producătorul francez să poată traversa criza cauzată de coronavirus. Este exclusă naționalizarea companiei, a completat Senard.

10 Aprilie

Noua ordonanță militară permite deplasarea la magazine de piese auto, la service și în showroom-uri. Mai multe informații în articolul dedicat.

Renault reduce salariile CEO-ului și consiliului de administrație. Renault a anunțat că CEO-ul interimar Clotilde Delbos și președintele consiliului de administrație Jean-Dominique Senard vor avea salariile reduse cu 25% inițial pentru al doilea trimestru al anului. Banii vor fi depuși într-un fond de solidaritate creat de Renault.

9 Aprilie

Dacia se pregătește pentru redeschiderea uzinelor de la Mioveni, începând cu 21 Aprilie. Mai multe informații în articolul dedicat.

Grupul FCA dorește redeschiderea liniilor de producție din Italia. Grupul Fiat Chrysler este în discuții cu sindicatele privind reluarea activității în fabricile din Italia. În cazul în care se va ajunge la un acord privind noile măsuri de siguranță și prevenție, acest lucru s-ar putea întâmpla imediat după Paști.

8 Aprilie

BMW extinde programele de garanție și service până la 31 Mai. Mai multe informații în articolul dedicat.

Ford România contribuie în contextul COVID-19 cu donații și acțiuni umanitare. Mai multe informații în articolul dedicat acestui subiect.

General Motors semnează un contract de 489 mil. $ cu statul american, pentru producția de echipamente medicale. În contextul pandemiei de coronavirus, GM va produce 30.000 de aparate de ventilație mecanică până la finalul lui August. Primele 6.100 vor fi livrate până la 1 Iunie.

7 Aprilie

Kia reia activitatea în Slovacia. Kia a anunțat că fabrica sa de la Zilina, Slovacia, și-a reluat activitatea; pentru început, cu doar două schimburi (din trei). La Zilina se asamblează Ceed și Sportage.

Kia România a anunțat că va prelungi garanția mașinilor sale. Mai multe informații în articolul dedicat.

Ford lansează platforma online Family Fun. Ca parte a campaniei #StaiAcasă, Ford a lansat o platformă online cu activități pentru copii și părinți deopotrivă. Aceasta este disponibilă, în limba română, aici.

6 Aprilie

Hyundai prelungește garanțiile mașinilor sale. Hyundai a anunțat că va prelungi garanțiile — care expriră în perioada Martie-Iunie — până la 30 Iunie, anul curent.

Hyundai a donat peste 2,2 mil. $ spitalelor. Hyundai SUA a donat, prin asociația sa Hope On Wheels, 2,2 milioane de dolari americani către mai multe spitale de copii, pentru construcția de centre de testare drive-thru pentru COVID-19.

3 Aprilie

Ford își ține fabricile din Europa închise până în Mai. Ford va prelungi perioada de suspendare a activității în fabricile sale până cel puțin pe 4 Mai — aici fiind inclusă și uzina de la Craiova, unde angajații vor rămâne în șomaj tehnic până la finalul lui Aprilie.

Daimler recurge la tăierea salariilor. Concernul german Daimler a anunțat că va reduce cu 20% salariile CEO și a membrilor din consiliul de conducere, începând cu luna Aprilie și până la finalul anului. Totodată, salariile celorlalți angajați în funcțiile de conducere vor avea un salariu cu 10% mai mic pentru următoarele 3 luni. Daimler a anunțat și că a accesat un credit de 12 miliarde de euro, pentru „flexibilitate financiară” în această perioadă.

2 Aprilie

Dacia prelungește suspendarea producției de la Mioveni. Dacia a anunțat, printr-un comunicat de presă, că va ține închisă fabrica de la Mioveni, ca răspuns la evoluția nefericită a pandemiei coronavirus în România. Producția a fost sistată pe 19 Martie și ar fi trebuit reluată pe 5 Aprilie. Dacia nu a comunicat încă o dată de reluare a producției.

Nissan prelungește perioada de suspendare a producției în Spania și Marea Britanie. Nissan a anunțat că fabricile sale din Sunderland (Marea Britanie), Cataluny și Cantabria (Spania) vor rămâne închise și în Aprilie.

Industria auto din România va ajuta la producția de echipamente și aparatură medicală. „(…) aceştia (n. red. reprezentanții industrei auto din România), în această perioadă, doresc să contribuie, să ajute economia românească, să ajute românii. Doresc să contribuie să producă materiale esenţiale, doresc să producă măşti şi au capacitate foarte mare de a produce aceste echipamente, biocide, pentru că au şi o industrie chimică pe orizontală foarte dezvoltată, prin parteneri care sunt furnizori tradiţionali ai industriei auto. Deci, practic tot ceea ce este nevoie în acest moment – măşti, biocide, combinezoane (…)”, a declarat pentru Digi24 ministrul Economiei Virgil Popescu, citat de Agerpres.

Nokian Tyres suspendă activitatea în fabricile sale. Producătorul de anvelope a anunțat că a luat măsuri de prevenție a răspândirii COVID-19 și de protejare a angajaților, prin închiderea fabricilor. Uzina din Dayton (TN, USA) și-a suspendat activitatea pe 27 Martie, iar cea din Vsevolozhsk (Rusia) pe 30 Martie. Fabrica Nokian din Finlanda va fi închisă pe 6 Aprilie. Durata anunțată inițial este de două săptămâni.

1 Aprilie

Mazda își suspendă activitățile în toate fabricile. Prima fabrică închisă a fost cea din Mexic, care și-a încheiat activitatea pe 25 Martie, pentru o perioadă de 10 zile. Pentru același interval de timp va fi închisă și fabrica din Thailanda, care și-a încetat activitatea în 30 Martie. Uzinele Hiroshima și Hofu s-au închis pe 28, respectiv 30 Martie, pentru o perioadă de 13 zile.

Ford România, serviciu de preluare/predare a mașinilor. Ford a lansat campania #StaiAcasă (deja operațională în mai multe state europene) în cadrul căreia există și un serviciu de preluare/predare a mașinilor care sunt programate la service. Serviciul este contracost și are acoperire națională. Pe lângă predare/preluare, Ford oferă în cadrul acestui serviciu și un rezumat video al operațiunii de service (Video Check).

31 Martie

Lamborghini a început fabricarea de măști și viziere. Fabrica Lamborghini din Sant’Agata a început fabricarea de măști chirurgicale și viziere de protecție. Departamentul de tapițerii al producătorului italian de supersportive este acum antrenat în producția de măști chirurgicale (1.000 de unități pe zi) care vor fi donate spitalului Sant’Orsola-Malpighi din Bologna. Totodată, atât centrul de producție fibră de carbon cât și cel de cercetare și dezvoltare produc, folosind imprimante 3D, viziere din plexiglas. Ritmul de producție este de 200 de unități pe zi.   

Seat a început fabricarea de ventilatoare mecanice. Producătorul iberic produce la fabrica din Martorell ventilatoare mecanice pentru unitățile medicale din zonă. Aparatele au fost proiectate de o echipă de ingineri și sunt acum supuse testărilor, înainte de a fi aprobate. Ventilatoarele folosesc o serie de componente adaptate, precum motorașele ștergătoarelor sau elemente din transmisii.

Grupul FCA reduce salariile tuturor angajaților. Fiat-Chrysler anunță că salariile angajaților tuturor brandurilor din portofoliul său vor fi reduse cu 20% pentru următoarele trei luni. Pentru aceeași perioadă, salariile pentru CEO vor fi reduse cu 50%, iar cele ale membrilor din comitetul executiv, cu 30%. Această acțiune este considerată un „sacrificiu colectiv” în contextul crizei COVID-19.

Ford începe producția de aparate de ventilație. Ford a anunțat că, împreună cu GE Healthcare, va produce aparate de ventilație, la uzina din Michigan. Sunt promise 50.000 de astfel de aparate în următoarele 100 de zile. Dacă solicitarea va rămâne la fel de mare și după, producția își va urma cursul de 30.000 de unități pe lună, a anunțat producătorul.

Ford vrea să redeschidă fabricile. Producătorul american are în plan reluarea producției în fabricile din Mexic și America de Nord în Aprilie. Uzina din Hermosillo (Mexic) ar urma să fie deschisă începând cu 6 Martie, iar cele din Dearborn, Kansas, Ohio și Kentucky (SUA) de la 14 Aprilie.

General Motors va fabrica măști chirurgicale. Fabrici aparținând concernul american General Motors își concentrează resursele pe producția de măști chirurgicale. În doar șapte zile a fost creată o linie specială de fabricație pentru aceste accesorii. Până pe 8 aprilie promite să livreze 20.000 de măști, însă planul este ca producția lunară să ajungă la 1,5 milioane de măști.

Land Rover sponsorizează Crucea Roșie cu mașini. Land Rover pus la dispoziția Crucii Roșii din Marea Britanie, Australia, Franța, Spania și Africa de Sud 160 de mașini (dintre care 27 de unități noi Defender), pentru transportul proviziilor către persoanele carantinate, sau către bătrâni. JLR a menționat că va continua să mobilizeze mașini și în viitorul apropiat. În plus, grupul Jaguar Land Rover colaborează cu guvernul Marii Britanii în mai multe arii — cercetare, proiectare, producție — pentru a găsi soluții tehnice care ar putea folosi în această acțiune generală de mobilizare. 

Grupul PSA va produce componente pentru ventilatoare mecanice. Uzinele care produc modele ale mărcilor Citroën, DS Automobiles, Opel și Peugeot răspund solicitării guvernului francez de a produce ventilatoare. Grupul PSA, împreună cu Schneider Electric și Valet, vor produce componente pentru astfel de echipamente, care vor fi asamblate de către Air Liquide. De asemenea, angajați ai grupului PSA vor face voluntariat pe liniile de producție Air Liquide.

30 Martie

BMW, serviciu de preluare/livrare mașini. Grupul BMW România (BMW, Mini) lansează un program de preluare/livrare a automobilelor noi sau a celor care sunt programate la service. Acesta are acoperire națională și este gratuit în cazul mașinilor noi (sau în cazul lucrărilor de service mai mari de 1.200 de lei). Prin serviciul Smart Video Communication — lansat de BMW în cursul anului trecut — clienții sunt ținuți la curent cu evoluția, dar și cu detaliile operațiunilor de service. Mașina va fi dezinfectată înainte de livrare.

Șapte echipe din Formula 1 au dezvoltat un ventilator mecanic. „Project Pitlane” a mobilizat eforturile a șapte echipe din lumea F1 — Aston Martin Red Bull, Racing Point, Haas F1, McLaren, Mercedes-AMG Petronas, Renault, Williams — pentru a dezvolta aparate de susținere artificială a respirației, pentru pacienții COVID-19 care suferă de insuficiență respiratorie. Dispozitivul a fost gata într-un timp record — zicem noi — de doar 100 de ore, și este pregătit pentru testele clinice. Guvernul Marii Britanii a solicitat sprijinul consorțiului format din Ford și echipele mai sus menționate pentru a produce 10.000 de astfel de dispozitive.

Fabricile PSA rămân închise pe durată nedeterminată. Impactul COVID-19 prelungește perioada de suspendare a activității în fabricile din Grupul PSA, până la o dată ulterioară. În tot acest timp, se lucrează la dezvoltarea unui set cuprinzător de măsuri de prevenție, pentru când va fi reluată activitatea.

Fabricile Toyota rămân închise. Uzinele Toyota își vor menține perioada de inactivitate până pe 20 Aprilie cel puțin. Fabricile din Europa și American de Nord și-au sistat de câteva săptămâni activitatea, singura care încă produce este cea din Rusia.

Volkswagen vine în ajutorul sistemului medical cu proprii angajați. Volkswagen a anunțat că va învoi toți angajații cu calificări medicale care se înscriu în acțiuni de voluntariat — pentru a susține cadrele din sistemul medical greu încercat din Germania. Primele 15 zile vor fi plătite, conform contractului fiecărui angajat, de către Volkswagen.

Škoda printează 3D măști de protecție FFP3 și ajută comunitatea cehă cu mașini. Producătorul din Mladá Boleslav pune la dispoziția voluntarilor, asociațiilor de caritate și municipalității 200 de mașini și 150 de scutere electrice (flota serviciului de car sharing HoppyGo). Totodată, împreună cu Institutul Ceh de Informatică, Robotică și Cibernetică a dezvoltat un proces de producție pentru măști reutilizabile FFP3. Škoda produce 60 de astfel de dispozitive pe zi, și va continua să o facă oricât este nevoie, a declarat într-un comunicat de presă.

27 Martie

Dacia și Renault sponsorizează sistemul medical cu 100 de mașini. Groupe Renault România (Dacia, Renault) a anunțat că sponsorizează spitalele din România cu 100 de autovehicule Dacia și Renault, pentru o mai facilă mobilitate a personalului medical și auxiliar în situații de urgență.

Trust Motors donează trei mașini institutului Matei Balș. Trust Motors (importator oficial al brandurilor Citroën, DS Automobiles, Peugeot) a donat trei autoutilitare Peugeot Rifter către Institutul Național de Boli Infecțioase Matei Balș din București. Acestea urmează a fi utilizate pentru transportul personalului medical și a aparaturii/medicației necesare la domiciliile celor infectați.

Ferrari are în plan reînceperea activității. Ferrari ia în considerare redeschiderea fabricii din Maranello la data de 14 Aprilie, adică la o lună de la suspendarea activității. Planul inițial era să-și redeschidă porțile pe 27 Martie, însă problemele cu furnizorii au forțat amânarea datei de reîncepe a producției.

FCA, donații de 10 milioane de euro, plus aparatură medicală. Consorțiul holding Exor, care numără printre clienții săi Ferrari și alte mărci FCA, a donat Departamentului de Protecție Civilă din Italia 10 milioane de euro, plus 150 de ventilatoare mecanice, alături de măști chirurgicale și alte echipamente medicale necesare în această perioadă. O informație neconfirmată este aceea că Ferrari produce componente pentru Siare Engineering, cel mai mare producător de ventilatoare mecanice din Italia.

Mercedes-Benz oferă sprijin în producția de echipament medical. Producătorul german de mașini premium Mercedes-Benz a anunțat că pune la dispoziție aparatura de imprimare 3D pentru producția de componente necesare echipamentelor medicale.

Citește și

Lasă un comentariu